Zusammenfassung
Bei der 45-jährigen Patientin bestand als Folge eines ischämischen Hirnstamminfarktes
eine persistierende schwergradige neurogene Dysphagie. Trotz hochfrequenter funktioneller
Schlucktherapie und zusätzlicher medikamentöser Behandlung (Baclofen, Scopolamin)
kam es zu keiner Beeinflussung der Funktionsstörung des oberen Ösophagussphinkters,
so dass die Ernährung komplett über eine PEG-Sonde erfolgen musste. Fünf Monate nach
dem Akutereignis konnte durch pneumatische Dilatation des oberen Ösophagussphinkters
mittels Ballonkatheter und anschließende funktionelle Schlucktherapie innerhalb von
fünf Wochen ein vollständiger oraler Kostaufbau und die Entfernung der PEG-Sonde erreicht
werden. Die Ballondilatation stellt bei neurogenen Dysphagien mit Funktionsstörungen
des oberen Ösophagussphinkters eine Alternative zu operativen Verfahren und Botulinumtoxininjektionen
dar.
Abstract
Secondary to an ischemic brain stem infarction, a 45-year old woman suffered from
severe persistent neurogenic dysphagia. Frequent swallowing therapy and combined pharmacological
therapy (baclofene, scopolamine) could not prevent a functional disorder of the upper
esophageal sphincter that leads to artificial feeding via percutaneous endoscopic
gastrostomy. A pneumatic dilatation of the upper esophageal sphincter was performed
by means of a balloon catheter 5 months after the stroke. Functional swallowing therapy
was continued. Recovery of swallowing could be achieved and the percutaneous endoscopic
gastrostomy was removed 5 weeks later. Pneumatic balloon dilatation in neurogenic
dysphagia with functional disorder of the upper esophageal sphincter presents an alternative
method to surgical procedures and to Botulinum toxin injections.
Literatur
1
Kuhlemeier K V.
Epidemiology and dysphagia.
Dysphagia.
1994;
9
209-217
2
Groher M E.
The prevalence of swallowing disorders in two teaching hospitals.
Dysphagia.
1986;
1
3-6
3
Daniels S K, Brailey K, Priestly D H. et al .
Aspiration in patients with acute stroke.
Arch Phys Med Rehabil.
1998;
79
14-19
4
Johnson E R, McKenzie S W, Sievers A.
Aspiration pneumonia in stroke.
Arch Phys Med Rehabil.
1993;
74
973-976
5
Haaks T.
Pilotstudie zur Behandlung der schweren neurogenen Dysphagie mit Baclofen.
Akt Neurol.
2000;
27
220-223
6
Alberty J, Oelerich M, Ludwig K. et al .
Efficacy of botulinum toxin A for treatment of upper esophageal sphincter dysfunction.
Laryngoscope.
2000;
110
1151-1156
7
Kelly J H.
Management of upper esophageal sphincter disorders: indications and complications
of myotomy.
Am J Med.
2000;
108
43S-46S
8
Shaw G Y, Searl J P.
Botulinum toxin treatment for cricopharyngeal dysfunction.
Dysphagia.
2001;
16
161-167
9
Horner J, Buoyer F G, Alberts M J, Helms M J.
Dysphagia following brain-stem stroke - clinical correlates and outcome.
Arch Neurol.
1991;
48
1170-1173
10
Mann G, Hankey G J, Cameron D.
Swallowing function after stroke - prognosis and prognosis factors at 6 months.
Stroke.
1999;
30
744-748
11
Aviv J E.
Prospective, randomized outcome study of endoscopy versus modified barium swallow
in patients with dysphagia.
Laryngoscope.
2000;
110
563-574
12
Dommerich S, Graumüller S, Kramp B.
Late sequelae of percutaneous tracheotomy compared to epithelized tracheostomy.
Otolaryngol Pol.
2001;
55
47-51
13
Elmstahl S, Bülow S, Ekberg O. et al .
Treatment of dysphagia improves nutritional conditions in stroke patients.
Dysphagia.
1999;
14
61-66
14 Prosiegel M.
Neurologie von Schluckstörungen. In: Prosiegel M (Hrsg) Praxisleitfaden Dysphagie. Diagnostik und Therapie von Schluckstörungen. Bad
Homburg; Verlag Hygieneplan 2002: 9-46
15
Neumann S, Bartolome G, Buchholz D, Prosiegel M.
Swallowing therapy of neurologic patients: correlation of outcome with pretreatment
variables and therapeutic methods.
Dysphagia.
1995;
10
1-5
16
Solt J, Bajor J, Moizs M. et al .
Primary cricopharyngeal dysfunction: treatment with balloon catheter dilatation.
Gastrointest Endosc.
2001;
54
767-771
Dr. med. Carsten Willert
Neurologisches Rehabilitationszentrum
Karl-Liebknecht-Ring 26 a
17491 Greifswald
Email: c.willert@nrz-greifswald.de