Z Gastroenterol 2001; 39(7): 503-510
DOI: 10.1055/s-2001-15968
Originalarbeiten
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Short-term changes in Helicobacter pylori gastritis and bulbitis during and after 2 weeks of treatment with omeprazole and amoxicillin in duodenal ulcer patients

Kurzzeitveränderungen der Helicobacter-pylori-assoziierten Gastritis und Bulbitis bei Patienten mit Ulcus duodeni unter und nach einer 14-tägigen Therapie mit Omeprazol und AmoxicillinK. Plein1 , A. Madisch1 , M. Stolte2 , J. Hotz1
  • Clinic of Gastroenterology General Hospital Celle, Germany
  • , Institute of Pathology, Klinikum Bayreuth, Germany
Further Information

Publication History

4.10.2000

7.3.2001

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Summary

Objective: To evaluate the dynamics of histological changes in the mucosa of the stomach and duodenal bulb during and after completion of a 14- day course of Hp-eradication dual treatment with high-dose omeprazole and amoxicillin.

Patients: 12 patients (mean age 53 ± 16 years SD, 9 male, 3 female) with an acute Hp-positive duodenal ulcer were included in this open, prospective, single-centre study.

Method: Patients were given omeprazole 40 mg b. i. d. and amoxicillin 1,500 mg b. i. d. for a period of 14 days. Endoscopic biopsies were obtained on days 3, 7, 14, 28, 42 as well as at following endoscopies performed a mean of 17 months after treatment.

Results: The Hp-eradication rate achieved 4 weeks after treatment was 82 %. On day 14, 88 % of the ulcers were healed. Already on day 7 Hp had almost completely disappeared from the antrum, corpus and duodenal bulb, and the activity of gastritis in the antrum and corpus and the activity of bulbitis in the duodenal bulb was almost nonexistent. The decrease in the grade of gastritis was much lower by day 42.

Conclusions: Our study shows for the first time that in all patients signs of primarily successful Hp-eradication treatment during the first days of treatment are consistently demonstrable and complete already after one week of therapy, irrespective of the subsequent cure or persistence of Hp-infection. In the patients with persistence of Hp-infection Hp-colonization and activity of gastritis quickly increased within 2-4 weeks after cessation of treatment. Checks to evaluate complete eradication or recrudescence of Hp-infection should be carried out not earlier than 28 days after cessation of treatment.

Kurzzeitveränderungen der Helicobacter-pylori-assoziierten Gastritis und Bulbitis bei Patienten mit Ulcus duodeni unter und nach einer 14-tägigen Therapie mit Omeprazol und Amoxicillin

Einleitung: Der zeitliche Verlauf der histologischen Veränderungen der Mukosa des Magens und des Bulbus während und nach einer 14-tägigen Hp-Eradikationstherapie mit Hochdosis-Omeprazol und -Amoxicillin wird evaluiert.

Patienten: 12 Patienten (Durchschnittsalter 53 ± 16 Jahre, 9 Männer, 3 Frauen) mit einem akuten Hp-positivem Duodenalulkus wurden in die offene, prospektive, unizentrische Untersuchung aufgenommen.

Methoden: 40 mg Omeprazol und 1,5 g Amoxicillin wurden den Patienten 2-mal täglich über einen Zeitraum von 14 Tagen gegeben. Endoskopische Biopsien wurden an den Tagen 3, 7, 14, 28 und 42 entnommen sowie bei einer Spätkontrolle im Durchschnitt 17 Monate nach Eradikationstherapie.

Ergebnisse: Die Hp-Eradikationsrate 4 Wochen nach Beendigung der Therapie lag bei 82 %. Am Tag 14 waren 88 % der Duodenalulzera abgeheilt. Bereits am Tag 7 war Hp fast vollständig verschwunden aus dem Antrum, Korpus und Bulbus. Auch die Aktivität der Gastritis im Antrum und Korpus sowie die Aktivität der Bulbitis waren nur noch sehr gering. Der Grad der Gastritis ging bis Tag 42 deutlich langsamer zurück.

Folgerungen: Unsere Untersuchung konnte zum ersten Mal zeigen, dass bei allen Patienten, unabhängig von der späteren Eradikation oder Persistenz von Hp, primär Zeichen einer erfolgreichen Hp-Therapie während der ersten Tage konstant nachweisbar waren mit komplettem Verschwinden von Hp nach einer Woche. Bei Patienten mit Hp-Persistenz trat die Hp-Rekolonisation zügig innerhalb von 2-4 Wochen nach Beendigung der Therapie auf. Untersuchungen zur Überprüfung des Hp-Status nach Eradikationstherapie sollten daher nicht früher als 28 Tage nach Beginn der Therapie durchgeführt werden.

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Address for correspondence

Dr. Klaus Plein

Allgemeines Krankenhaus Celle
Klinik für Gastroenterologie

Siemensplatz 4

29223 Celle

Email: gastroenterologie@akh-celle.de

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