Rofo 2002; 174(5): 562-567
DOI: 10.1055/s-2002-28271
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Navigator-gated and real-time motion corrected
free-breathing MR Imaging of
myocardial late enhancement

MRT der myokardialen Spätanreicherung während freier Atmung unter Einsatz einer prospektiven Navigatortechnologie mit Echtzeit-SchichtnachführungE.  Spuentrup1,2 , A.  Buecker1 , E.  Karassimos3 , R.  W.  Günther1 , M.  Stuber2,4
  • 1Department of Diagnostic Radiology, Aachen University of Technology, Germany
  • 2Department of Medicine (Cardiovascular Division), Beth Israel Diaconess Medical Center and
    Harvard Medical School, Boston, MA, USA
  • 3Medical Clinic I, Aachen University of Technology, Germany
  • 4Philips Medical Systems, Best, NL
Further Information

Publication History

19. 2. 2002

after revision 11. 3. 2002

Publication Date:
07 May 2002 (online)

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Abstract

Purpose: A new magnetic resonance imaging approach for detection of myocardial late enhancement during free-breathing was developed. Methods and Results: For suppression of respiratory motion artifacts, a prospective navigator technology including real-time motion correction and a local navigator restore was implemented. Subject specific inversion times were defined from images with incrementally increased inversion times acquired during a single dynamic scout navigator-gated and real-time motion corrected free-breathing scan. Subsequently, MR-imaging of myocardial late enhancement was performed with navigator-gated and real-time motion corrected adjacent short axis and long axis (two, three and four chamber) views. This alternative approach was investigated in 7 patients with history of myocardial infarction 12 min after i. v. administration of 0.2 mmol/kg body weight gadolinium-DTPA. Conclusion: With the presented navigator-gated and real-time motion corrected sequence for MR-imaging of myocardial late enhancement data can be completely acquired during free-breathing. Time constraints of a breath-hold technique are abolished and optimized patient specific inversion time is ensured.


Zusammenfassung

Zielsetzung: Das Ziel der Arbeit war die Entwicklung einer MR-Sequenz, welche eine Datenaufnahme während freier Atmung zur MR-Vitalitätsdiagnostik erlaubt. Methoden und Ergebnisse: Zur Eliminierung der Atemartefakten bei einer Datenaufnahme während freier Atmung wurde eine prospektive Navigator-Technologie mit Echtzeit-Schichtnachführung und ein lokaler Navigator-Rückstellpuls in eine MR-Sequenz zur Diagnostik der myokardialen Spätanreicherung implementiert. Patientenspezifische Inversions-Zeiten wurden mit einer vorgeschalteten Inversionszeit-Bestimmungssequenz mit variablen Inversionszeiten ermittelt. Diese Sequenz wurde ebenfalls während freier Atmung angefertigt. Die Diagnostik der myokardialen Spätanreicherung erfolgte mit der patientenspezifischen Inversionszeit und einer Schichtführung im Zwei-, Drei- und Vierkammerblick sowie in der kurzen Achse. 7 Patienten mit Myokardinfarkt wurden 12 Minuten nach Applikation von 0,2 mmol/kg Körpergewicht Gd-DTPA i. v. untersucht. Schlussfolgerung: Die neue MR-Sequenz mit Navigator-Technologie und Echtzeit-Schichtnachführung erlaubt die Datenakquisition zu Diagnostik der myokardialen Spätanreicherung einschließlich der Bestimmung der patientenspezifischen Inversionszeit während freier Atmung. Die Limitationen einer Atemanhalte-Technik werden durch diese neue Technik behoben.

Literatur

Dr. med. Elmar Spuentrup

Department of Diagnostic Radiology, University Hospital, Technical University of Aachen

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Germany

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