Rofo 2003; 175(12): 1667-1672
DOI: 10.1055/s-2003-45324
Urogenitaltrakt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

CT der Ureterolithiasis mit der Strahlendosis einer Ausscheidungsurographie: Ergebnisse bei 209 Patienten

CT in Ureterolithiasis with a Radiation Dose Equal to Intravenous Urography: Results in 209 PatientsE.  Knöpfle1 , M.  Hamm2 , S.  Wartenberg2 , K.  Bohndorf1
  • 1Klinik für Diagnostische Radiologie und Neuroradiologie, Klinikum Augsburg
  • 2Klinik für Urologie, Klinikum Augsburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2003 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Prüfung der diagnostischen Aussagekraft eines nativen Spiral-CT-Protokolls mit einer niedrigen, einer Ausscheidungsurographie äquivalenten Strahlendosis bei der Abklärung einer Harnleiterkolik. Methode: 209 konsekutive Patienten mit der klinischen Verdachtsdiagnose einer Harnleiterkolik wurden mit einem neuen CT-Protokoll untersucht (120 kV; 70 mA; Rotationszeit 0,75 s; Kollimation 5 mm, Pitch = 2). Die prospektiv erhobenen CT-Befunde wurden mittels retrograder Ureterdarstellung, Ureterendoskopie, Steinasservierung, operativ oder im klinischen Verlauf validiert. Die effektive Dosis der CT-Untersuchung wurde nach Nagel berechnet. Die Prävalenz der Ureterolithiasis betrug 70 %. Ergebnisse: Die Niedrig-Dosis-CT diagnostizierte Harnleiterkonkremente mit einer Sensitivität von 97,3 % und einer Spezifität von 96,8 %. Die positive Vorhersagewahrscheinlichkeit lag bei 99,3 %, die negative Vorhersagewahrscheinlichkeit bei 92,4 %. Es wurde eine mittlere effektive Ganzkörperdosis von 0,97 mSv bei Männern und 1,35 mSv bei Frauen ermittelt. Schlussfolgerung: Das vorgestellte CT-Protokoll unterscheidet sich hinsichtlich seiner diagnostischen Aussagekraft nicht von der bislang veröffentlichter Protokolle. Die effektive Ganzkörperdosis liegt jedoch um mindestens 50 % unter den bisher angegebenen Werten. Das Niedrig-Dosis-CT ist als Standardmethode zu empfehlen.

Abstract

Purpose: To evaluate a low-dose, nonenhanced helical CT protocol for the diagnosis of renal colic using an effective dose equivalent of radiation not higher than that of intravenous urography. Materials and Methods: A new low-dose helical-CT protocol (120 kV; 70 mA; rotation time 0.75 s; collimation 5 mm, pitch = 2) was used to examine 209 consecutive patients with symptoms of renal colic. The initial CT reports were compared with retrograde ureterography, ureteral endoscopy, stone retrieval, surgical or clinical findings. The effective radiation dose was calculated by the method published by Nagel. The prevalence of ureterolithiasis was 70 %. Results: Sensitivity and specificity of the low-dose-helical CT in detecting ureteral calculi were 97.7 % and 96.8 %, respectively. The positive predictive value was 99.3 % and negative predictive value 92.4 %. The mean effective radiation dose equivalent was 0.97 mSv in male and 1.35 mSv in female patients. Conclusions: The diagnostic value of the reported CT protocol does no differ from previously published protocols. However, the effective radiation dose equivalent is at least 50 % lower than stated in the published protocols. We recommend the low-dose helical CT protocol as the method of choice.

Literatur

  • 1 Smith R C, Rosenfield A T, Choe K A, Essenmacher K R, Verga M, Glickman M G, Lange R C. Acute flank pain: comparison of non-contrast-enhanced CT and intravenous urography.  Radiology. 1995;  194 789-794
  • 2 Boulay I, Holtz P, Foley W D, White B, Begun F P. Ureteral calculi: diagnostic efficacy of helical CT and implications for treatment of patients.  AJR Am J Roentgenol. 1999;  172 1485-1490
  • 3 Fielding J R, Silverman S G, Samuel S, Zou K H, Loughlin K R. Unenhanced helical CT of ureteral stones: a replacement for excretory urography in planning treatment.  AJR Am J Roentgenol. 1998;  171 1051-1053
  • 4 Miller O F, Rineer S K, Reichard S R, Buckley R G, Donovan M S, Graham I R, Goff W B, Kane C J. Prospective comparison of unenhanced spiral computed tomography and intravenous urogram in the evaluation of acute flank pain.  Urology. 1998;  52 982-987
  • 5 Ruppert-Kohlmayr A J, Stacher R, Preidler K W, Zigeuner R, Primus G, Ricabonna M, Szolar D H. Nicht-Kontrast-Spiral-Computertomographie bei Patienten mit akutem Flankenschmerz.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  170 168-173
  • 6 Vieweg J, Teh C, Freed K, Leder R A, Smith R H, Nelson R H, Preminger G M. Unenhanced helical computerized tomography for the evaluation of patients with acute flank pain.  J Urol. 1998;  160 679-684
  • 7 Hamm M, Wawroschek F, Weckermann D, Knöpfle E, Häckel T, Häuser H, Krawczak G, Harzmann R. Unenhanced helical computed tomography in the evaluation of acute flank pain.  Eur Urol. 2001;  39 460-465
  • 8 Hamm M, Häckel T, Wawroschek F, Knöpfle E, Häuser H, Weckermann D, Harzmann R. Native Spiral-Computertomographie in der Akutdiagnostik von Flankenschmerzen.  Urologe A. 2001;  40 388-393
  • 9 Dalrymple N C, Verga M, Anderson K R, Bove P, Covey A M, Rosenfield A T, Smith R C. The value of unenhanced helical computerized tomography in the management of acute flank pain.  J Urol. 1998;  159 735-740
  • 10 Sheafor D H, Hertzberg B S, Freed K S, Carroll B A, Keogan M T, Paulson E K, DeLong D M, Nelson R C. Nonenhanced helical CT and US in the emergency evaluation of patients with renal colic: prospective comparison.  Radiology. 2000;  217 792-797
  • 11 Denton E R, Mackenzie A, Greenwell T, Popert R, Rankin S C. Unenhanced helical CT for renal colic - is the radiation dose justifiable?.  Clin Radiol. 1999;  54 444-447
  • 12 Liu W, Esler S J, Kenny B J, Goh R H, Rainbow A J, Stevenson G W. Low- dose nonenhanced helical CT of renal colic: assessment of ureteric stone detection and measurement of effective dose equivalent.  Radiology. 2000;  215 51-54
  • 13 Brändle E, Hautmann R, Alken P, Hesse A, Schafer R, Richter-Reichhelm M, Schalkhauser K, Huland H, Rubben H, Melchior H. Diagnostik des Harnsteinleidens.  Urologe A. 1997;  36 579-581
  • 14 Svedstrom E, Alanen A, Nurmi M. Radiologic diagnosis of renal colic: the role of plain films, excretory urography and sonography.  Eur J Radiol. 1990;  11 180-183
  • 15 Meagher T, Sukumar V P, Collingwood J, Crawley T, Schofield D, Henson J, Lakin K, Connolly D, Giles J. Low dose computed tomography in suspected acute renal colic.  Clin Radiol. 2002;  56 873-876
  • 16 Smith R C, Verga M, Dalrymple N, Mc Carthy S, Rosenfield A T. Acute ureteral obstruction: value of secondary signs of helical unenhanced CT.  AJR Am J Roentgenol. 1996;  167 1109-1113
  • 17 Keske U, Hierholzer J, Neumann K, Cordes M, Venz S, Amthauer H, Matschke S, Felix R. Zur Abschätzung der Patientendosis bei radiologischen Untersuchungen.  Radiologe. 1995;  35 162-170
  • 18 Hamm M, Knöpfle E, Wartenberg S, Wawroschek F, Weckermann D, Harzman R. Low Dose unenhanced helical Computerized Tomography for the evaluation of acute flank pain.  J Urol. 2002;  167 1687-1691
  • 19 Nagel H D. Dosiswerte bei CT-Untersuchungen. In: Nagel HD (ed) Strahlenexposition in der Computertomographie. Frankfurt: ZVEI Fachverband Elektromedizinische Technik 1999: 15-23
  • 20 Prokop M. Überblick über Strahlendosis und Bildqualität in der Computertomographie.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 631-636
  • 21 Kalra M K, Prasad S, Saini S, Blake M A, Varghese J, Halpern E F, Thrall J H. Clinical Comparison of Standard-Dose and 50 % Reduced-Dose Abdominal CT: Effect on Image Quality.  Am J Roentgenology. 2002;  179 1101-1106
  • 22 Diel J, Perlmutter S, Venkataramanan N, Mueller R, Lane M J, Katz D S. Unenhanced helical CT using increased pitch for suspected renal colic: an effective technique for radiation dose reduction?.  J Comput Assist Tomogr. 2000;  24 795-801
  • 23 Deirdre M C, Varanelli M J, Smith R C. Relationship of Spontaneous Passage of Ureteral Calculi to Stone Size and Location as Revealed by Unenhanced Helical CT.  Am J Roentgenology. 2002;  178 101-103
  • 24 Chen M Y, Zagoria R J, Saunders H S, Dyer R B. Trends in the use of unenhanced helical CT for acute urinary colic.  AJR Am J Roentgenol. 1999;  173 1447-1450
  • 25 Homer J A, Davies-Payne D L, Peddinti B S. Randomized prospective comparison of non-contrast enhanced helical computed tomography and intravenous urography in the diagnosis of acute ureteric colic.  Australas Radiol. 2001;  45 285-290
  • 26 Kopka L, Rogalla P, Hamm B. Mehrschicht-Spiral-CT des Abdomens - Aktuelle Indikationen und zukünftige Trends.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 273-282

Dr. Egbert Knöpfle

Klinik für Diagnostische Radiologie und Neuroradiologie, Klinikum Augsburg

86009 Augsburg

Phone: ++0821/400-2440

Fax: ++0821/400-3312

Email: eknoe@web.de

    >