Aktuelle Traumatol 2001; 31(3): 122-124
DOI: 10.1055/s-2001-14725
KASUISTIK
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Komplexe Ermüdungsfraktur des Schultergürtels bei einer Patientin mit multipler Sklerose

Complex Fatigue Fracture on a Multiple Sclerose PatientD. Wagner, O. Eberhardt, G. Bauer
  • Sportklinik Stuttgart, Klinik für orthopädische Chirurgie und Sporttraumatologie (Chefarzt: P.D. Dr. G. Bauer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über eine 45-jährige Patientin mit multipler Sklerose und komplexer Ermüdungsfraktur der linken Schulter. Ohne adäquates Trauma kam es zu einer Kombinationsverletzung der Skapula, des Glenoids und des Proc. coracoideus. Die operative Versorgung erfolgte über einen supero-dorsalen Zugang. Dabei wurde die Scapula mit einer 8-Loch LCDCP versorgt. Über den gleichen Zugang erfolgte die Stabilisierung des Glenoids unter Durchleuchtung mit einer Kleinfragmentspongiosaschraube.

Complex Fatigue Fracture on a Multiple Sclerose Patient

We report on a 45 years old multiple sclerose patient with complex fatigue fracture of the left shoulder. The combinated lesion of the scapula, glenoid and processus coracoideus occurred without an adequate trauma. The operative supply was done on an superior-dorsal approach. The scapula has been stabilized with an 8-hole LCDCP. From the same approach the stabilization of the glenoid was made under fluoroscopy with a 3.5 mm cancellous screw.

Literatur

  • 1 Bauer G, Fleischmann W, Dussler E. Displaced scapular fractures: indication and long-term results of open reduction and internal fixation.  Arch Orthop Traum Surg. 1995;  114 215-219
  • 2 Cosman F, Nieves J, Komar L, et al. Fracture history and bone loss in patients with MS.  Neurology. 1998;  51 1161-1165
  • 3 Euler E, Rüedi T. Scapulafraktur. In: Habermeyer P, Schweiberer L (Hrsg) Schulterchirurgie. München, Wien, Baltimore; Urban und Schwarzenberg Verlag 1996
  • 4 Goss T P. The scapula: coracoid, acromial, and avulsion fractures.  Am J Orthop. 1994;  25 106-115
  • 5 Hall R J, Calvert P T. Stress fracture of the acromion: an unusual mechanism and review of the literature.  J Bone J Surg. 1995;  77-B 153-154
  • 6 Ideberg R. Unusual glenoid fractures: a report on 92 cases.  Acta Orthop Scand. 1987;  58 191-192
  • 7 Kocher M S, Feagin J A. Shoulder injuries during alpine skiing.  Am J Sport Med. 1997;  24 665-669
  • 8 Lim K E, Wang C R, Chin K C, Tsai C C, Bullard M J. Concomitant fracture of the coracoid and acromion after direct shoulder trauma.  J Orthop Traum. 1996;  10 437-439
  • 9 Ogawa K, Naniwa T. Fractures of the acromion and the lateral spine.  J Should Elbow Surg. 1997;  6 544-548
  • 10 Stenager E, Jensen K. Fractures in multiple sclerosis.  Acta Neurol Bel. 1991;  91 296-302
  • 11 Troiano R A, Jotkowitz A, Cook S D, Bansil S, Zito G. Rate and types of fractures in corticoidsteroid-treated multiple sclerosis patients.  Neurology. 1992;  42 1389-1391

Daniel Wagner

Sportklinik Stuttgart

Taubenheimstraße 8
70372 Stuttgart

    >