Zusammenfassung
Rheumatische Erkrankungen (Kollagenosen und Vaskulitiden) gehen in unterschiedlicher
Häufigkeit mit einer Affektion des peripheren Nervensystems einher: Rheumatoide Arthritis
(ca. 75 %), Polyarteriitis nodosa und Churg-Strauss-Syndrom (ca. 50-70 %), Wegener-Granulomatose
(15-30 %), Sjögren-Syndrom (10-32 %), Kryoglobulinämie (2,5-69 %), systemischer Lupus
erythematodes (3-21 %), Polymyalgia rheumatica (bis 14 %), systemische Sklerose und
mixed connective tissue disease (selten). Man kann vaskulitische und nicht-vaskulitische
Neuropathien unterscheiden. Charakteristisch für eine vaskulitische Neuropathie ist
die Mononeuritis multiplex, nicht selten führt sie aber auch zu einer symmetrischen
oder asymmetrischen distalen Polyneuropathie. Die Neuropathien können auch Erstmanifestation
der Erkrankung sein. Typisch für die nicht-vaskulitischen Neuropathien sind symmetrische
distale Polyneuropathien, die sich meist erst nach Affektion anderer Organsysteme
einstellen. Seltenere Manifestationen im Rahmen der rheumatischen Erkrankungen sind
Hirnnervenneuropathien (typisch ist die sensible Trigeminusneuropathie), akute und
chronisch entzündliche demyelinisierende Polyneuropathien, autonome Neuropathien,
beim Sjögren-Syndrom Ganglionitiden und vor allem bei der rheumatoiden Arthritis Kompressions-
und Engpassneuropathien. Die Therapie der vaskulitischen Formen erfolgt immunsuppressiv,
der nicht-vaskulitischen Formen meist nur symptomatisch. Die Prognose hängt im Wesentlichen
von der Grundkrankheit ab. Die vorliegende Übersicht präsentiert die Symptomatik sowie
das diagnostische und therapeutische Procedere bei Neuropathien im Rahmen rheumatischer
Grundkrankheiten.
Neuropathies in Rheumatic Diseases
Rheumatic diseases (connective tissue diseases and vasculitides) affect the peripheral
nervous system more or less often: rheumatoid arthritis (ca. 75 %), polyarteritis
nodosa and Churg-Strauss syndrome (ca. 50-70 %), Wegener’s granulomatosis (15-30 %),
Sjögren’s syndrome (10-32 %), cryoglobulinaemia (2.5-69 %), systemic lupus erythematosus
(3-21 %), polymyalgia rheumatica (up to 14 %), systemic sclerosis, and mixed connective
tissue disease (rarely). Vasculitic and non-vasculitic neuropathies can be differentiated.
The distribution of a mononeuritis multiplex is characteristic for vasculitic neuropathies,
although symmetric or asymmetric distal polyneuropathies are quite frequent. Nerve
involvement may be the initial manifestation of a rheumatic disease. Symmetric distal
polyneuropathies are typical of non-vasculitic neuropathies, usually manifesting after
involvement of other organ systems. Rare manifestations in rheumatic diseases are
cranial neuropathies (typically a trigeminal sensory neuropathy), acute and chronic
inflammatory demyelinating polyneuropathies, autonomic neuropathies, dorsal root ganglionitides
in Sjögren’s syndrome, and, particularly in rheumatoid arthritis, compression and
entrapment neuropathies. Vasculitis neuropathies are treated using immunosuppressive
agents, whereas the non-vasculitic neuropathies are treated symptomatically. The prognosis
of the neuropathies depends mainly on the underlying rheumatic disease. This review
presents the symptoms, diagnostic and therapeutic procedures in neuropathies associated
with rheumatic diseases.
Literatur
- 1 Berlit P.
Polyneuropathien bei Vaskulitiden und degenerativen Gefäßleiden. In: Hopf HC, Deuschl G, Diener HC, Reichmann H (Eds) Neurologie in Praxis und Klinik.
3. Aufl., Bd. II. Stuttgart, New York; Thieme 1999: 431-435
- 2
Berth-Jones J, Coates P AA, Graham-Brown R AC, Burns D A.
Neurological complications of systemic sclerosis - a report of three cases and review
of the literature.
Clin Exp Dermatol.
1990;
15
91-94
- 3
Finkelman R, Munsat T, Mandell H, Adelman L, Logigian E.
Neuromuscular manifestations of Wegener’s granulomatosis: A case report.
Neurology.
1993;
43
617-618
- 4
Fischoff D K, Sirois D.
Painful trigeminal neuropathy caused by severe mandibular resorption and nerve compression
in a patient with systemic sclerosis: Case report and literature review.
Oral Surg.
2000;
90
456-459
- 5
Flint S, Scully C.
Isolated trigeminal sensory neuropathy: A heterogeneous group of disorders.
Oral Surg.
1990;
69
153-156
- 6
Gemignani F, Manganelli P, Pavesi G, Marbini A.
Polyneuropathy in Sjögren’s syndrome: A case of prevalently autonomic neuropathy with
tonide pupil and hypohidrosis.
Funct Neurol.
1988;
3
337-348
- 7
Golbus J, McCune W J.
Giant cell arteritis and peripheral neuropathy: a report of 2 cases and review of
the literature.
J Rheumatol.
1987;
14
129-134
- 8
Gross W L, deGroot K, Reinhold-Keller E.
Vaskulitische periphere Neuropathie aus internistischer Sicht.
Internist.
2000;
41
418-428
- 9
Hattori N, Ichimura M, Nagamatsu M, Li M, Yamamoto K, Kumazawa K, Mitsuma T, Sobue G.
Clinicopathological features of Churg-Strauss syndrome associated neuropathy.
Brain.
1999;
122
427-439
- 10
Hawke S H, Davies L, Pamphlett R, Guo Y P, Pollard J D, McLeod J G.
Vasculitis neuropathy. A clinical and pathological study.
Brain.
1991;
114
2175-2190
- 11
Heckmann J G, Engelhardt A, Druschky A, Blum H E, Neundörfer B.
Hepatitis-C-assoziierte vaskulitische Mononeuritis multiplex.
Dtsch med Wschr.
1997;
122
259-262
- 12
Kaplan J G, Rosenberg R, Reinitz E, Buchbinder S, Schaumburg H H.
Invited review: peripheral neuropathy in Sjögren’s syndrome.
Muscle Nerve.
1990;
13
570-579
- 13
Kruize A A, Hené R J, Oey P L, Kater L, Bijlsma J WJ.
Neuro-musculo-skeletal manifestations in primary Sjögren’s syndrome.
Neth J Med.
1992;
40
135-139
- 14
Lhote F, Cohen P, Guillevin L.
Polyarteritis nodosa, microscopic polyangiitis and Churg-Strauss syndrome.
Lupus.
1998;
7
238-258
- 15
Meriggioli M N, Morgenlander J C.
Peripheral neuropathy and connective tissue disease. Watch for this twosome when hunting
for a diagnosis.
Postgrad Med.
1997;
102
65-75
- 16
Nesher G, Rosenberg P, Shorer Z, Gilai A, Solomonovich A, Sonnenblick M.
Involvement of the peripheral nervous system in temporal arteritis-polymyalgia rheumatica.
Report of 3 cases and review of the literature.
J Rheumatol.
1987;
14
358-360
- 17 Neundörfer B. Polyneuropathien und Polyneuritiden. Weinheim; VCH 1987
- 18
Neundörfer B, Heuss D.
Die vaskulitische periphere Neuropathie aus neurologischer Sicht.
Internist.
2000;
41
410-417
- 19
Nitta Y, Sobue G.
Progressive systemic sclerosis associated with multiple mononeuropathy.
Dermatology.
1996;
193
22-26
- 20
Olney R K.
AAEM minimonograph #38: neuropathies in connective tissue disease.
Muscle Nerve.
1992;
15
531-542
- 21
Olney R K.
Neuropathies associated with connective tissue disease.
Semin Neurol.
1998;
18
63-72
- 22
Pavesi G, Gemignani F, Manganelli P, Mancia D, Marbini A.
Polyneuropathy and systemic vasculitis. An elektrophysiological study.
Ital J Neurol Sci.
1987;
8
171-176
- 23
Puechal X, Said G, Hilliquin P, Coste J, Job-Deslandre C, Lacroix C, Menkes C.
Peripheral neuropathy with necrotizing vasculitis in rheumatoid arthritis. A clinicopathologic
and prognostic study of thirty two patients.
Arthritis Rheum.
1995;
38
1618-1629
- 24
Rosenbaum R.
Neuromuscular complications of connective tissue diseases.
Muscle Nerve.
2001;
24
154-169
- 25
Said G.
Necrotizing peripheral nerve vasculitis.
Neurol Clin.
1997;
15
835-848
- 26 Scheid W. Lehrbuch der Neurologie. 5. Aufl. Stuttgart, New York; Thieme 1983: 992-996
- 27
Schneider H A, Yonker R A, Katz P, Longley S, Panush R S.
Rheumatoid vasculitis: experience with 13 patients and review of the literature.
Semin Arthritis Rheum.
1985;
14
280-286
- 28
Tatsis E, Schnabel A, Gross W L.
Interferon-α treatment of four patients with the Churg-Strauss syndrome.
Ann Intern Med.
1998;
129
370-374
- 29
Vrethem M, Lindvall B, Holmgren H, Henriksson K G, Lindström F, Ernerudh J.
Neuropathy and myopathy in primary Sjögren’s syndrome: neurophysiological, immunological
and muscle biopsy results.
Acta Neurol Scand.
1990;
82
126-131
- 30
Younger D S, Freddo L C, Vallejos H O.
Immunologically induced peripheral neuropathies.
Clin Pediatr Med Surg.
1990;
7
83-96
Prof. Dr. med. C. D. Reimers
Klinik für Neurologie
Sächsisches Krankenhaus Arnsdorf
Postfach 1165
01475 Arnsdorf
Email: carl.reimers@skhar.sms.sachsen.de