Geburtshilfe Frauenheilkd 2000; 60(7): 388-391
DOI: 10.1055/s-2000-7991
Fallbericht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schwangerschaftskardiomyopathie in der 22. SSW

Cardiomyopathy of Pregnancy at 22 Weeks' Gestation: A Case ReportI. Tekesin1 , S. Heller2 , C. Mayer2 , R. Berroth3 , G. Liebau3 , V. Voudouri4 , F. Sierra1 , S. Schmidt1
  • 1 Klinik für Geburtshilfe und Perinatalmedizin, Universität Marburg
  • 2 Frauenklinik, Klinikum Ludwigsburg
  • 3 Medizinische Klinik II, Klinikum Ludwigsburg
  • 4 Pathologisches Institut, Robert-Bosch-Krankenhaus, Stuttgart
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über eine 30-jährige Patientin (G IV, P I), die in der 21 + 6 SSW mit Zeichen einer akuten Herzinsuffizienz bei Schwangerschaftskardiomyopathie stationär aufgenommen wurde. Andere Ursachen einer Herzinsuffizienz konnten ausgeschlossen werden. Trotz Ausschöpfung der medikamentösen Therapie blieb die Behandlung der Herzinsuffizienz ohne Erfolg. Nach sorgfältiger Beratung der Patientin durch den Geburtshelfer und den Kardiologen entschloss sie sich zur Beendigung der Schwangerschaft in der 24 + 5 SSW. Postpartal verbesserten sich ihre Beschwerden deutlich. Die echokardiographische Kontrolle vor Entlassung ergab jedoch eine persistierende linksventrikuläre Dysfunktion. Auch nach 6 Monaten zeigte sich in der invasiven Herzdiagnostik keine Verbesserung der linksventrikulären Funktion. In der Myokardbiopsie sah man das typische Bild einer dilatativen Kardiomyopathie ohne Zeichen einer Myokarditis.

Abstract

We describe a 30-year-old patient (gravida 4, para 1) who presented at 22 weeks' gestation with signs of acute heart failure due to cardiomyopathy of pregnancy. Other causes of dilatative cardiomyopathy were ruled out. Cardiac function did not improve with medical therapy and in the 25th gestational week the decision was made to terminate the pregnancy. Symptoms improved markedly after termination. Echocardiographic follow-up before discharge from hospital showed persistent left ventricular dysfunction and at 6 months cardiac catheterization showed no improvement of left ventricular function. Endomyocardial biopsy showed features of dilatative cardiomyopathy without signs of myocarditis.

Literatur

  • 1 Homans D C. Peripartum cardiomyopathy.  N Engl J Med. 1985;  312 1432-1437
  • 2 Demakis J G, Rahimtoola S H, Sutton G C, Meadows W R, Szanto P B, Tobin J R, Gunnar R M. Natural course of peripartum cardiomyopathy.  Circulation. 1971;  44 1053-1061
  • 3 Nwosu E C, Burke M F. Cardiomyopathy of pregnancy.  Br J Obstet Gynaecol. 1993;  100 1145-1147
  • 4 Mazor M, Levitas E, Gussarsky Y, Friedman S, Leiberman J R. Idiopathic dilated cardiomyopathy in pregnancy.  Arch Gynecol Obstet. 1994;  255 51-53
  • 5 Witlin A G, Mabie W C, Sibai B M. Peripartum cardiomyopathy: an ominous diagnosis.  Am J Obstet Gynecol. 1997;  176 182-188
  • 6 Witlin A G, Mabie W C, Sibai B M. Peripartum cardiomyopathy: a longitudinal echocardiographic study.  Am J Obstet Gynecol. 1997;  177 1129-1132
  • 7 Cunningham F G, Pritchard J A, Hankins G D, Anderson P L, Lucas M J, Armstrong K F. Peripartum heart failure: idiopathic cardiomyopathy or compounding cardiovascular events?.  Obstet Gynecol. 1986;  67 157-168
  • 8 Seftel H, Susser M. Maternity and myocardial failure in African women.  Br Heart J. 1961;  23 43-52
  • 9 Meadows W R. Idiopathic myocardial failure in the last trimester of pregnancy and the puerperium.  Circulation. 1957;  15 903-914
  • 10 O'Connell J B, Costanzo-Nordin M R, Subramanian R, Robinson J A, Wallis D E, Scanlon P J, Gunnar R M. Peripartum cardiomyopathy: clinical, hemodynamic, histologic and prognostic characteristics.  J Am Coll Cardiol. 1986;  8 52-56
  • 11 Midei M G, Dement S H, Feldmann A M, Hutchins G, Baughman K L. Peripartum myocarditis and cardiomyopathy.  Circulation. 1990;  81 922-928
  • 12 Melvin K R, Richardson P J, Olson E GJ, Daly K, Jackson G. Peripartum cardiomyopathy due to myocarditis.  N Engl J Med. 1982;  307 731-734
  • 13 Nizeq M N, Rickenbocker P R, Fowler M B, Billingham M E. Incidence of myocarditis in peripartum cardiomyopathy.  Am J Cardiol. 1994;  74 74-77
  • 14 Hauck A J, Kearney D L, Edwards W D. Evaluation of postmortem endomyocardial biopsy specimens from 38 patients with lymphocytic myocarditis: implications for role of sampling error.  Mayo Clin Proc. 1989;  64 235-245
  • 15 Knobel B, Melamud E, Kishon Y. Peripartum cardiomyopathy.  Isr J Med Sci. 1984;  20 1061-1063
  • 16 Lampert M B, Hibbard J, Weinest L, Briller J, Lindheimer M, Lang R M. Peripartum heart failure associated with prolonged tocotytic therapy.  Am J Obstet Gynecol. 1993;  168 493-495
  • 17 Veille J C. Peripartum cardiomyopathies: a review.  Am J Obstet Gynecol. 1984;  148 805-818
  • 18 Mabie W C, Hackman B B, Sibai B M. Pulmonary edema associated with pregnancy: echocardiographic insights and implications for treatment.  Obstet Gynecol. 1993;  81 227-234
  • 19 SOLVD Investigators . Effect of enalapril on survival in patients with reduced left ventricular ejection fractions and congestive heart failure.  N Engl J Med. 1991;  325 293-305
  • 20 Dickstein K, Chang P, Willenheimer R. et al . Comparison of the effects of losartan and enalapril on clinical status and exercise performance in patients with moderate or severe chronic heart failure.  J Am Coll Cardiol. 1995;  26 438-445
  • 21 Uretsky B F, Young J B, Shahidi F E, Yellen L G, Harrison M C, Jolly M K. Randomized study assessing the effect of digoxin withdrawal in patients with mild to moderate chronic congestive heart failure: results of the PROVES trial.  J Am Coll Cardiol. 1993;  22 955-962
  • 22 CIBIS Investigators and Committees . A randomized trial of betablockade in heart failure: the Cardiac Insufficiency Bisoprolol Study (CIBIS).  Circulation. 1994;  90 1765-1773
  • 23 Hanssens M, Keirse M J, Vankelecom F, Van Assche F A. Fetal and neonatal effects of treatment with angiotensin-converting enzyme inhibitors in pregnancy.  Obstet Gynecol. 1991;  78 128-135
  • 24 Cohn J N, Johnson G, Ziesche S. A comparison of enalapril with hydralazine and isosorbide dinitrate in the treatment of chronic congestive heart failure.  N Engl J Med. 1991;  325 303-310
  • 25 O'Connor C M, Belkin R N, Carson P E. Effect of amlodipine on mode of death in severe chronic heart failure: the PRAISE Trial.  Circulation. 1995;  92 1-143
  • 26 Dhalla N, Fitzgerald M, Khaghani A, Radley-Smith R, Yacoub M H. Heart transplantation for peripartum cardiomyopathy [Letter].  Lancet. 1987;  2
  • 27 Carvalho A C, Almeida D, Cohen M, Lima V, Moura L, Buffolo E, Martinez E E. Successful pregnancy, delivery and puerperium in a heart transplant patient with previous peripartum cardiomyopathy.  Eur Heart J. 1992;  13 1589-1591
  • 28 Sutton M S, Cole P, Plappert M, Saltzman D, Goldfaber S. Effects of subsequent pregnancy on left ventricular function in peripartum cardiomyopathy.  Am Heart J. 1991;  121 1776-1778
  • 29 Lampert M B, Weinert B S, Hibbard J, Korcarz C, Lindheimer M, Lang R M. Contractile reserve in patients with peripartum cardiomyopathy and recovered left ventricular function.  Am J Obstet Gynecol. 1997;  176 189-195
  • 30 Brown C S, Bertolet D B. Peripartum cardiomyopathy: a comprehensive review.  Am J Obstet Gynecol. 1998;  178 409-414

OA Dr. med. I Tekesin

Klinik für Geburtshilfe und Perinatalmedizin Universität Marburg

Pilgrimstraße 3

35037 Marburg