Zusammenfassung
Hintergrund: Innerhalb der letzten Jahre konnte eine absolute Zunahme der Tumorinzidenz von Plattenepithelkarzinomen,
aber auch ein Ansteigen der Häufigkeit von synchronen und metachronen Mehrfachkarzinomen
im oberen Aerodigestivtrakt festgestellt werden. In dieser Studie wird die sogenannte
„Multizentrische Kanzerisierung” bei Patienten mit primären Mundhöhlen- und Oropharynxkarzinomen
untersucht. Methode: Innerhalb von 2 Fünfjahresbeobachtungszeiträumen zwischen 1985 - 1994 wurden 235
Patienten mit Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle und 232 Patienten mit Tumorlokalisation
im Oropharynx retrospektiv analysiert. Neben Alter, Geschlecht, Tumorlokalisation,
TNM-Stadium und Grading wurden zusätzlich die Risikofaktoren Tabak und Alkohol als
Ursache für die Entstehung von Mehrfachkarzinomen ermittelt. Ergebnisse: Neben einem absoluten Anstieg der Tumorinzidenz bestand im Bereich der Primärtumorlokalisation
Mundhöhle eine Zunahme von synchronen und metachronen Doppeltumoren von 7 % auf 17
%. Im Oropharynx lag ein Gesamtanstieg der Zweitkarzinomrate von 3 % auf 20 % vor.
Ebenso war ein verstärkter Abusus der Noxen Tabak und Alkohol zu erheben. Schlußfolgerung: Im Rahmen des prätherapeutischen Tumorstagings sollte eine Panendoskopie obligat
sein. Eine regelmäßige, langfristige onkologische Nachsorge ist besonders bei jüngeren
Patienten mit kleineren Tumoren und guter Prognose unabdingbar, da hier das Risiko
einer Zweitkarzinomerkrankung hoch ist. Langfristig gesehen muß die Prävention eine
entscheidende Rolle bei der Bekämpfung von Tumoren bzw. Zweittumoren im oberen Aerodigestivtrakt
spielen. Möglichkeiten für verbesserte Frühdiagnostik, genetische Untersuchungen,
Aufklärungskampagnen aber auch Erforschung von kanzerogenen Umweltschadstoffen stehen
dabei im Vordergrund klinischen Interesses.
Background: During the last years an absolute increase of tumour incidence of squamous cell carcinoma
as well as an increase in the occurrence of synchronous and metachronous multiple
primaries in the upper aerodigestive tract can be observed. This study analyses the
so-called „multi-centric cancerization” in patients with primary carcinoma of the
oral cavity and the oropharynx. Methods: During 2 observation periods of 5 years each, from 1985 to 1994, we retrospectively
analysed 235 patients with squamous cell carcinoma of the oral cavity and 232 patients
with tumour localisation in the oropharynx. Besides age, sex, tumour localisation,
TNM-stage and grading, the risk factors tobacco and alcohol were added as causes for
the development of multiple primaries. Results: In the primary localisation of the oral cavity synchronous and metachronous double
tumours increased from 7 % to 17 % besides the absolute increase in tumour incidence.
In the oropharynx a total increase of second carcinomas from 3 % to 20 % was found.
At the same time a growing abuse of tobacco and alcohol could be observed. Conclusions: Panendoscopy during pretherapeutical staging should be obligatory. Regular oncological
controls are mandatory, especially for younger patients with smaller tumours and good
prognosis, but a high risk of second primaries. In the long run, prevention has to
play a decisive role in the fight against second primary tumuors of the upper aerodigestive
tract. Possible improvements of early diagnosis, genetical examinations, information
campaigns as well as research of cancerogene environmental pollutants are of foremost
interest to the clinician.
Schlüsselwörter:
Mundhöhlenkarzinom - Oropharynxkarzinom - Mehrfachkarzinome - Multizentrische Kanzerisierung
- Alkohol - Nikotin
Key words:
Carcinoma of the oral cavity - Carcinoma of the oropharynx - Multiple primaries -
Multicentric cancerisation - Alcohol - Tobacco
Literatur
01
Kleinsasser O.
Präkanzerosen, Krebsfelder und multizentrische Kanzerisierung in der Mundhöhle.
HNO.
1964;
12
308-316
02 Brandau P. Über multizentrische Kanzerisierung in der Mundhöhle und dem Oropharynx.
Dissertation. Marburg; Philipps-Universität 1988
03
Warren S, Gates O.
Multiple primary malignant tumors: a survey of the literature and a statistical study.
AJC.
1932;
16
1358-1414
04
Gluckman J.
Synchronous multiple primary lesions of the upper aerodigestive system.
Arch Otolaryngol.
1979;
105
597-598
05
Gluckman J.
Survival rates in 548 patient with multiple neoplasms of the upper aerodigestiv tract.
Laryngoscope.
1983;
93
71-74
06
Lamprecht J, Lamprecht A, Morgenstern C.
Mehrfachtumoren im oberen Aerodigestivtrakt - eine retrospektive Studie.
Laryngol Rhinol Otol.
1983;
62
499-501
07
Berg J, Schottenfeld D, Ritter F.
Incidence of multiple Primary cancers. III. Cancers of the respiratory and upper digestive
system as multiple primary cancers.
J Nat Cancer Inst.
1970;
44
263-274
08
Slaughter D P.
Multicentric origin of intraoral carcinoma.
Surgery.
1946;
20
133-146
09
Haly G, Strong M, Uchmakli A, Vaughan Ch, DiTroia J.
Carcinoma of the palatine arch.
Amer J Surg.
1976;
132
498-503
10
Schultz M.
Tonsil and palatine arch cancer-treatment by radiotherapy.
Laryngoscope.
1965;
4
958-961
11
Fries R . et al .
Carcinoma of the oral cavity: On the prognostic significance of the primary tumour
site (by organs) in the oral cavity.
J max-fac Surg.
1980;
8
25-37
12
Weichert K, Schumrick D.
Multiple malignancies in patient with primary carcinomas of the head and neck.
Laryngoscope.
1979;
89
988-991
13
Trepperman B, Fitzpatrick P.
Second respiratory and upper digestive tract cancers after oral cancer.
Lancet.
1981;
9
547-549
14 Kleinsasser O. Tumoren des Larynx und des Hypopharynx. Stuttgart; Thieme 1987
15
Andreasson A, Björlin G, Korsgaard R, Mattiasson I, Trell E.
Karzinome und Leukoplakien im Mundhöhlenbereich im Verhältnis zur AHH-Induktion, Rauchen
und Zahnstatus.
HNO.
1984;
32
112-114
16
Scheppach W, Kasper H.
Die Bedeutung von Ernährungsfaktoren für die Entstehung gastrointestinaler Tumoren.
Dtsch med Wschr.
1988;
113
306-310
17
Ockhuizen T, Pandey J, Veltri R, Arlen M, Fudenberg H.
Immunoglobulin allotypes in patients with squamous cell carcinoma of the head and
neck.
Cancer.
1982;
49
2021-2024
18
Hodge K, Flynn M, Drury T.
Squamous cell carcinoma of the upper aerodigestive tract in nonusers of tobacco.
Cancer.
1985;
55
1232-1235
19
Keller A, Terris M.
The association of alcohol and tobacco with cancer of the mouth and pharynx.
AJPH.
1965;
55
1578-1585
20
Moore G.
Smooking and cancer of the mouth, pharynx and larynx.
J Amer Med Assn.
1965;
191
107-110
21
Wynder E, Dodo H, Bloch D, Gantt R, Moore O.
Epidemiologic investigestion of multiple primary cancer of the upper alimentary and
respiratory tracts.
Cancer.
1969;
24
730-739
22
Wynder E, Mushinski M, Spivak J.
Tobacco and alcohol consumption in relation to the development of multiple primary
cancers.
Cancer.
1977;
40
1872-1878
23
Moore C.
Cigarette smoking and cancer of the mouth, pharynx and larynx. A continuing study.
J Amer Med Assn.
1971;
218
553-558
24
Rothman K, Keller A.
The effect of joint exposure to alcohol and tobacco on risk of cancer of the mouth
and pharynx.
J Chron Dis.
1972;
25
711-716
25
Maier H, de Vries N, Weidauer H.
Beruf und Krebs im Bereich von Mundhöhle, Pharynx und Larynx.
HNO.
1990;
28 (8)
271-278
26
Sommer T, Olofsson J.
Die Bedeutung von p53, PCNA und Ki-67 für die Prognose von Plattenepithelkarzinomen
der Mundhöhle.
Laryngo-Rhino-Otol.
1997;
76
189-196
27
Bier J, Nicklisch U.
Verlaufsuntersuchungen unspezifischer Immunparameter bei Patienten mit Kopf-Hals-Karzinomen.
Arch Oto-Rhinol-Laryngol.
1981;
232
145-163
28
Catalona W J, Chretien P.
Abnormalities of quantitative Dinitrochlorobenzene sensitization in cancer patients:
Correlation with tumor stage and histology.
Cancer.
1973;
31
353-356
29
Jenkins V, Ray P, Ellis H, Griffiths C, Perry R, Olson H.
Lymphocyte response in patients with head and neck cancer - effect of stage and radiotherapy.
Arch Otolaryngol.
1976;
102
596-600
30
Jenkins V, Griffiths C, Ray P, Perry R, Olson M.
Radiotherapy and head and neck cancer.
Arch Otolaryngol.
1980;
106
414-418
31
Mason J, Kitchens G, Eastham R, Jennings B.
T-lymphocytes and survival of head and neck squamous cell carcinoma.
Arch Otolaryngol.
1977;
103
223-227
32
Olkowski Z, Wilkins S.
T-lymphocyte levels in the peripheral blood of patients with cancer of the head and
neck.
Amer J Surg.
1975;
130
440-444
33
Rafla S, Yang S, Meleka F.
Changes in cell-mediated immunity in patients undergoing radiotherapy.
Cancer.
1978;
41
1076-1086
34
Schantz S, Campbell B, Guillamondegui O.
Pharyngeal carcinoma and natural killer activity.
Amer J Surg.
1986;
152
467-473
35
Wanebo H J . et al .
T-cell deficiency in patients with squamous cell cancer of the head and neck.
Amer J Surg.
1975;
130
445-451
36
Shillitoe E J, Greenspan D, Greenspan J S, Hansen L S, Silvermann S.
Neutralizing antibody to herpes simplex virus type 1 in patients with oral cancer.
Cancer.
1982;
49
2315-2320
37
Poppendieck J.
Zur Häufigkeit von Mehrfachtumoren im oberen Aerodigestivtrakt - Routinemäßige Panendoskopie?.
HNO.
1987;
35
19-23
38
Schwab W.
Praxis der Krebsbehandlung in der Oto-Rhino-Laryngologie.
HNO.
1982;
30
18-24
01 Herrn Prof. Dr. O. Kleinsasser zum 70. Geburtstag gewidmet.
Dr. Christian Popella
Hals-Nasen-Ohren-Klinik der Justus-Liebig-Universität Giessen
Feulgenstraße 10
35385 Giessen