Z Gastroenterol 2002; 40(11): 925-928
DOI: 10.1055/s-2002-35416
Kasuistiken
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Gastric Schwannoma as a Rare Differential Diagnosis of Pleural Effusion

Schwannom des Magens - eine seltene Differenzialdiagnose bei PleuraergussP. Janowitz1 , F. Meier1 , J. Reisig2
  • 1Department of Internal Medicine, Krankenhaus Burg, Academic Teaching Hospital of the University of Magdeburg, Germany
  • 2Department of Surgery, Krankenhaus Burg
Further Information

Publication History

Manuscript recieved: 4 January 2001

Accepted after revision: 26 July 2002

Publication Date:
18 November 2002 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über ein Schwannom des Magens, welches durch einen linksseitigen Pleuraerguss, bedingt durch eine inflammatorische Umgebungsreaktion, klinisch manifest wurde. Die 75-jährige Patientin wurde wegen zunehmender Atemnot bei linksseitigem Pleuraerguss stationär aufgenommen. Die Anamnese, die klinische Untersuchung, die Laboruntersuchungen, die Gastroskopie sowie die Computertomographie und die Ultraschalluntersuchung des Abdomens deuteten bereits auf einen benignen Magentumor hin. Eine Tumorresektion, verbunden mit einer Fundektomie mit einem Sicherheitsabstand von 3-5 cm, wurde durchgeführt. Die Histologie zeigte ein großes, intramurales Magenschwannom der Magenwand ausgehend von der Submukosa. Eine Malignität konnte histologisch ausgeschlossen werden.

Nach drei Jahren Nachbeobachtung ist die Patientin rezidivfrei, ein erneuter Pleuraerguss trat nicht mehr auf. Das ist eine sehr seltene Manifestation eines Magenschwannoms und eine sehr seltene Differentialdiagnose eines einseitigen Pleuraergusses.

Abstract

We report a case of solitary gastric schwannoma that initially manifested with recurrent left pleural effusion caused by an inflammatory reaction. A 75-year-old female was primarily admitted with progressive dyspnoea and left sided effusion. History as well as clinical examination, gastroscopy, computed tomography (CT) and transabdominal ultrasound of the abdomen suggested the diagnosis of a benign tumour of the stomach. The tumour was resected and a fundectomy with a security distance of 3-5 cm performed. Histological assessment revealed a large intramural schwannoma of the gastric wall, arising from the submucosal layer. There was no evidence of malignancy.

During a three year follow-up the patient has not shown any evidence of relapse or pleural effusion. This is a very rare manifestation of this benign tumour, representing a rare differential diagnosis in a case of left sided pleural effusion.

Literatur

  • 1 Miettinen M, Virolainen M. Maarit-Sarlomo-Rikala . Gastrointestinal stromal tumors - value of CD34 antigen in their identification and separation from true leiomyomas and schwannomas.  Am J Surg Pathol. 1995;  19 207-216
  • 2 Miyagi T, Shimamura M, Rin S Y. et al . Retroperitoneal schwannoma: a report of two cases and review of the literature.  Hinyokika Kiyo. 1986;  32 207-214
  • 3 Barrier A, Huguier M, Levard H. et al . Gastric stromal tumors. Results of a multicenter study. French Associations of Surgery Research.  Chirurgie. 1999;  124 494-502
  • 4 Osmanoglu N. Giant gastric schwannoma presenting with upper GI bleeding.  Gastrointest Endosc. 1999;  50 135-136
  • 5 Sanders L, Silverman M, Rossi R. et al . Gastric smooth muscle tumors: diagnostic dilemmas and factors affecting outcome.  World J Surg. 1996;  20 992-995
  • 6 Ueyama T, Guo K J, Hashimoto H. et al . A clinicopathologic and immunohistochemical study of gastrointestinal stromal tumors.  Cancer. 1992;  69 947-955
  • 7 Carretta R, Fabris B, Bellini G. et al . Giant gastric schwannoma. Considerations apropos of a case.  G Clin Med. 1982;  63 446-457
  • 8 Melvin W S, Wilkinson M G. Gastric schwannoma. Clinical and pathologic considerations.  Am Surg. 1993;  59 293-296
  • 9 Futagami K, Hata J, Haruma K. et al . Extracorporeal ultrasound is an effective diagnostic alternative to endoscopic ultrasound for gastric submucosal tumours.  Scand J Gastroenterol. 2001;  36 1222-1226
  • 10 Tsai T L, Changchien C S, Hu T H. et al . Demonstration of gastric submucosal lesions by high-resolution transabdominal sonography.  J Clin Ultrasound. 2000;  28 125-132
  • 11 Motoo Y, Okai T, Ohta H. et al . Endoscopic ultrasonography in the diagnosis of extraluminal compressions mimicking gastric submucosal tumors.  Endoscopy. 1994;  26 239-242
  • 12 Palazzo L. Benign tumors of the stomach.  Rev Prat. 1997;  47 868-872
  • 13 Kalantzis N, Laoudi F, Kallimanis G. et al . The role of endoscopic ultrasonography in diagnosis of benign lesions of the upper GI tract.  Eur J Surg Oncol. 1993;  19 449-454
  • 14 Yasuda K, Nakajima M, Kawai K. Endoscopic ultrasonography in the diagnosis of submucosal tumor of the upper digestive tract.  Scand J Gastroenterol Suppl. 1986;  123 59-67
  • 15 Yasuda K, Nakajima M, Yoshida S. et al . The diagnosis of submucosal tumors of the stomach by endoscopic ultrasonography.  Gastrointest Endosc. 1989;  35 10-15
  • 16 Miyamoto Y, Tsujimoto F, Tada S. Ultrasonographic diagnosis of submucosal tumors of the stomach: the & quot; bridging layers & quot; sign.  J Clin Ultrasound. 1988;  16 251-258
  • 17 Mignon F, Julie C, Izzillo R. et al . Imaging features of gastric stromal tumors: radiologic-pathologic correlation.  Report of 4 cases. J Radiol. 2000;  81 874-881
  • 18 Barbosa J, Maciel J, Amarante M Jr. Endoscopic ultrasonography in the study of extramucosal swellings in the upper digestive tract.  Surg Endosc. 1995;  9 1193-1196
  • 19 Metzler B, Blank W, Schubert U. et al . Schwannoma of the gastric wall.  Z Gastroenterol. 1995;  33 368-371
  • 20 Bruneton J N, Drouillard J, Roux P. et al . Neurogenic tumors of the stomach. Report of 18 cases and review of the literature.  ROFO Fortschr Geb Rontgenstr Nuklearmed. 1983;  139 192-198
  • 21 Ferrozzi F, Tognini G, Zuccoli G. et al . Gastric stromal tumors. Findings with computerized tomography.  Radiol Med. 2000;  99 56-61
  • 22 Levard H, Schiffino L, Mouro J. et al . Gastric schwannoma. A case diagnosed by puncture biopsy.  J Chir. 1992;  129 317-319
  • 23 Bandoh T, Isoyama T, Toyoshima H. Submucosal tumors of the stomach: a study of 100 operative cases.  Surgery. 1993;  113 498-506
  • 24 Basso N, Rosato P, De Leo A. et al . Laparoscopic treatment of gastric stromal tumors.  Surg Endosc. 2000;  14 524-526
  • 25 Silecchia G, Materia A, Fantini A. et al . Laparoscopic resection of solitary gastric schwannoma.  J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 1997;  7 257-263
  • 26 Otani Y, Ohgami M, Igarashi N. et al . Laparoscopic wedge resection of gastric submucosal tumors.  Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2000;  10 19-23

Prof. Dr. med. habil. Paul Janowitz

Kreiskrankenhaus Burg, Academic Teaching Hospital of the University of Magdeburg

August-Bebel-Straße 55a

39283 Burg

Email: p.janowitz@kreiskrankenhaus-burg.de

URL: http://www.kreiskrankenhaus-burg.de

    >