Zusammenfassung
Ziel: Bestimmung der Leistungsfähigkeit eines auf einem aSi/CsJ-Flachbilddetektor basierenden
Volumencomputertomographie-(VCT-)Prototypen in der Volumetrie synthetischer Knoten
in einem Lungenphantom sowie Berechnung der VCT-Messgenauigkeit zur Bestimmung von
hypothetischen Tumorwachstumsraten auf der Basis definierter Volumenverdopplungszeiten.
Methoden: Die Volumina von 50 synthetischen Rundherden (Durchmesser = 1,36 - 5,34 mm) wurden
bestimmt und die Rundherde vor und nach isovolumetrischer Deformierung mit einem VCT-System
volumetrisch untersucht. Der prozentuale Messfehler (PMF), gemessen als prozentuale
Abweichung des gemessenen vom wahren Volumen, wurde ermittelt. Der PMF wurde für die
Berechnung des minimalen Zeitintervalls zwischen 2 repetitiven Scans zugrunde gelegt,
das für das Erkennen einer Volumenzunahme des Rundherdes erforderlich wäre. Dieses
Zeitintervall als Ausdruck des VCT-Messfehlers in Anzahl der mindestens benötigten
Follow-up-Tage (FUD) wurde für Rundherde vor und nach Deformierung bestimmt, wobei
charakteristische Tumorvolumenverdopplungszeiten (VDT) zugrunde gelegt wurden. Ergebnisse: Die vor und nach Deformierung gemessenen Volumina von Knoten zwischen 0,99 und 20,05
mm3 unterschieden sich signifikant von den wahren Volumina (p = 0,002 - 0,004). Der PMF
lag in diesen Rundherden vor und nach Deformierung signifikant über dem der größeren
Knoten (p = 0,0001 - 0,0029). Zusätzlich lag der PMF nach Deformierung signifikant
über dem vor Deformierung (0,61 - 11,09 % vs. 1,33 - 7,14 % p = 0,002). Für theoretische
VDTs von 177 bzw. 396 Tagen lagen die anhand des Messfehlers errechneten Follow-up-Zeitintervalle
zur Detektion einer Rundherdvergrößerung vor Knotendeformierung bei 19,1 bzw. 42,7
Tagen und nach Deformierung bei 30,2 bzw. 67,6 Tagen für Rundherde < 2 mm. Schlussfolgerung: Die VCT erlaubt eine präzise Volumetrie kleinster Rundherde und könnte somit im Rahmen
einer klinischen Anwendung eine Volumenzunahme sehr kleiner Läsionen innerhalb kürzester
Scanintervalle ermöglichen.
Abstract
Purpose: To determine the performance of an a-Si/CsJ flat-panel detector-based volumetric
computed tomography (VCT) prototype in volumetry of synthetic nodules in a pulmonary
phantom, and to assess VCT accuracy in the assessment of hypothetic tumor growth rates
based on predefined tumor doubling times. Methods: The true volumes of 50 synthetic nodules (diameter range = 1.36 - 5.34 mm) were determined
and VCT volumetry was performed before and after isovolumetric deformation of the
nodules. The percent measurement error (PMF) was calculated as the percent difference
of the measured from the true volume. Based on the PMF, the minimum interval between
two scans was determined that would be needed to depict tumor growth corresponding
to the minimum number of required follow-up days (FUDs). Based on predefined tumor
doubling times (VDT) FUDs were determined before and after nodule deformation. Results: Measured volumes of undeformed and deformed nodules of 0.99 - 20.05 mm3 differed significantly from corresponding true volumes (p = 0.002 - 0.004). The PMFs
of these nodules significantly exceeded the values measured in larger nodules (p =
0.0001 - 0.0029). In addition, PMFs were significantly lower before than after deformation
(1.33 - 7.14 % and 0.61 - 11.09 %, respectively; p = 0.002). For theoretical VDTs
of 177 and 396 days, the calculated FUDs for detection of tumor growth were 19.1 and
42.7 days before deformation, and 30.2 and 67.6 days after deformation for nodules
< 2 mm, respectively. Conclusion: VCT allows for accurate volumetry of smallest pulmonary nodules and may become a
valuable clinical tool for depiction of tumor growth of even small lesions within
very short scan intervals.
Key words
Flat-panel CT - volumetric CT - multislice CT - pulmonary nodules - nodules volumetry
- follow-up
Literatur
1
Kalender W A.
Der Einsatz von Flachbilddetektoren fuer die CT-Bildgebung.
Radiologe.
2003;
43
379-387
2
Ross W, Basu S, Edic P. et al .
Design and image quality results from volumetric CT with a flat panel imager.
Proc SPIE.
2001;
4320
783-791
3
Yankelevitz D F, Reeves A P, Kostis W J. et al .
Small pulmonary nodules: volumetrically determined growth rates based on CT evaluation.
Radiology.
2000;
217
251-256
4
Winer-Muram H T, Jennings S G, Tarver R D. et al .
Volumetric growth rate of stage I lung cancer prior to treatment: serial CT scanning.
Radiology.
2002;
223
798-805
5
Alyassin A M, Lancaster J L, Downs I II JH. et al .
Evaluation of new algorithms for the interactive measurement of surface area and volume.
Med Phys.
1994;
21
741-752
6
Schwartz M.
A biomathematical approach to clinical tumor growth.
Cancer.
1961;
14
1272-1294
7
Sone S, Takashima S, Li F. et al .
Mass screening for lung cancer with mobile spiral computed tomography scanner.
Lancet.
1998;
351
1242-1245
8
Henschke C I, McCauley D I, Yankelevitz D F. et al .
Early lung cancer action project: a summary of the findings on baseline screening.
Oncologist.
2001;
6
147-152
9
Mountain C F.
Revisions in the International System for Staging Lung Cancer.
Chest.
1997;
111
1710-1717
10
Steele J D, Buell P.
Asymptomatic solitary pulmonary nodules: host survival, tumor size and growth rate.
J Thorac Cardiovasc Surg.
1973;
65
140-151
11
Usuda K, Saito Y, Sagawa M. et al .
Tumor doubling time and prognostic assessment of patients with primary lung cancer.
Cancer.
1990;
74
2239-2244
12
Hasegawa M, Sone S, Takashima S. et al .
Growth rate of small lung cancers detected on mass CT screening.
Br J Radiol.
2000;
73
1252-1259
13
Yankelevitz D F, Gupta R, Zhao B. et al .
Small pulmonary nodules: evaluation with repeat CT - preliminary experience.
Radiology.
1999;
212
561-566
14
Gurcan M N, Sahiner B, Petrick N. et al .
Lung nodule detection on thoracic computed tomography images: preliminary evaluation
of a computer-aided diagnosis system.
Med Phys.
2002;
222
2552-2558
Dr. Katharina Marten
Institut für Röntgendiagnostik, Klinikum rechts der Isar der TU München
Ismaningerstraße 22
81675 München
Telefon: 0 89/41 40-26 21
eMail: Katharina.Marten@roe.med.tu-muenchen.de