Z Gastroenterol 2005; 43(2): 195-199
DOI: 10.1055/s-2004-813743
Kasuistik

© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Development of Ulcerative Colitis after Heart Transplantation During Immunosuppressive Therapy

Entwicklung einer Colitis ulcerosa nach Herztransplantation unter immunsuppressiver TherapieB. Jüngling1 , I. Kindermann2 , C. Moser1 , W. Püschel3 , K. W. Ecker4 , H. J. Schäfers5 , M. Böhm2 , S. Zeuzem1 , T. Giese6 , A. Stallmach7
  • 1Department of Internal Medicine II, Saarland University, Germany
  • 2Department of Internal Medicine III, Saarland University, Germany
  • 3Department of Pathology, Saarland University, Germany
  • 4Department of Abdominal and Vascular Surgery, Saarland University, Germany
  • 5Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Saarland University, Germany
  • 6Institute of Immunology Heidelberg, Germany
  • 7Department of Gastroenterology and Hepatology, Katholische Kliniken Essen-Nord-West, Essen, Germany
The authors thank the nursing staff of the Endoscopy Department for their help in specimen collection.
Further Information

Publication History

manuscript received: 7.6.2004

manuscript accepted: 3.10.2004

Publication Date:
07 February 2005 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Herztransplantation ist eine etablierte Behandlungsoption bei terminaler Herzinsuffizienz. Immunsuppressiva, die nach Organtransplantation eingesetzt werden, besitzen ebenfalls in der Therapie chronisch entzündlicher Darmerkrankungen eine Bedeutung. Kasuistik: Bei einem 53-jährigen Patienten wurde seit einer Herztransplantation vor 2 Jahren eine immunsuppressive Therapie mit Cyclosporin A, Azathioprin und Prednisolon durchgeführt. Er entwickelte eine distale Kolitis mit allen klinischen Zeichen einer Colitis ulcerosa. Eine infektiöse oder ischämische Ätiologie wurde sorgfältig ausgeschlossen. Trotz hoch dosierter Therapie mit Prednisolon verschlechterten sich die abdominellen Beschwerden des Patienten und er entwickelte eine zunehmende Entzündung im gesamten Kolon, so dass eine Kolektomie mit Anlage eines Ileostomas durchgeführt werden musste. Histologisch bestätigte sich die Diagnose einer Colitis ulcerosa. Im weiteren Verlauf war der Patient klinisch beschwerdefrei und in einem guten Allgemeinzustand. Schlussfolgerung: Dieser Bericht unterstreicht die Beobachtung, dass sich trotz immunsuppressiver Therapie nach Herztransplantation eine chronisch entzündliche Darmerkrankung manifestieren kann.

Abstract

Background: Cardiac transplantation has become an accepted treatment modality for end-stage heart failure. Immunosuppressive agents, which are used after transplantation, are considered as therapeutic options for inflammatory bowel disease. Case Report: We report on a 53-year-old patient who was treated for 2 years with cyclosporine A, azathioprine and prednisolone after heart transplantation. He developed a distal colitis with all features of ulcerative colitis. An infectious or ischemic etiology was carefully excluded. In spite of high-dose treatment with prednisolone the patient’s abdominal symptoms worsened and he developed a progression of the inflammation in the entire colon and a colectomy with ileostomy was necessary. The histology was consistent with ulcerative colitis. After colectomy he recovered and remained in a good state of health. Conclusions: This report supports the concept that new onset inflammatory bowel disease can develop in a heart transplantation recipient in spite of immunosuppression.

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MD Andreas Stallmach

Department of Gastroenterology and Hepatology

Hospitalstraße 24

Katholische Kliniken Essen-Nord-West

45329 Essen

Germany

Phone: ++ 49/2 01/3 65-17 01

Fax: ++ 49/2 01/3 65-17 09

Email: a.stallmach@kken.de

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