Zusammenfassung
Die Beurteilung der Beweglichkeit der Wirbelsäule wird häufig im Rahmen der Diagnose
von Erkrankungen eingesetzt. Der natürliche Variationsbereich der Beweglichkeit von
HWS und LWS ist jedoch so groß, dass aus der Beobachtung der Beweglichkeit im Einzelfall
nur sehr begrenzte Information gewonnen werden kann. Das gilt sowohl für die Beweglichkeit
der gesamten Wirbelsäule in Flexion und Extension als auch für die Beweglichkeit ihrer
einzelnen Segmente.
Alternativ kann man den Bewegungsumfang aller Segmente einer HWS oder LWS in Rotation
und anterior-posteriorer Translation simultan betrachten und Abweichungen einzelner
Segmente vom normalen Muster beurteilen. Hierfür steht seit kurzem ein neues, hoch
genaues radiologisches Auswerteverfahren zur Verfügung.
Welchen Krankheitswert signifikante Abweichungen einzelner Segmente vom normalen Bewegungsmuster
haben und ob sie behandlungsfähig sind, muss in klinischen Studien noch gezeigt werden.
Die Kenntnisse zur Auswirkung von Mobilisierung auf die Segmentbewegung sind derzeit
noch lückenhaft.
Abstract
Measurement of the mobility of the spine is often employed to assist in the diagnosis
of spinal diseases. The natural variation of the cervical or lumbar spine’s range
of motion is, however, so large that only limited information can be obtained from
an observation of the range of motion in the individual case. This refers to the range
of motion of the whole spine in extension and flexion as well as to single motion
segments.
Alternatively, rotational and anteroposterior translational motion of all segments
of a cervical or lumbar spine can be measured and deviations from the normal pattern
may be evaluated. A new highly precise radiological evaluation procedure was recently
published to this purpose.
To what extent documented deviations from the normal segmental motion pattern are
correlated to spinal disease and whether such deviations can be treated, remains to
be shown in clinical studies. Current knowledge on the effect of mobilization on segmental
motion is still fragmentary.
Schlüsselwörter
Wirbelsäule - Bewegungsumfang - Rotationsbewegung - Translationsbewegung - Mobilisierung
Key words
Vertebral column - range of motion - rotation - translation - mobilization
Literatur
- 1
Amevo B, Worth D, Bogduk N.
Instantaneous axes of rotation of the typical cervical motion segments: a study in
normal volunteers.
Clinical Biomechanics.
1991;
6
111-117
- 2
Bereznik D E, Ross J K, McGill S M.
The frictional properties at the thoracic skin-fascia interface: implications in spine
manipulation.
Clinical Biomechanics.
2002;
17
297-303
- 3
Björnsdottir S V, Kumar S.
Posteroanterior mobilization: state of the art review and discussion.
Disability and Rehabilitation.
1997;
19
39-46
- 4
Dvorak J, Froehlich D, Penning L. et al .
Functional radiographic diagnosis of the cervical spine: flexion/extension.
Spine.
1988;
13
748-755
- 5
Dvorak J, Panjabi M M, Chang D G. et al .
Functional radiographic diagnosis of the lumbar spine. Flexion-extension and lateral
bending.
Spine.
1991 a;
16
562-571
- 6
Dvorak J, Panjabi M M, Novotny J E. et al .
Clinical validation of functional flexion-extension roentgenograms of the lumbar spine.
Spine.
1991 b;
16
943-950
- 7
Frobin W, Brinckmann P, Leivseth G. et al .
Precision measurement of segmental motion from flexion-extension radiographs of the
lumbar spine.
Clinical Biomechanics.
1996;
11
457-465
- 8
Frobin W, Leivseth G, Biggemann M. et al .
Sagittal plane segmental motion of the cervical spine. A new precision measurement
protocol and normal motion of healthy adults.
Clinical Biomechanics.
2002;
17
21-31
- 9
Lee R, Evans J.
An in vivo study of the intervertebral movements produced by posteroanterior mobilization.
Clinical Biomechanics.
1997;
12
400-408
- 10
Lind B, Silbohm H, Nordall A. et al .
Normal range of motion in the cervical spine.
Arch Med Phys Rehabil.
1989;
70
692-695
- 11
Mameren H, Drukker J, Sanches H. et al .
Cervical spine motion in the sagittal plane. I. Range of motion of actually performed
movements; an X-ray cinematographic study.
Eur J Morphol.
1990;
29
47-68
- 12
McGregor A H, McCarthy I D, Hughes S P.
Motion characteristics of the lumbar spine in the normal population.
Spine.
1995;
20
2421-2428
- 13
Penning L.
Normal movements of the cervical spine.
An J Roentgenol.
1978;
130
317-326
- 14
Penning L, Wilmink J T, van Woerden H H.
Inability to prove instability. A critical appraisal of clinical-radiological flexion-extension
studies in lumbar disc degeneration.
Diagn Imag Clin Med.
1984;
53
186-192
- 15
Powers C M, Kulig K, Harrison J. et al .
Segmental mobility of the lumbar spine during a posterior to anterior mobilization:
assessment using dynamic MRI.
Clinical Biomechanics.
2003;
18
80-83
Empfehlung für weitergehende Studien
- 16 Penning L. Hals- und Lendenwirbelsäule in Biomechanik und Pathologie. Mit naturhistorischen
Vergleichen zu den Vierfüßlern. München; Pflaum 2000
1 Der Vortrag wurde auf dem Jahreskongress 2004 des ZVK e. V. in Köln gehalten.
Paul Brinckmann
Klinik für Technische Orthopädie und Rehabilitation, Universitätsklinikum Münster
Robert-Koch-Str. 30
D-48149 Münster