Z Gastroenterol 2002; 40(11): 921-924
DOI: 10.1055/s-2002-35415
Originalarbeit
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

A New Immunological Test Strip Device for the Rapid, Qualitative Detection of Faecal Occult Blood

Evaluierung eines neuen immunologischen Tests zum schnellen, qualitativen Nachweis von fäkalem, okkultem BlutJ. Trojan1 , N. Povse1 , O. Schröder1 , J. Stein1
  • 1Medizinische Klinik II, Klinikum der Johann Wolfgang Goethe Universität, Frankfurt a. M.
Further Information

Publication History

Manuscript recieved: 21 October 2002

Accepted after revision: 29 October 2002

Publication Date:
18 November 2002 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Der Nachweis von okkultem Blut im Stuhl mittels Guaiak-Test ist weltweit eine der am häufigsten eingesetzten Früherkennungsuntersuchungen zum Nachweis eines kolorektalen Karzinoms. In der vorliegenden Pilotstudie evaluierten wir ein neues immunologisches Schnelltestverfahren zum qualitativen Nachweis von fäkalem okkulten Blut. Methode: Es wurden Stuhlproben von 100 Patienten aufgrund des Nachweises (n = 50) bzw. fehlenden Nachweises (n = 50) von humanem Hämoglobin aus Stuhl mittels eines ELISA ausgewählt (Normwert ≤ 10 µg Hb/g Stuhl). Alle Proben wurden auf das Vorhandensein von fäkalem okkulten Blut mit einem Guaiak-Test (Hemocare) und einem immunologischen Schnelltest (Prevent ID CC) untersucht. Ergebnisse: Sensitivität und Spezifität des immunologischen Schnelltests für den Nachweis von fäkalem okkulten Blut lagen bei 76 % und 92 %. Die entsprechenden Werte des Guaiak-Tests lagen bei 30 % und 90 %. Bei Anheben der oberen Grenze des Normbereichs auf ≤ 20 µg Hb/g Stuhl lagen Sensitivität und Spezifität des immunologischen Schnelltests bei 86 % und 83 %, die des Guaiak-Tests bei 42 % und 92 %. Der höchste positive prädiktive Wert ließ sich mit dem immunologischen Schnelltest erzielen. Schlussfolgerungen: Der immunologische Schnelltest auf fäkales Blut ist sensitiver als ein Guaiak-Test. Die Spezifität beider Nachweisverfahren ist vergleichbar. Die klinische Wertigkeit des immunologischen Schnelltestes auf fäkales Blut als Früherkennungsuntersuchung auf das Vorliegen eines kolorektalen Karzinoms sollte in prospektiven Untersuchungen weiter untersucht werden.

Abstract

Objective: Guaiac tests for faecal occult blood are still the most commonly performed screening procedure for colorectal cancer. Because both sensitivity and specificity of faecal occult blood testing are critical to cost-effective colorectal cancer screening programs, we investigated a rapid immunological test strip device for bedside detection of faecal occult blood. Methods: Stool specimen from 100 patients were chosen for this study based on the presence (n = 50) or absence (n = 50) of faecal occult blood as measured with a human haemoglobin ELISA (cut-off level ≤ 10 µg Hb/g stool). All specimens were analysed for faecal occult blood by a guaiac test (Hemocare) and an immunological test strip device (Prevent ID CC). Results: Sensitivity and specificity of the immunological faecal occult blood test strip device were 76 % and 92 %, compared to 30 % and 90 % for the guaiac test. Increasing the cut-off level of the haemoglobin ELISA to ≤ 20 µg Hb/g stool, the corresponding sensitivity and specificity were 86 % and 83 % for the immunological test strip device and 42 % and 92 % for the guaiac faecal occult blood test, respectively. The highest positive predictive value was achieved with the immunological test strip device. Conclusions: The new immunological test strip device is more sensitive than a guaiac test for the detection of faecal occult blood, whereas the specificity of both tests was comparable. However, the clinical validity of this new immunological faecal occult blood test strip device for colorectal cancer screening has to be established, yet.

References

  • 1 Mandel J S, Bond J H, Church T R. et al . Reducing mortality from colorectal cancer by screening for fecal occult blood. Minnesota Colon Cancer Control Study.  N Engl J Med. 1993;  328 1365-1371
  • 2 Hardcastle J D, Chamberlain J O, Robinson M H. et al . Randomised controlled trial of faecal-occult-blood screening for colorectal cancer.  Lancet. 1996;  348 1472-1477
  • 3 Kronborg O, Fenger C, Olsen J. et al . Randomised study of screening for colorectal cancer with faecal-occult-blood test.  Lancet. 1996;  348 1467-1471
  • 4 Pignone M, Rich M, Teutsch S M. et al . Screening for colorectal cancer in adults at average risk: a summary of the evidence for the U.S. Preventive Services Task Force.  Ann Intern Med. 2002;  137 132-141
  • 5 Ransohoff D F, Sandler R S. Screening for colorectal cancer.  New Engl J Med. 2002;  346 40-44
  • 6 Ahlquist D A. Occult blood screening. Obstacles to effectiveness.  Cancer. 1992;  70 (Suppl) 1259-1265
  • 7 Lieberman D A, Weiss D G. One-time screening for colorectal cancer with combined fecal occult-blood testing and examination of the distal colon.  New Engl J Med. 2001;  345 555-560
  • 8 Allison J E, Tekawa I S, Ransom L J. et al . A comparison of fecal occult-blood tests for colorectal-cancer screening.  N Engl J Med. 1996;  334 155-159
  • 9 Bond J H. Fecal occult blood test screening for colorectal cancer.  Gastroenterol Clin North Am. 2002;  12 11-21
  • 10 Ahlquist D A, McGill D B, Fleming J L. et al . Patterns of occult bleeding in asymptomatic colorectal cancer.  Cancer. 1989;  63 1826-1830
  • 11 Sieg A, Scheida M, John M R. et al . Validity of new immunological human fecal hemoglobin and albumin tests in detecting colorectal neoplasms. An endoscopy controlled study.  Z Gastroenterol. 1998;  36 485-490
  • 12 Greenberg P D, Bertario L, Gnauck R. et al . A prospective multicenter evaluation of new fecal occult blood tests in patients undergoing colonoscopy.  Am J Gastroenterol. 2000;  95 1331-1338

Professor Dr. Dr. J. Stein

Medizinische Klinik II, Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt

Email: J.Stein@em.uni-frankfurt.de

    >