Fortschr Neurol Psychiatr 2001; 69(8): 353-358
DOI: 10.1055/s-2001-16512
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pathologisches Lachen und Weinen[1]

Pathological Laughter and CryingT. Kratz, C. W. Wallesch
  • Neurologische Universitätsklinik, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 August 2001 (online)

Zusammenfassung:

Klassische Arbeiten über das pathologische Lachen und Weinen unterscheiden strikt zwischen Affektinkontinenz und Affektlabilität. Das pathologische Lachen und Weinen als Ausdruck der Affektinkontinenz wird als Enthemmungsphänomen motorischer Synergismen gesehen, ein kongruenter Affekt liegt anders als bei der Affektlabilität nicht vor. Dass es sich um ein Enthemmungsphänomen handelt, wird durch klinische und elektromyographische Befunde gestützt, die auf eine fehlende Modulation beim Zwangslachen und -weinen hinweisen.

Wilson postulierte 1924 ein supranukleäres pontobulbäres Zentrum für affektive Ausdruckshandlungen, das unter kortikaler und thalamischer Kontrolle steht. Kleist sah die pathoanatomische Grundlage der Affektinkontinenz in einer kombinierten Läsion thalamischer oder Hirnstammstrukturen und motorischer Projektionsbahnen.

Neuere Arbeiten berichten über ein häufiges Vorkommen von Affektinkontinenz bei Schlaganfällen und M. Alzheimer und stehen damit im Widerspruch zur klassischen Theorie. Die verwendete Methodik lässt eine Konfundierung von Affektinkontinenz und -labilität wahrscheinlich erscheinen.

Pathological Laughter and Crying:

The classic literature on pathological laughter and crying emphasizes the difference between incontinence and lability of affect. Pathological laughter and crying as key symptoms of affect incontinence are viewed as the effects of disinhibition of motor synergisms without congruent affect, which is the crucial difference to affect lability. The interpretation as a disinhibitory phenomenon is supported by clinical and electromyographic observations, which found a lack of modulation of intensity in pathological laughter and crying.

In 1924, Wilson postulated a supranuclear pontobulbar center for affective synergisms that is controlled by cortex and thalamus. Accordingly, Kleist viewed a combined lesion of thalamic or brainstem structures and corticofugal motor projection systems as the pathoanatomic basis of affect incontinence.

Recent work reported the frequent occurrence of affect incontinence with stroke and dementia of the Alzheimer type and thus disagrees with the classical theory. However, the methods used cannot rule out a confounding between affect lability and incontinence.

1 Diese Arbeit ist Herrn Prof. Dr. O. Hallen als erstem neurologischen Lehrer des Zweitautors in Dankbarkeit für die Vermittlung der Schönheit unseres Faches zum 80. Geburtstag gewidmet.

Literatur

  • 1 Eco U. Der Name der Rose. Berlin: Verlag Volk und Welt 1989: 137-138
  • 2 Gottwald W. Paroxysmen von pathologischem Lachen und Weinen.  Med Welt. 1982;  33 622-626
  • 3 Poeck K. Pathophysiology of emotional disorders associated with brain damage. In: Vinken DY, Brayn GW, editors. Handbook of clinical neurology Amsterdam: North Holland 1978: 343-367
  • 4 Yerkes R A, Yerkes A W. The great apes. New Haven: Yale University Press 1929
  • 5 Darwin T. The expression of the emotions in man and animal. New York: Appleton & Co 1890
  • 6 Wilson S AK. Some problems in neurology II. Pathological laughing and crying.  J Neurol Psychopathol. 1924;  16 299-333
  • 7 Kleist K. Kriegsverletzungen des Gehirns. Leipzig: Barth 1934
  • 8 Poeck K, Pilleri G. Arterhaltende und soziale Instinktbewegungen als neurologische Symptome beim Menschen.  Psychiat Neurol (Basel). 1964;  147 193-238
  • 9 Arlazaroff A, Mester R, Spivak B, Klein C, Toren P. Pathological laughter: common vs. unusual etiology and presentation.  Isr J Psychiatry Relat Sci. 1998;  35 184-189
  • 10 Kretschmer E. Der Begriff der motorischen Schablone und ihre Rolle in normalen und pathologischen Lebensvorgängen.  Arch Psychiat Nervenkr. 1953;  190 1-3
  • 11 Poeck K, Pilleri G, Risso M. Beiträge zur klinischen Symptomatik und Pathogenese des pathologischen Lachens und Weinens.  Arch Psychiat Nervenkr. 1963;  204 181-198
  • 12 Arroyo S, Lesser R P, Gordon B, Uematsu S, Hart J, Schwerdt P, Andreasson K, Fisher R S. Mirth, laughter and gelastic seizures.  Brain. 1993;  116 757-780
  • 13 Hassler R, Riechert T. Wirkung der Reizungen und Koagulationen in den Stammganglien bei stereotaktischen Hirnoperationen.  Nervenarzt. 1961;  32 97-109
  • 14 Tanaka M, Sumitsuji N. Electromyographic study of facial expressions during pathological laughing and crying.  Electromyogr Clin Neurophysiol. 1991;  31 399-406
  • 15 Tilney F, Morrison J F. Pseudo-bulbar palsy, clinically and pathologically considered, with the clinical report of five cases.  J Nerv Ment Dis. 1912;  39 500-535
  • 16 Poeck K, Pilleri G. Pathologisches Lachen und Weinen.  Schweiz Arch Neurol Psychiat. 1963;  92 323-370
  • 17 Kim J S, Choi-Kwon S. Poststroke depression and emotional incontinence.  Neurology. 2000;  54 1805-1810
  • 18 Osseby G, Manceau E, Huet F, Becker F, Chouchane W, Durand C, Giroud M. ‘Fou rire prodromique’ as the heralding symptom of lenticular infarction, caused by dissection of the internal carotid artery in a 12-year-old boy.  Europ J Paediatr Neurol. 1999;  3 133-136
  • 19 Bhatjiwale M G, Nadkarnie T D, Desai K I, Goel A. Pathological laughter as a presenting symptom of massive trigeminal neuromas: report of four cases.  Neurosurgery. 2000;  47 469-471
  • 20 Couderq C, Drouineau J, Rosier M P, Alvarez A, Gil R, Neau J P. Pathological laughter after the brainstem infarction.  Rev Neurol (Paris). 2000;  156 281-284
  • 21 Tei H, Sakamoto Y. Pontine infarction due to basilar artery stenosis presenting as pathological laughter.  Neuroradiology. 1997;  39 190-191
  • 22 Lago A, Beltran I, Ferrer J M, Tembl J, Deya E. Transitory episode of laughter as the initial symptom of an ischemic stroke.  Rev Neurol. 1997;  25 239-241
  • 23 McCullagh S, Moore M, Gawel M, Feinstein A. Pathological laughting and crying in amyotrophic lateral sclerosis: an association with prefrontal cognitive dysfunction.  J Neurol Sci. 1999;  169 43-48
  • 24 Robinson R G, Parikh R M, Lipsey J R, Starkstein S E, Price T R. Pathological laughing and crying following stroke: validation of a measurement scale and a double-blind treatment study.  Am J Psychiatry. 1993;  150 286-293
  • 25 Milner B. Effects of different brain lesions on card sorting.  Arch Neurol. 1963;  9 90-100
  • 26 Starkstein S E, Migliorelli R, Teson A, Petracca G, Chemerinsky E, Manes F, Leiguarda R. Prevalence and clinical correlates of pathological affective display in Alzheimer's disease.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1995;  59 55-60
  • 27 Spitzer R L, Williams J BW, Gibbon M, First M B. The structured clinical interview for DSM-III-R (SCID). I: history, rationale, and decription.  Arch Gen Psychiatry. 1992;  49 624-629
  • 28 Hamilton M A. A rating scale for depression.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1960;  23 56-62
  • 29 McKhann G, Drachman D, Folstein M, Katzman R, Price D, Stadlan E M. Clinical diagnosis of Alzheimer's disease: report of the NINCDS-ADRDA Work Group under the auspices of Department of Health and Human Services Task Force on Alzheimer's Disease.  Neurology. 1984;  34 939-944
  • 30 Feinstein A, Feinstein K, Gray T, O'Connor P. Prevalence and neurobehavioral correlates of pathological laughing and crying in multiple sclerosis.  Arch Neurol. 1997;  54 1116-1121
  • 31 Kurtzke J F. Rating neurologic impairment in multiple sclerosis: an expanded disability status scale (EDSS).  Neurology. 1983;  33 1444-1452
  • 32 Bhatjiwale M G, Nadkarni T D, Desai K I, Goel A. Pathological laughter as a presenting symptom of massive trigeminal neuromas: report of four cases.  Neurosurgery. 2000;  47 469-471
  • 33 Bhatjiwale M G, Goel A, Desai K I. Pathological laughter as a presenting symptom of trigeminal neurinomas - case report.  Neurol Med Chir (Tokyo). 1996;  36 644-646
  • 34 Lal A P, Chandy M J. Pathological laughter and brainstem glioma.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1992;  55 628-629
  • 35 Achari A N, Colover J. Posterior fossa tumors with pathological laughter.  JAMA. 1976;  235:1 469-1471
  • 36 Nadkarni T D, Goel A. Trochlear nerve neurinoma presenting as pathological laughter.  Br J Neurosurg. 1999;  13 212-213
  • 37 Shafqat S, Elkind M S, Chiocca E A, Takeoka M, Koroshetz W J. Petroclival meningioma presenting with pathological laughter.  Neurology. 1998;  50 1918-1919
  • 38 Matsuoka S, Yokota A, Yasukouchi H, Harada A, Kadoya C, Wada S, Ishikawa T, Okuda S. Clival chordoma associated with pathological laughter. Case report.  J Neurosurg. 1993;  79 428-433
  • 39 Seliger G M, Hornstein A, Flax J, Herbert J, Schroeder K. Fluoxetine improves emotional incontinence.  Brain Inj. 1992;  6 267-270
  • 40 Sloan R L, Brown K W, Pentland B. Fluoxetine as a treatment for emotional lability after brain injury.  Brain Inj. 1992;  6 315-319
  • 41 Hanger H C. Emotionalism after stroke.  Lancet. 1993;  342 1235-1236
  • 42 Schiffer R B, Cash J, Herndon R M. Treatment of emotional lability with low-dosage tricyclic antidepressants.  Psychosomatics. 1983;  24 1094-1096
  • 43 Lawson I R, MacLeod R D. The use of imipramine (“Tofranil”) and other psychotropic drugs in organic emotionalism.  Br J Psychiatry. 1969;  115 281-285
  • 44 Udaka F, Yamao S, Nagata H, Nakamura S, Kameyama M. Pathologic laughing and crying treated with levodopa.  Arch Neurol. 1984;  41 1095-1096
  • 45 Wolf J K, Santana H B, Thorpy M. Treatment of “emotional incontinence” with levodopa.  Neurology. 1979;  29 1435-1436
  • 46 Schiffer R B, Herndon R M, Rudick R A. Treatment of pathologic laughing and weeping with amitriptyline.  N Engl J Med. 1985;  312 1480-1482
  • 47 Andersen G, Vestergaard K, Riis J O. Citalopram for post-stroke pathological crying.  Lancet. 1993;  342 837-839
  • 48 Chemerinski E, Robinson R G. The neuropsychiatry of stroke.  Psychosomatics. 2000;  41 5-14
  • 49 Ludolph A C, Langen K J, Regard M, Herzog H, Kemper B, Kuwert T, Bottger I G, Feinendegen L. Frontal lobe function in amyotrophic lateral sclerosis: a neuropsychologic and positron emission tomography study.  Acta Neurol Scand. 1992;  85 81-89
  • 50 Massman P J, Sims J, Cooke N, Haverkamp L J, Appel V, Appel S H. Prevalence and correlates of neuropsychological deficits in amyotrophic lateral sclerosis.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1996;  61 450-455
  • 51 McCullagh S, Feinstein A. Treatment of pathological affect: variability of response for laughter and crying.  J Neuropsychiatry Clin Neurosci. 2000;  12 100-102

1 Diese Arbeit ist Herrn Prof. Dr. O. Hallen als erstem neurologischen Lehrer des Zweitautors in Dankbarkeit für die Vermittlung der Schönheit unseres Faches zum 80. Geburtstag gewidmet.

Dr. med. Torsten Kratz

Neurologische Universitätsklinik
Otto-von Guericke-Universität Magdeburg

Leipziger Straße 44

39120 Magdeburg

Email: E-mail: Torsten.Kratz@medizin.uni-magdeburg.de

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