Zusammenfassung
Diarrhö ist ein Symptom und keine Krankheit. Dauert die Diarrhö länger als vier Wochen,
wird von einer chronischen Diarrhö gesprochen. Die Abgrenzung ist klinisch relevant,
da sich die Ursachen für akute Diarrhöen (meistens selbstlimitierende Infektionen)
und chronische Diarrhöen (meistens nichtinfektiöse Ursachen) unterscheiden. Wenn die
kausale Therapie die Symptomatik nicht verbessert oder sich keine Ursache finden lässt,
muss auf eine symptomatische medikamentöse Therapie übergegangen werden. Die Verhinderung
oder Korrektur einer Wasser- und Elektrolytverarmung des Körpers hat oberste Priorität.
Loperamid ist das Antidiarrhoikum der Wahl. Diphenoxylat und Opiumtinktur werden wegen
ihren zentralnervösen Nebenwirkungen erst in zweiter Linie eingesetzt. Bei schwerer
Dysenterie (blutiger Stuhl und hohes Fieber) führt Loperamid zusammen mit Antibiotika zu einer schnelleren Heilung der Durchfallerkrankung. Antisekretorische
Medikamente wie Octreotid können bei der Behandlung von schweren Durchfällen bedingt
durch funktionelle Tumoren des gastroenteropankreatischen endokrinen Systems angewendet
werden.
Abstract
Diarrhoea is a symptom and not a disease. Diarrhoea lasting more than four weeks is
considered chronic. This is clinically relevant because the causes of acute diarrhoea
(mostly self-limited infections) and chronic diarrhoea (mostly noninfectious etiologies)
differ. When specific therapy fails to improve symptoms, or diagnostic testing has
failed to confirm a diagnosis, empirical medical therapy should be initiated. Correction
of water- and electrolyte abnormalities should be given high priority. Loperamide
is the drug of choice. Diphenoxylate and tinctura opii are more potent, but have sideffects
on the central nervous system and the potential for abuse. Loperamide plus antibiotic therapy shortens the duration of diarrhoea with high fever and bloody
stools (dysentery) and is safe. The somatostatin analogue octreotide has proven effectiveness
in diarrhea associated with enteropancreatic tumors.
Schlüsselwörter
Diarrhö - Dysenterie - Loperamid - Opiumtinktur - Octreotid
Key words
Diarrhoea - dysentery - loperamide - tinctura opii - octreotide
Literatur
- 1
Wingate D, Phillips S F, Lewis S J, Malagelada J-R, Speelman P, Steffen R, Tytgat G N.
Guidelines for adults on self-medication for the treatment of acute diarrhoea.
Aliment Pharmacol Ther.
2001;
15
773-782
- 2 Roche Lexikon, Medizin. München; Urban & Schwarzenberg 4. Auflage
- 3
Wenzl H H, Fine K D, Schiller L R, Fordtran J S.
Determinants of decreased fecal consistency in patients with diarrhea.
Gastroenterology.
1995;
108
1729-1738
- 4
Fine K D, Schiller L R.
AGA Technical Review on the Evaluation and Management of Chronic Diarrhea.
Gastroenterology.
1999;
116
1464-1486
- 5
Thompson W G, Creed F, Drossman D A, Mazzacca G.
Functional bowel disorders and chronic abdominal pain.
Gastroenterol Int.
1992;
5
75-91
- 6
Bertomeu A, Ros E, Barragan V, Sachje L, Navarro S.
Chronic diarrhea with normal stool and colonic examinations: organic or functional?.
J Clin Gastroenterol.
1991;
13
531-536
- 7
Bergamin B, Hess T, Jost R, Ballmer P E, Imoberdorf R.
Rezidivierende Clostridium-difficile-Enterokolitis.
Schweiz Med Wochenschr.
2000;
130
1681-1684
- 8
Shulkes A, Wilson J S.
Somatostatin in gastroenterology.
BMJ.
1994;
308
1381-1382
- 9
Murphy G S, Bodhidatta L, Echeverria P, Tansuphaswadikul S, Hoge C W, Imlarp S, Tamura K.
Ciprofloxacin and loperamide in the treatment of bacillary dysentery.
Ann Intern Med.
1993;
118
582-586
Dr. med. Reinhard Imoberdorf
Medizinische Klinik · Kantonsspital Winterthur
8401 Winterthur · Schweiz
Phone: 052/266-2121
Fax: 052/266-4706
Email: r.imoberdorf@ksw.ch