Rofo 2003; 175(10): 1335-1343
DOI: 10.1055/s-2003-42884
Neuroradiologie
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Evaluation des Beitrages der radiologischen bildgebenden Diagnostik bei demenziellen Erkrankungen - ein Vergleich mit der psychologischen Diagnostik

Evaluation of the Contribution of the Importance of Neuroimaging for the Diagnostics of Dementias - Comparison to the Psychological DiagnosticsF.  Hentschel1 , M.  Kreis1 , M.  Damian1 , M.  Syren2 , B.  Krumm3
  • 1Abteilung Neuroradiologie, Zentralinstitut für seelische Gesundheit, Fakultät für klinische Medizin Mannheim der Universität Heidelberg
  • 2Gedächtnisambulanz, Zentralinstitut für seelische Gesundheit, Fakultät für klinische Medizin Mannheim der Universität Heidelberg
  • 3Abteilung Biostatistik, Zentralinstitut für seelische Gesundheit, Fakultät für klinische Medizin Mannheim der Universität Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 October 2003 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Während die Bedeutung der Psychologie als notwendiger Bestandteil der Demenzdiagnostik akzeptiert ist, wird die erweiterte klinische Diagnostik mit bildgebenden Verfahren unterschiedlich bewertet. Ziel ist die Quantifizierung der Beiträge der beiden Methoden zur Diagnostik und Differenzialdiagnostik der Demenzen. Methodik: Von 100 Patienten wurden die klinische Eingangs-, neuroradiologische, psychologische und klinische Abschlussdiagnosen dokumentiert. Aus der Veränderung der klinischen Abschluss- gegenüber der Eingangsdiagnose waren der diagnostische Beitrag beider Methoden, Sensitivität, Spezifität und positiv prädiktiver Wert zu ermitteln. Die neuroradiologische Untersuchung erfolgte mit MRT, die psychologische mit üblichen Power- und speziellen Speed-Tests. Ergebnisse: Die erweiterte klinische Diagnostik führte bei 26 % der Patienten zur Änderung der klinischen Diagnose. Bildgebung und Psychologie lieferten unterschiedliche eigene, sich ergänzende Beiträge. Bei Aufhebung der Bedingtheit trug die Bildgebung mit 73,3 %, die Psychologie mit 54,1 % zur Diagnose einer neurodegenerativen Demenz, mit 83,3 % resp. 70,8 % zur Diagnose einer vaskulären Demenz bei. Allein die Psychologie diagnostizierte und quantifizierte den Grad der Demenz. Der Beitrag der Bildgebung bestand in der Differenzialdiagnose der Demenzen. Zusätzlich wurden organische Ursachen einer symptomatischen Demenz und vaskuläre Enzephalopathien ohne Demenz, aber mit Bedeutung für die Sekundärprophylaxe erfasst. Schlussfolgerung: In Ergänzung der klinischen Diagnostik verbessert die psychologische Testung die Sicherheit der Diagnose Demenz, die neuroradiologische Bildgebung verbessert die Differenzialdiagnostik der Demenzen und liefert zusätzliche klinisch relevante Befunde. Die erweiterte klinische Diagnostik ist unverzichtbar für die Diagnostik und Differenzialdiagnostik der Demenzen.

Abstract

Objective: While psychology is accepted as a necessary component of the dementia diagnostics, the extended clinical diagnostics with neuroimaging is differently estimated. The goal of the study is the quantification of the individual contribution of the two different methods. Methods: Of 100 patients the diagnosis of entrance, the neurological, the psychological, and the final clinical diagnosis were documented. For both imaging and psychology the sensitivity, specificity, and the positive predictive value were computed. The diagnostic of each method was determined from the change of the final in relation to the initial clinical diagnosis. The neuroradiological investigation took place with MRI, the psychological examination used both usual power and special speed tests. Results: The extended clinical diagnostics led for 26 % of the patients to the change of the clinical diagnosis. Imaging and psychology supplied different own but supplementing contributions. In the case of annihilation imaging contributed with 73,3 %, psychology with 54,1 % to the diagnosis of a neurodegenerative dementia, whereas the contributions to the diagnosis of a vascular dementia were 83,3 % and 70,8 %, respectively. However psychology diagnosed and quantified the dementia. The contribution of neuroimaging consisted in the differential diagnosis of the dementias. Organic causes of symptomatic dementias and vascular encephalopathy without dementia but with consequences for a secondary prophylaxis were additional information also. Conclusion: Psychology improves the diagnostic accuracy of dementias. Neuroimaging improves the differential diagnosis of dementias and supplies additional clinically relevant findings. In the qualified diagnostics and differential diagnostics of the dementias both methods are indispensable.

Literatur

  • 1 Baum K A, Schulte C, Girke W. et al . Incidental white-matter foci on MRI in healthy subjects: evidence of subtle cognitive dysfunction.  Neuroradiology. 1996;  38 755-760
  • 2 Amelang M, Zielinski W. Psychologische Diagnostik und Intervention. 2. Aufl. Berlin, Heidelberg; Springer 1997: 115-116
  • 3 Petty M A, Wettstein J G. White matter ischaemia.  Brain Research Reviews. 1999;  31 58-64
  • 4 George A E, Leon M de, Golomb J. et al . Imaging the Brain in dementia: Expensive and Futile?.  American Journal of Neuroradiology. 1997;  18 1847-1850
  • 5 Katzman R, Aronson M, Kawas C, Fuld P. Development of dementing illnesses in an 80-year-old volunteer cohort.  Ann Neurol. 1989;  25 317-324
  • 6 McMahon P M, Araki S S, Neumann P J. et al . Cost-effectiveness of functional imaging tests in the diagnosis of Alzheimer disease.  Radiology. 2000;  217 58-68
  • 7 Scheltens P. Early diagnosis of dementia: neuroimaging.  Journal of Neurology. 1999;  246 16-20
  • 8 Corey-Bloom J, Thal L J, Galasko D. et al . Diagnosis and evaluation of dementia.  Neurology. 1995;  45 211-218
  • 9 McKhann G, Drachman D, Folstein M. et al . Clinical diagnosis of Alzheimer's disease: Report of the NINCDS-ADRDA work group under the auspices of department of health and human services task force on Alzheimer's disease.  Neurology. 1984;  34 939-944
  • 10 Aichner F, Wagner M, Kremser C h, Felber S. MR-imaging of non-Alzheimer's dementia.  J Neural Transm. 1996;  47 (Suppl) 143-153
  • 11 Roman G C, Tatemischi T, Erkinjuntti T. et al . Vascular dementia: diagnostic criteria for research studies. Report of the NINDS-AIRENS international workshop.  Neurology. 1993;  43 250-260
  • 12 Rocca W A, Kokmen E. Frequency and distribution of vascular dementia.  Alzheimer's Disease and Associated Disorders. 1999;  13 (Suppl 4) 9-14
  • 13 Lechner H, Schmidt R, Bertha G. et al . Nuclear magnetic resonance image white matter lesions and risk factors for stroke in normal individuals.  Stroke. 1988;  19 263-265
  • 14 Fazekas F, Schmidt R, Kleinert R. et al . The spectrum of age-associated brain abnormalities: their measurement and histopathological correlates.  J Neural Transm. 1998;  53 (Suppl) 31-39
  • 15 Dilling H, Mombour W, Schmidt MH (eds) ICD 10-International classification of diseases, Chapter V, Mental and behavioral disorders. Bern, Göttingen, Toronto; Hans Huber Verlag 1994
  • 16 Damian M, Kreis M, Krumm B, Syren M, Hentschel F. Unterscheiden sich die Diagnosen der Patienten einer Gedächtnisambulanz nach ihrem Überweisungsmodus?. Gerontol Geriat 2003 36: 197-203
  • 17 Häfner H. Epidemiology of psychiatric disorders of the elderly. In: Möller HJ, Rohde A (eds) Psychiatric disorders of the elderly. Berlin, Heidelberg; Springer 1993: 45-64
  • 18 Hallauer J F, Schons M, Smala A, Berger K. Costs of medical treatment of Alzheimer patients in Germany.  Gesundh ökon Qual manag. 2000;  5 73-79
  • 19 Gawne-Cain M L, Silver N C, Moseley I F. et al . Fast FLAIR of the Brain: the range of appearances in normal subjects and its application to quantification of white-matter disease.  Neuroradiology. 1997;  39 243-249
  • 20 Hentschel F. Bildgebende Diagnostik bei dementiellen Erkrankungen.  Nervenheilkunde. 2001;  20 69-77
  • 21 Hentschel F, Kreis M, Damian M, Krumm B. Mikroangiopathische Läsionen in der weißen Hirnsubstanz: Quantifizierung und Korrelation mit psychologischen Testergebnissen.  Nervenarzt. 2003;  74 355-361
  • 22 Jack C R, Dickson D W, Parisi J E. et al . Antemortem MRI findings correlate with hippocampal neuropathology in typical aging and dementia.  J Neurol. 2002;  58 750-757
  • 23 Stoppe G, Bruhn H, Finkenstaedt M. et al .Hirnleistungsstörungen und Demenzen. In: Stoppe G, Hentschel F, Munz DL (Hrsg.) Bildgebende Verfahren in der Psychiatrie. Stuttgart, New York; 2001: 70-105
  • 24 Lopez O L, Becker J T, Klunk W. et al . Research evaluation and diagnosis of probable Alzheimer's disease over the last two decades: I and II.  J Neurol. 2000;  55 1854-1869
  • 25 Barr A, Benedict R, Tune L, Brandt J. Neuropsychological differentiation of Alzheimer's disease from vascular dementia.  Int J Geriatr Psychiatry. 1992;  7 621-627
  • 26 Livingston G, Hinchcliffe A C. The epidemiology of psychiatric disorders in the elderly.  International Review of Psychiatry. 1993;  5 317-326
  • 27 Bronge L, Bogdanovic N, Wahlund L O. Postmortem MRI and histopathology of white matter changes in Alzheimer brains.  Dement Geriat Cogn Disord. 2002;  13 205-212
  • 28 Kalaria R N. Small vessel disease and Alzheimer's dementia: pathological considerations.  Cerebrovascular Diseases. 2002;  13 (Suppl 2) 48-52
  • 29 Hentschel F. Neuroradiologie. In: Beyreuther K, Einhäuptl M, Förstl H, Kurz A (eds) Dementia. Stuttgart, New York; Thieme 2002: 130-154
  • 30 O'Brien J T, Desmond P, Ames D. et al . Temporal lobe magnetic resonance imaging can differentiate Alzheimers disease from normal ageing, depression, vascular dementia and other causes of cognitive impairment.  Psychological Medicine. 1997;  27 1267-1275
  • 31 Harvey G T, Hughes J, McKeith I G. et al . Magnetic resonance imaging differences between dementia with Lewy bodies and Alzheimer's disease: a pilot study.  Psychological Medicine. 1999;  29 181-187

Prof. Dr. F. Hentschel

Abt. Neuroradiologie ZI, Fakultät für klinische Medizin Mannheim der Universität Heidelberg

69159 Mannheim

Phone: 0621/1703-864

Fax: 0621/1703-137

Email: hentsche@zi-mannheim.de

    >