Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2002; 12(6): 337-341
DOI: 10.1055/s-2002-36188
Wissenschaftliche Kurzmitteilung
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Comparison of two Traditional Spa Therapy Regimens in Patients with Knee Osteoarthritis

An Exploratory StudyVergleich von zwei traditionellen Kurorttherapieverfahren bei Patienten mit KnieosteoarthritisEine exploratorische StudieE.  Odabaşı1 , M.  Z.  Karagülle2 , M.  Karagülle2 , M.  Turan1 , O.  Karagülle3
  • 1Gülhane School of Medicine, Department of Medical Ecology and Hydroclimatology (Head of Dept.: Doz. Dr. med. M. Turan)
  • 2lstanbul University, Istanbul Medical Faculty Department of Medical Ecology and Hydroclimatology (Head of Dept.: Prof. Dr. med. M. Zeki Karagülle)
  • 3Institute of Balneology and Medical Climatology, Hannover Medical School (Director: Prof. Dr. Christoph Gutenbrunner)
We are thankful to Prof. Dr. Christoph Gutenbrunner for his kind help in revising the manuscript and editing the German abstract
Further Information

Publication History

Eingegangen: 7. Mai 2001

Angenommen: 29. Juli 2002

Publication Date:
17 December 2002 (online)

Abstract

Purpose: To compare the effects of two different traditional spa therapy regimens for knee osteoarthritis (OA) on function and pain. Patients and Methods: Patients with knee osteoarthritis staying in a spa hotel in Sandıklı Spa for traditional spa therapy (8 days) were asked to be included in the study. Total of 49 patients gave informed consent consisting two groups based on treatment regimens as follows: Group I (n = 24) had a thermal water bath and a peloid bath per day; Group II (n = 25) had two thermal mineral water baths per day. The primary outcome measure was Lequesne's knee severity index. Secondary measures were pain intensity (visual analogue scale), 10 meters walking time, 3 times squatting down and up time and 10 stairs stepping up and down time. An unblinded observer carried out all assessments at the beginning and at the end of the spa therapy. Results: In both groups, improvements were found in Lequesne's Knee Index (49.3 % in group I and 31.3 % in group II, respectively) (p < 0.001) and improvement in group I was significantly higher than group II (p < 0.001). VAS scores for pain reduced in both groups (37.3 % and 30.1 %) and this reduction was significantly higher in group I (p = 0.003). All other 3 measures also showed significant improvements in both groups and again improvements were significantly higher in group I than group II. Conclusions: Both traditional spa therapy regimens could significantly improve the functional status and pain on patients with knee OA in the present study. Spa therapy combining thermal bath and peloid application seems having better improvement than the therapy with twice-daily thermal baths in knee OA, but this difference may not be clinically relevant.

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Vergleich der Wirkungen zweier verschiedener traditioneller Kurortbehandlungsregimes bei Patienten mit Knieosteoarthritis auf Kniefunktion und Schmerzen. Methodik: Alle Patienten mit nachgewiesener Knieosteoarthritis, die im Badeort Sandikli eine traditionelle Kur (8-tägig) durchführten, wurden um eine Teilnahme an der Studie gebeten. 49 Patienten stimmten der Teilnahme nach entsprechender Aufklärung zu und wurden in die folgenden Behandlungsgruppen eingeteilt: Gruppe I (n = 24) erhielt je ein Thermalwasserbad (39 °C, 20 min) und ein Peloidbad (45 °C, 20 min) pro Tag; Gruppe II (n = 25) erhielt zwei Thermalwasserbäder (39 °C, 20 min) pro Tag. Hauptzielparameter war der Lequesne-Index für Kniebeschwerden. Sekundäre Zielparameter waren Schmerzintensität (VAS), 10-Meter-Gehzeit, Dauer von drei Kniebeugen und Zeit für das Herauf- und Herabgehen von 10 Treppenstufen. Diese Parameter wurden von einem nicht verblindeten Untersucher zu Beginn und am Ende der Therapiephase erhoben. Ergebnisse: In beiden Gruppen fand sich eine signifikante (p < 0,001) Verbesserung des Lequesne-Knie-Index (Gruppe I: 49,3 %; Gruppe II: 31,3 %). Die Verbesserung war in Gruppe I signifikant stärker als in Gruppe II (p < 0,001). Die Schmerzangaben in der VAS verringerten sich in beiden Gruppen (Gruppe I: 37,3; Gruppe II: 30,1 %). Diese Reduktion war in Gruppe I signifikant stärker als in Gruppe II (p = 0,003). Auch die anderen drei Parameter zeigten signifikante Verbesserungen in beiden Gruppen, und auch hier waren die Veränderungen in Gruppe I signifikant stärker als in Gruppe II. Schlussfolgerungen: Beide traditionellen balneologischen Behandlungsverfahren haben zu signifikanten Verbesserungen des Funktionszustandes und der Schmerzsituation bei Patienten mit Knieosteoarthritis geführt. Die Kombinationstherapie von Thermalwasserbädern und Peloidanwendungen scheinen bei Gonarthrose aber bessere Ergebnisse zu zeigen als zweimal tägliche Thermalwasserbäder. Die klinische Relevanz dieser Unterschiede muss allerdings weiter abgeklärt werden.

References

  • 1 Schmidt K L. Scientific basis of spa treatment rheumatic diseases.  Rheumatol Europe. 1995;  24 136-140
  • 2 Schmidt K L. Balneotherapy of rheumatic disease. Bonn; Deutscher Bäderverband 1992: 62-63
  • 3 Sukenik S, Flusser D, Abu-Shakra M. The role of spa therapy in various rheumatic diseases.  Rheum Dis Clin North Am. 1999;  25 883-897
  • 4 Kolarz G. Critical approach to spa treatment in rheumatic diseases.  Rheumatol Europe. 1995;  24 144-146
  • 5 Balint G, Szebenyi B. Research and training at spa resorts in Europe.  Rheumatol Europe. 1995;  24 149-152
  • 6 Wigler I, Elkayam O, Paran D, Yaron M. Spa therapy for gonarthrosis: prospective study.  Rheumatol Int. 1995;  15 65-68
  • 7 Elkayam O, Wigler I, Tishler M, Rosenblum I, Cosbi D. et al . Effect of Spa therapy in Tiberias on patients with rheumatoid arthritis and osteoarthritis.  J Rheumatol. 1991;  18 (12) 1799-1803
  • 8 Szcus L, Ratko I, Lesko T, Szoor I, Genti G. et al . Double-blind trial an effectiveness of pusplokladony thermal water an arthrosis of the knee-joint.  JRSH. 1989;  109 7-9
  • 9 Nguyen M, Revel M, Dougados M. Prolonged effects of 3 week therapy in a spa resort on lumbar spine, knee and hip osteoarthritis: follow-up after 6 months. A randomised controlled trial.  Br J Rheumatol. 1997;  36 77-81
  • 10 Sukenik S, Flusser D, Codish S, Abu-Shakra M. Balneotherapy at the Dead Sea area for knee osteoarthritis.  Isr Med Assoc J. 1999;  1 83-85
  • 11 Dönmez A, Karagülle M Z, Turan M. Balneotherapie mit Akratoterme bei Gonarthrose.  Natur Med. 1995;  7 20-23
  • 12 Verhagen A P, de Vet H C, de Bie R A, Kessels A G, Boers M, Knipschild P G. Balneotherapy for rheumatoid arthritis and osteoarthritis.  Cochrane Database Syst Rev. 2000;  (2) CD000518
  • 13 Machtey I. Progress in rheumatology.  In: Alternative Therapeutic Approaches. London; PSG Inc 1982: 161-164
  • 14 Karagülle M Z, Tütüncü Z N, Özer N. Die traditionellen und empirischen Kurortbehandlungsverfahren in der Türkei.  Phys Rehab Kur Med. 1995;  5 106-108
  • 15 Karagülle M Z. Kaplıca tedavisinin etkinliği.  Klinik Gelişim. 2000;  13 258-261 (Türkisch)
  • 16 Karagülle M Z. Balneologie und Balneotherapie in der Türkei. (in press)
  • 17 Altman R D. Criteria for classification of clinical osteoarthritis.  J Rheumatol. 1991;  18 (Suppl 27) 10-12
  • 18 Eichelsdörfer D. Naturwissenschaftliche Charakterisierung der Peloide.  In: Kompendium der Balneologie und Kurortmedizin. Darmstadt; Steinkopff Verlag 1989: 95-105
  • 19 Karagülle M Z, Kussmaul H, Michler W, Başak E, Mutlu A, Kesiktaş N. Afyon Sandıklı Peloidi Fiziko-Kimyasal Özellikleri, III. Ulusal Balneoloji Kongresi. 5 Mayıs 1995, Pamukkale, Türkiye. Istanbul; Kongreler Kitabı. I.Ü. Basımevi Film Merkezi 1997: 89-100 (Türkisch)
  • 20 Lequesne M G, Samson M. Indices of severity in osteoarthritis for weight bearing joints.  J Rheumatol. 1991;  18 (Suppl 27) 16-18
  • 21 Hildebrandt G, Gutenbrunner C. Die Kur - Kurverlauf, Kureffekt und Kurerfolg. In: Gutenbrunner C, Hildebrandt G (Hrsg) Handbuch der Balneologie und medizinischen Klimatologie. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1998: 85-186
  • 22 Karagülle M Z, Tütüncü Z N, Aslan O, Başak E, Mutlu A. Effects of thermal sulphur bath cure an adjuvant arthritic rats.  Phys Rehab Kur Med. 1996;  6 53-57
  • 23 Dönmez A, Tütüncü Z N, Öztürk K, Odabaşi E, Aktaş Ş. Evaluation of the effects of H2S and CO2 water baths an peripheral circulation disorders.  Phys Rehab Kur Med. 2000;  10 58-59
  • 24 Gutenbrunner C, Englert G, Neues-Lahusen M, Gehrke A. Untersuchungen über Einflüsse von natürlichen Schwefelbädern und Kältekammerexpositionen auf das thermische Komfortempfinden bei Patientinnen mit Fibromyalgiesyndrom.  Phys Rehab Kur Med. 2000;  10 50-57
  • 25 Lohnmann J. Die Therapie mit Moor.  Heilbad und Kurort. 1991;  7 (8) 161-163
  • 26 Korhanen R, Lüttig G W. Peat in balneology and health care. In: Lappalainen E (ed) Global Peat Resource. Finnland; Unesco 1996: 339-345
  • 27 Verhoff M A, Heerds E. Moorbäder vermehren die epidermalen Langerhans-Zellen.  Phys Rehab Kur Med. 2000;  10 190-193

Associate Prof. Dr. med. Ersin Odabaşı

Gülhane School of Medicine · Department of Medical Ecology and Hydroclimatology

Etlik, Ankara · Türkei

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