Z Gastroenterol 2004; 42(4): 317-321
DOI: 10.1055/s-2004-812907
Kasuistik
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Differentiation of Cystic Pancreatic Lesions by Echo-enhanced Sonography with Pulse Inversion Imaging - Presentation of Case Reports

Fallbeispiele zur Erläuterung der Differenzialdiagnostik von zystischen Pankreastumoren mit der echosignalverstärkten Sonographie unter PulsinversionS. Rickes1 , W. Randhan2 , P. Malfertheiner1
  • 1Dept. of Gastroenterology, Hepatology and Infectiology, Otto-von-Guericke-University, Magdeburg, Germany
  • 2Bracco International B. V., Lugano, Switzerland
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Publication History

Manuscript received: 13. October 2003

Accepted after revision: 29. January 2004

Publication Date:
19 April 2004 (online)

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Zusammenfassung

Die echosignalverstärkte Sonographie kann zur Differenzialdiagnostik von Pankreasraumforderungen eingesetzt werden. In der vorliegenden Arbeit wird anhand von Fallbeispielen auf die Kriterien zur Unterscheidung von zystischen Pankreastumoren mit diesem Verfahren eingegangen.

Zystadenome weisen gewöhnlich viele Gefäße auf, die entlang von Bindegewebssepten verlaufen. Zystadenokarzinome sind dagegen meistens durch ein chaotisches und wenig ausgeprägtes Gefäßnetz gekennzeichnet. „Junge Pseudozysten” zeigen oft eine deutliche Wandhyperämie, die Wandbegrenzungen „älterer Pseudozysten” sind wenig durchblutet. Schlussfolgerung: Zystische Pankreasläsionen zeigen in der echosignalverstärkten Sonographie unterschiedliche Vaskularisationsmuster. Das kann für ihre Differenzialdiagnostik von Bedeutung sein. Goldstandard ist und bleibt aber die Histologie.

Abstract

Echo-enhanced sonography is useful for differential diagnosis of pancreatic tumours. We present several criteria for the differentiation of cystic pancreatic lesions with this procedure using three selected patients.

Cystadenomas frequently show many vessels along the fibrotic strands. On the other hand, cystadenocarcinomas are poorly and chaotically vascularised. “Young pseudocysts” frequently show a highly vascularised wall. However, the wall of “old pseudocysts” is poorly vascularised. Conclusion: Cystic pancreatic masses have a different vascularisation pattern when examined by echo-enhanced sonography. These characteristics can be useful for their differential diagnosis, but histology is still the “gold standard.”

References

Dr. Steffen Rickes

Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Dept. of Gastroenterology, Hepatology and Infectiology

Leipziger Str. 44

39120 Magdeburg

Germany

Email: steffen.rickes@medizin.uni-magdeburg.de