Zusammenfassung:
Im Rahmen des multizentrischen randomisierten Münchener Psychose-Informations-Projekts
(PIP) erfolgte für stationäre schizophrene Patienten und ihre Angehörigen eine bifokale
psychoedukative Kurzzeitintervention mit je acht Sitzungen und anschließender Langzeitbehandlung
der Patienten in den Studienambulanzen. Bei einer Teilstichprobe (TUM, n = 88) wurde
der weitere Krankheitsverlauf im 4-Jahres-Zeitraum erfasst. 60 % der Patienten blieben
in regelmäßiger Behandlung in der Studienambulanz der TUM. 40 % der Patienten brachen
den Kontakt mit der Studienambulanz während des 4-Jahres-Verlaufes ab. Es wurden die
wichtigsten Prädiktoren für den Behandlungsabbruch erfasst und der Krankheitsverlauf
beider Patientengruppen verglichen. Die Rehospitalisierungsrate von 66 % der Therapieabbrecher
zu 53 % der in Behandlung verbliebenen Patienten unterschied sich nicht signifikant
voneinander. Betrachtet man jedoch die Zahl der Rehospitalisierungstage, so weisen
die Therapieabbrecher mit 120 stationären Wiederaufnahmetagen pro Patient einen um
das 2,5fache höheren Wert als die Therapie-Completer mit 50 Tagen auf. Neben der individuellen
Bedeutung für die soziale Adaption und die Lebensqualität ist die mögliche Halbierung
der stationären Aufhaltsdauern von großem gesundheitspolitischen Interesse.
Psychoeducational Intervention for Schizophrenic Patients and Subsequent Long-Term
Treatment: A 4-Year Follow-up Study:
A subset of schizophrenic inpatients and families participated in an eight-sessions
bifocal psychoeducational intervention, followed by treatment in a corresponding outpatient
department. These patients were a part of the multicenter and randomized Münchner
Psychosis-Information-Project (PIP). The course of illness in 88 patients treated
in the outpatient department of the Technical University of Munich has been recorded
in a 4-year follow-up study. 60 % of the patients continued outpatient treatment while
40 % lost contact with the outpatient department. Predictors for patient drop-out
were assessed and the course of illness of both groups was compared. There was no
significant difference between the relapse rate of the patients who dropped out (66
%) and those who continued the long-term treatment (53 %). However, within the 4-year
period the drop-out patients had more than twice as many hospital days compared to
the patients who maintained the outpatient treatment. The improved social adjustment
and quality of life of these patients, along with the 50 % reduction of readmission
days demonstrates the impact of the long-term treatment in this study.
Literatur
- 1
Anderson C M, Hogarty G E, Reiss D J.
Family treatment of adult schizophrenic patients: A psycho-educational approach.
Schizophr Bull.
1980;
6
490-505
- 2
Goldstein M J, Rodnick E H, Evans J R, May P RA, Steinberg M R.
Drug and family therapy in the aftercare of acute schizophrenics.
Arch Gen Psychiatr.
1978;
35
1169-1177
- 3
Leff J, Kuipers L, Berkowitz R, Eberlein-Vries R, Sturgeon D.
A controlled trial of social intervention in the families of schizophrenic patients.
Br J Psychiatry.
1982;
141
121-134
- 4
Falloon I RH, Jeffrey L B, McGill C W, Razani J, Moss H B, Gildermann A M.
Family management in the prevention of exacerbations of schizophrenia.
N Engl J Med.
1982;
306
1437-1440
- 5
Hogarty E E, Anderson C M, Reiss D J, Kornblith S J, Greenwald D P, Javna C D, Madonia M J.
Family psychoeducation, social skills training, and maintenance chemotherapy in the
aftercare treatment of schizophrenia.
Arch Gen Psychiatry.
1986;
43
633-642
- 6
Tarrier N, Barrowclough C, Vaughn C, Bamrah J S, Watts S, Freeman H.
Community management of schizophrenia. A controlled trial of behavioural intervention
with families to reduce relapse.
Br J Psychiatry.
1988;
153
532-542
- 7
Bäuml J, Kissling W, Pitschel-Walz G.
Psychoedukative Gruppen für schizophrene Patienten: Einfluss auf Wissensstand und
Compliance.
Nervenheilkunde.
1996;
15
145-150
- 8
Hornung W P, Holle R, Schulze Mönking H, Klingberg S, Buchkremer G.
Psychoedukativ-psychotherapeutische Behandlung von schizophrenen Patienten und ihren
Bezugspersonen.
Nervenarzt.
1995;
66
828-834
- 9
Lewandowski L, Buchkremer G, Oehlschläger E.
Therapeutische Gruppenarbeit mit Angehörigen schizophrener Patienten - Ergebnisse
zweijähriger Verlaufsuntersuchungen.
Zeitschrift für klinische Psychologie.
1988;
17
2
- 10
Rund B R, Moe L, Sollien T, Fjell A, Borchgrevink T, Hallert M, Naess P O.
The Psychosis Project: outcome and cost-effectiveness of a psychoeducational treatment
programme for schizophrenic adolescents.
Acta Psychiatr Scand.
1994;
89
211-218
- 11 Wienberg G, Sibum B. Psychoedukative Therapie schizophren Erkrankter - Einordnung
und Überblick. In: Wienberg G (Hrsg) Schizophrenie zum Thema machen - Grundlagen und
Praxis Bonn: Psychiatrie-Verlag 1995: 113-188
- 12 Pitschel-Walz G, Leucht S, Bäuml J, Kissling W, Engel R. The effect of family interventions
on relapse and rehospitalization in schizophrenia - A meta-analysis. Schizophrenia
Bulletin 2000 (accepted for publication)
- 13
Buchkremer G, Klingberg S, Holle R, Schulze Mönking H, Hornung W P.
Psychoeducational psychotherapy for schizophrenic patients and their key relatives
or care-givers: results of a 2-year follow-up.
Acta Psychiatr Scand.
1997;
96
483-491
- 14 v. Cranach M. Psychiatrische Versorgung durch niedergelassene Ärzte und ambulante
Dienste. In: Bauer M, Rose HK (Hrsg) Ambulante Dienste für psychisch Kranke Köln:
Rheinland-Verlag 1981: 31-34
- 15
Hogarty G E, Greenwald D, Ulrich R F, Kornblith S J, DiBarry A L, Cooley M, Flescher S.
Three-year trials of personal therapy among schizophrenic patients living with or
independent of family, II: Effects on adjustment of patients.
Am J Psychiatry.
1997;
154 (11)
1514-1524
- 16
Kelly G R, Scott J E.
Medication compliance and health education among outpatients with chronic mental disorders.
Medical Care.
1990;
28
1181-1197
- 17 Kissling W, Bäuml J, Pitschel-Walz G. Psychoedukation und Compliance bei der Schizophreniebehandlung. In:
Helmchen H, Hippius H (Hrsg) Psychiatrie für die Praxis München: MMV, Medizin-Verlag
1996: 14-23
- 18
Leff J, Berkowitz R, Shavit N, Strachan A, Glass I, Vaughn C.
A Trial of relatives group for schizophrenia.
Br J Psychiatry.
1989;
154
58-66
- 19
Linszen D, Dingemans P, van der Does J W, Nugter A, Scholte P, Lenior R, Goldstein M J.
Treatment, expressed emotion and relapse in recent onset schizophrenic disorders.
Psychol Med.
1996;
26
333-342
- 20
McFarlane W R, Lukens E, Link B, Dushay R, Deakins S A, Newmark M, Dunne E J, Horen B,
Toran J.
Multiple-family groups and psychoeducation in the treatment of schizophrenia.
Arch Gen Psychiatry.
1995a;
52
679-687
- 21
McFarlane W R, Link B, Dushay R, Marchal J, Crilly J.
Psychoeducational multiple family groups: four-year relapse outcome in schizophrenia.
Fam Process.
1995b;
34 (2)
127-144
- 22
Posner C M, Wilson K G, Kral M J, Lander S, McIlwraith R D.
Family psychoeducational support groups in schizophrenia.
Am J Orthopsychiatry.
1992;
62 (2)
206-218
- 23
Randolph E T, Eth S, Glynn S M, Paz G G, Leong G B, Shaner A L, Strachan A, Van Vort W,
Escobar J I, Liberman R P.
Behavioural family management in schizophrenia. Outcome of a clinic-based intervention.
Br J Psychiatry.
1994;
164
501-506
- 24
Schooler N R, Keith S J, Severe J B, Matthews S M, Bellack A S, Glick I D, Hargreaves W A,
Kane J M, Ninan P T, Frances A, Jacobs M, Lieberman J A, Mance R, Simpson G M, Woerner M G.
Relapse and rehospitalisation during maintenance treatment of schizophrenia. The effects
of dose reduction and family treatment.
Arch Gen Psychiatry.
1997;
54
453-463
- 25
Spiegel D, Wissler T.
Using family consultation as psychiatric aftercare for schizophrenic patients.
Hosp Community Pychiatry.
1987;
38 (10)
1096-1099
- 26
Telles C, Karno M, Mintz J, Paz G, Arias M, Tucker D, Lopez S.
Immigrant families coping with schizophrenia. Behavioural family intervention v. case
management with low-income Spanish-speaking population.
Br J Psychiatry.
1995;
167
473-479
- 27
Vaughan K, Doyle M, McConaghy N, Blaszcynski A, Tarrier N.
The Sydney intervention trial: a controlled trial of relatives'counselling to reduce
schizophrenic relapse.
Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.
1992;
27
16-21
- 28
Xiong W, Phillips M R, Xiong H, Wang R, Dai Q, Kleinman J, Kleinman A.
Family-based intervention for schizophrenic patients in China. A randomised controlled
trial.
Br J Psychiatry.
1994;
165
239-247
- 29
Zastowny T R, Lehman A F, Cole R E, Kane C.
Family management of schizophrenia: A comparison of behavioral and supportive family
treatment.
Psychiatric Q.
1992 (2);
63
159-186
- 30
Zhang M, Wang M, Li J, Phillips M R.
Randomised-control trial of family intervention for 78 first-episode male schizophrenic
patients.
Br J Psychiatry.
1994;
165 (suppl)
96-102
- 31 Pitschel-Walz G. Meataanalyse der vorhandenen Interventionsstudien zur Einbeziehung
von Angehörigen in die Behandlung schizophrener Patienten. In: Pitschel-Walz G, Peter
Lang GmbH (Hrsg). Die Einbeziehung der Angehörigen in die Behandlung schizophrener
Patienten und ihr Einfluß auf den Krankheitsverlauf Frankfurt a. Main: Europäischer
Verlag der Wissenschaften 1997: 93-103
- 32
Overall J E, Gorham D R.
Introduction - The Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS): Recent developments in ascertainment
and scaling.
Psychopharmacology Bulletin.
1988;
24
97-99
- 33
Endicott J, Spitzer R L, Fleiß J L, Cohen J.
The Global Assessment Scale.
Arch Gen Psychiatry.
1976;
33
766-771
- 34 Guy W. CGI. Clobal Clinical Impressions. In: Guy W (eds) ECDEU Assessment Manual
for Psychopharmacology Maryland: Rev Ed Rockville 1976: 217-222
- 35 Fähndrich E, Stieglitz R D. Das AMDP-System: Manual zur Dokumentation psychiatrischer
Befunde. Arbeitsgemeinschaft für Methodik und Dokumentation in der Psychiatrie (Hrsg)
Göttingen: Hogrefe Verlag 1997: 200-209
- 36 Bäuml J, Kissling W, Buttner P, Peuker I, Pitschel-Walz G, Schlag K. Informationszentrierte
Patienten- und Angehörigengruppen zur Compliance-Verbesserung. In: Mundt C, Kick H,
Fiedler P (Hrsg) Angehörigenarbeit und psychosoziale Intervention in der Psychiatrie
bei schizophrenen Patienten Regensburg: S. Roderer Verlag 1993: 109-118
- 37 Bäuml J, Pitschel-Walz G, Kissling W. Psychoedukative Gruppen bei schizophrenen
Psychosen: Spezifische Auswirkungen eines bifokalen Ansatzes auf Krankheitsbewältigung
und Rezidivraten im 4-Jahreszeitraum. Ergebnisse der Münchner PIP-Studie. In: Dittmar
V, Klein HE, Schön D (Hrsg) Die Behandlung schizophrener Menschen. Integrative Therapiemodelle
und ihre Wirksamkeit Regensburg: S. Roderer Verlag 1997: 169-195
- 38
Adams S G, Howe J T.
Predicting medication compliance in a psychotic population.
J Nerv Ment Dis.
1993;
181
558-560
- 39
Sellwood W, Tarrier N.
Demographic factors associated with extreme non-compliance in schizophrenia.
Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.
1994;
29
172-177
- 40
Atwood N, Beck J.
Service and patient predictors of continuation in clinic-based treatment.
Hosp Community Psychiatry.
1985;
36
865-869
- 41
Axelrod S, Wetzler S.
Factors associated with better compliance with psychiatric aftercare.
Hosp Community Psychiatry.
1989;
40
397-401
- 42
Hell D, Zingg P.
Klinikaustritt schizophrener Patienten: Behandlungsabbruch oder Übergang? Eine katamnestische
Untersuchung der gemeindenahen psychiatrischen Versorgung.
Psychiatr Prax.
1999;
18
202-203
- 43
Buchanan A.
A two-year prospective study of treatment compliance in patients with schizophrenia.
Psychol Med.
1992;
22
787-797
- 44
Tunnicliffe S, Harrison G, Standen P J.
Factors affecting compliance with depot injection treatment in the community.
Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.
1992;
27
230-233
- 45
Razali M S, Yahya H.
Compliance with treatment in schizophrenia: a drug intervention program in a developing
country.
Acta Psychiatr Scand.
1995;
91
331-335
- 46
Fernando M LD, Velaoor V R, Cooper A J, Cernovsky Z.
Some factors relating to satisfactory post-discharge community maintenance of chronic
psychotic patients.
Can J Psychiatry.
1990;
35
71-73
- 47
Andres K, Schindler F, Brenner H D, Garst F, Donzel G, Schaub A.
Bewältigungsorientierte Gruppentherapie für Patienten mit schizophrenen oder schizoaffektiven
Störungen.
Fortschr Neurol Psychiat.
1998;
66
225-232
- 48
Fenton W S, Blyler C R, Heinssen R K.
Determinants of medication compliance in schizophrenia: Empirical and clinical finding.
Schizophr Bull.
1997;
23
637-651
- 49
Kozaric-Kovacic D, Folnegovic-Smalc V, Folnegovic Z, Marusic A.
Influence of alcoholism on the prognosis of schizophrenic patients.
J Stud Alcohol.
1995;
56
622-627
- 50
Owen C, Rutherford V, Jones M, Tennant C, Smallman A.
Noncompliance in psychiatric aftercare.
Community Ment Health J.
1997;
33
25-34
- 51
Dixon L, Haas G, Weiden P J, Sweeney J, Frances A J.
Drug abuse in schizophrenic patients: clinical correlates and reasons for use.
Am J Psychiatry.
1991;
148
224-230
- 52
Awad A G, Voruganti L NP, Heslegrave R J, Hogan T P.
Assessment of the patient's subjective experience in acute neuroleptic treatment:
implications for compliance and outcome.
Int Clin Psychopharmacol.
1996;
11 suppl 2
55-59
- 53
Mayer C, Soyka M.
Compliance bei der Therapie schizophrener Patienten mit Neuroleptika - Eine Übersicht.
Fortschr Neurol Psychiatr.
1992;
60
217-222
- 54
Gaebel W, Pietzcker A.
One-year-outcome of schizophrenic patients - the interaction of chronicity and neuroleptic
treatment.
Pharmacopsychiat.
1985;
18
235-239
- 55
Kissling W, Höffler J, Seemann U, Müller P, Rüther E, Trenckmann U, Uber A, Graf v
d Schulenburg J M, Glaser P, Glaser T, Mast O, Schmidt D.
Die direkten und indirekten Kosten der Schizophrenie.
Fortschr Neurol Psychiat.
1999;
67
35
Dr A Basan
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der TUM
Ismaninger Str. 2281675 München
eMail: E-mail: A.Basan@Irz.tu-muenchen.de