Zusammenfassung
Ziel der Studie war es festzustellen, welche degenerativen Veränderungen sich bei
ehemaligen Hochleistungsweit- und -dreispringern mindestens 10 Jahre nach Beendigung
der Sportkarriere finden. 29 männliche Weit- und Dreispringer (persönliche Bestleistung
mindestens 7,80 m Weitsprung oder 16,20 m Dreisprung) wurden zu einer Untersuchung
eingeladen. Neben einer Analyse der sportartspezifischen Trainings- und Wettkampfanamnese
erfolgte eine klinische und radiologische Untersuchung der Lendenwirbelsäule (Funktionsfragebogen
Hannover/Rückenversion, radiologische Klassifikation nach Kellgren und Lawrence),
der Hüftgelenke (Funktionsfragebogen Hannover/Hüftversion; radiologische Klassifikation
nach Kellgren und Lawrence), der Kniegelenke (klinische Beurteilung der Stabilität
und Bewegung, radiologische Klassifikation nach Kellgren und Lawrence) und der Sprunggelenke
(klinische Beurteilung nach dem Freiburger Sprunggelenk-Score und Score nach Kitaoka,
radiologische Beurteilung a.-p. nach Bargon und seitlich nach Scranton und Mac Dermott).
Wesentliche Beschwerden finden sich in allen untersuchten Regionen nicht. Degenerative
Veränderungen finden sich im Bereich der unteren Lendenwirbelsäule und an den Sprunggelenken
in der seitlichen Aufsicht. Ein signifikanter Unterschied zwischen Sprung- und Schwungbein
kann nicht festgestellt werden. Schwere degenerative Veränderungen finden sich bei
ehemaligen Weit- und Dreispringern nur in seltenen Fällen. Ein erhöhtes Arthroserisiko
scheint nicht vorhanden zu sein.
Abstract
The object of the study was to find what degenerative changes are present in former
elite long and triple jumpers more than 10 years after their retirement from competition.
29 male long and triple jumpers (personal best > 7,80 m long jump or > 16,20 m triple
jump) underwent clinical and radiological examination. In addition to eliciting data
on the training history with the aid of a questionnaire and an interview we examined
the lumbar spine (Hannover function questionnaire/backache, radiological score according
to Kellgren and Lawrence), the hip joints (Hannover function questionnaire/hip version,
radiological score according to Kellgren and Lawrence), the knee joints (stability,
flexibility, radiological score according to Kellgren and Lawrence) and the ankle
joints (Freiburg ankle score, Kitaoka Score, radiological score according to Bargon
and Scranton and Mac Dermott). The clinical symptoms were classified of all athletes
as mild. Degenerative changes in the lumbar spine were more marked towards the caudal
aspect of the spine. Tibial and talar spurs werde documented in the ankles in lateral
view. Differences between takeoff and swinging leg could not been documented. Severe
arthrosis in former elite long and triple jumpers was rare. The risk of arthrosis
connected with long and triple jumping seems not to be high.
Literatur
- 1
Bargon G.
Röntgenmorphologische Gradeinteilung der posttraumatischen Arthrose im oberen Sprunggelenk.
Unfallheilkunde.
1978;
133
28-34
- 2
Brodelius A.
Osteoarthritis of the talar joints in footballers and ballet dancers.
Acta Orthop Scand.
1961;
30
309-314
- 3 Brückl L.
Angeborene Deformitäten im Bereich der Hüftgelenke. Jäger M, Wirth CJ Praxis der Orthopädie. Stuttgart, New York; Georg Thieme Verlag
1992: 854-887
- 4
Dijk van C N, Lim L S, Poortman A, Strübbe E H, Marti R K.
Degenerative joint disease in female ballet dancers.
Am J Sports Med.
1995;
23
295-300
- 5
Fredberg U, Bolvig L.
Jumper's knee. Review of the literature.
Scand J Med Sci Sports.
1999;
9
66-73
- 6
Gross P, Marti B.
Risk of degenerative ankle joint disease in volleyball: study of former elite players.
Int J Sports Med.
1999;
20
58-63
- 7 Hepp R W.
Klinische und bildgebende Verfahren zur Beurteilung des patellofemoralen Gleitlagers. Wirth CJ, Rudert M Das patellofemorale Schmerzsyndrom. Darmstadt; Steinkopff Verlag
2000: 23-38
- 8
Kellgren J H, Lawrence J S.
Osteoarthrosis and disk degeneration in an urban population.
Ann Rheum Dis.
1958;
17
388-397
- 9
Kitaoka H B, Alexander I J, Adelaar R S, Nunley J A, Myerson M S, Sanders M.
Clinical rating system for the ankle - hindfoot, midfoot, hallux and lesser toes.
Foot Ankle Int.
1994;
15
349-353
- 10
Kohlmann T, Peschel U, Knahr K, Kryspin-Exner I.
Entwicklung und Validierung des Funktionsfragebogens Hannover für Patienten mit Arthrosen
der Hüft- und Kniegelenke (FFbH-OA).
In: DRV-Schriftreihen.
1999;
12
40-42
- 11
Kohlmann T, Raspe H.
Hannover functional questionnaire in ambulatory diagnosis of functional disability
caused by backache.
Rehabilitation (Stuttgart).
1996;
35
I-VIII
- 12
Kujala U M, Kaprio J, Sarna S.
Osteoarthritis of weightbearing joints of lower limbs in former elite male athletes.
BMJ.
1994;
308
231-234
- 13
Lahm A, Erggelet C, Steinwachs M, Reichelt A.
Arthroskopische Therapie der Osteochondrosis dissecans des Talus - Nachuntersuchung
mit einem neuen „Ankle score“.
Sportverletz Sportschad.
1998;
12
107-113
- 14 Lawrence J S. Rheumatism in populations - osteoarthritis. London; William Heinemann
Medical Books Ltd. 1977: 98-155
- 15
Perttunen J O, Kytolainen H, Komi P V, Heinonen A.
Biomechanical loading in the triple jump.
J Sports Sci.
2000;
18
363-370
- 16
Scranton P E, McDermott J E.
Anterior tibiotalar spurs: a comparison of open versus arthroscopic debridement.
Foot Ankle.
1992;
13
125-129
- 17
Schmitt H, Brocai D RC, Carstens C.
Long-term review of the lumbar spine in javelin throwers.
J Bone Joint Surg [Br].
2001;
83
324-327
- 18
Schmitt H, Hansmann H J, Brocai D RC, Loew M.
Long term changes of the throwing arm of former elite javelin throwers.
Int J Sports Med.
2001;
22
275-279
- 19
Schmitt H, Lemke J M, Brocai D RC, Parsch D.
Degenerative changes in the ankle in former elite high jumpers.
Clin J Sport Med.
2003;
13
6-10
- 20
Stefanyshyn D J, Nigg B M.
Contribution of the lower extremity joints to mechanical energy in running vertical
jumps and running long jumps.
J Sports Sci.
1998;
16
177-186
- 21
Vingard E, Alfredsson L, Goldie I, Hogstedt C.
Sports and osteoarthritis of the hip: an epidemiologic study.
Am J Sports Med.
1993;
21
195-200
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