Geburtshilfe Frauenheilkd 2004; 64(7): 673-678
DOI: 10.1055/s-2004-820972
Empfehlung

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Aktualisierte Empfehlungen zur Sonographie im Rahmen der urogynäkologischen Diagnostik

Arbeitsgemeinschaft Urogynäkologie und Beckenbodenrekonstruktion e. V. (AGUB) (Deutschland), Arbeitsgemeinschaft Urogynäkologie und rekonstruktive Beckenbodenchirurgie (Österreich), Arbeitsgemeinschaft Urogynäkologie (Schweiz)Updated Recommendations on Ultrasonography in UrogynecologyR. Tunn1 , G. Schaer2 , U. Peschers3 , W. Bader4 , A. Gauruder1 , E. Hanzal5 , H. Koelbl6 , D. Koelle7 , D. Perucchini8 , E. Petri9 , P. Riss10 , B. Schuessler11 , V. Viereck12
  • 1Deutsches Beckenbodenzentrum, St.-Hedwigs-Krankenhaus, Berlin
  • 2Frauenklinik, Kantonsspital Aarau, Schweiz
  • 3Frauenklinik, Amperkliniken, Dachau
  • 4Frauenklinik, Höxter
  • 5Universitätsfrauenklinik Wien, Österreich
  • 6Universitätsfrauenklinik, Mainz
  • 7Universitätsfrauenklinik, Innsbruck, Österreich
  • 8Departement für Frauenheilkunde, Universitätspital Zürich, Schweiz
  • 9Frauenklinik, Klinikum Schwerin
  • 10Frauenklinik, Mödling, Österreich
  • 11Frauenklinik, Kantonsspital Luzern, Schweiz
  • 12Universitätsfrauenklinik, Göttingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 July 2004 (online)

Zusammenfassung

Die Sonographie ist ein unverzichtbarer Bestandteil der urogynäkologischen Diagnostik. Dabei werden vor allem die Perineal-, die Introitus- und die Endoanalsonographie verwendet. Die Position und die Mobilität des Blasenhalses können beurteilt werden. Bei der Abklärung von Drangsymptomen können manchmal Urethradivertikel, Myome und Zysten in der Vaginalwand mit dem Ultraschall erkannt werden und dann zu einer weiterführenden Diagnostik Anlass geben. Das Gleiche gilt für Blasendivertikel, Blasentumoren, Fremdkörper in der Blase und bullöse Ödeme. Mit der Endoanalsonographie können die verschiedenen Anteile des analen Sphinkters beurteilt werden. Empfehlungen für ein standardisiertes Vorgehen beim Einsatz von Ultraschall werden gegeben.

Abstract

Ultrasound is an indispensable diagnostic procedure in urogynecology; perineal, introital and endoanal ultrasound are the most recommended techniques. The position and mobility of the bladder neck can be assessed. In patients undergoing diagnostic workup for urge symptoms, ultrasound occasionally demonstrates urethral diverticula, leiomyomas, and cysts in the vaginal wall. These findings lead to further diagnostic assessment. The same applies to the demonstration of bladder diverticula, foreign bodies in the bladder, and bullous edema. With endoanal ultrasound different parts of the sphincter can be evaluated. Recommendations for the standardized use of urogenital ultrasound are given.

Literatur

  • 1 Koelbl H, Hanzal E. Imaging of the lower urinary tract.  Curr Opin Obstet Gynecol. 1995;  7 382-385
  • 2 Bernaschek G. Empfehlungen für eine einheitliche endosonographische Dokumentation in Geburtshilfe und Gynäkologie.  Ultraschall Klin Prax. 1989;  4 45-48
  • 3 Merz E. Standardisierung der Bilddarstellung bei der transvaginalen Sonographie.  Gynäkol Geburtsh. 1991;  1 37-38
  • 4 Schaer G N, Koechli O R, Schuessler B, Haller U. Perineal ultrasound for evaluating the bladder neck in urinary stress incontinence.  Obstet Gynecol. 1995;  85 224
  • 5 Peschers U M, Vodusek D B, Fanger G, Schaer G N, DeLancey J O, Schuessler B. Pelvic muscle activity in nulliparous volunteers.  Neurourol Urodyn. 2001;  20 269-275
  • 6 Pregazzi R, Sartore A, Bortoli P, Grimaldi E, Troiano L, Guaschino S. Perineal ultrasound evaluation of urethral angle and bladder neck mobility in women with stress urinary incontinence.  BJOG. 2002;  109 821-827
  • 7 Bader W, Degenhardt F, Kauffels W, Nehls K, Schneider J. Sonomorphologische Parameter der weiblichen Stressharninkontinenz.  Ultraschall Med. 1995;  16 180-185
  • 8 Schwenke A, Fischer W. Urogenitalsonographie bei weiblicher Harninkontinenz.  Gynäkol Prax. 1994;  16 683-694
  • 9 Viereck V, Pauer H U, Bader W, Lange R, Viereck N, Emons G. et al . Ultrasound imaging of the lower urinary tract in women before and after colposuspension: a 6-month follow-up.  Ultraschall Med. 2003;  24 340-344
  • 10 Viereck V, Pauer H U, Oppermann M, Hilgers R, Gauruder-Burmester A, Lange R. et al . Introital ultrasound of the lower genital tract before and after colposuspension: a four-year objective follow-up.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2004;  in press
  • 11 Dietz H P, Clarke B. The influence of posture on perineal ultrasound imaging parameters.  Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2001;  12 104-106
  • 12 Schaer G N, Koechli O R, Schuessler B, Haller U. Perineal ultrasound: determination of reliable examination procedures.  Ultrasound Obstet Gynecol. 1996;  7 347-352
  • 13 Mouritsen L, Bach P. Ultrasonic evaluation of bladder neck position and mobility: the influence of urethral catheter, bladder volume, and body position.  Neurourol Urodyn. 1994;  13 637-646
  • 14 Dietz H P, Wilson P D. The influence of bladder volume on the position and mobility of the urethrovesical junction.  Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 1999;  10 3-6
  • 15 Peschers U M, Gingelmaier A, Jundt K, Leib B, Dimpfl T. Evaluation of pelvic floor muscle strength using four different techniques.  Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2001;  12 27-30
  • 16 Dietz H P, Wilson P D, Clarke B. The use of perineal ultrasound to quantify levator activity and teach pelvic floor muscle exercises.  Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2001;  12 166-168
  • 17 Bo K, Sherburn M, Allen T. Transabdominal ultrasound measurement of pelvic floor muscle activity when activated directly or via a transversus abdominis muscle contraction.  Neurourol Urodyn. 2003;  22 582-588
  • 18 Schaer G N, Perucchini D, Munz E, Peschers U, Koechli O R, DeLancey J O. Sonographic evaluation of the bladder neck in continent and stress-incontinent women.  Obstet Gynecol. 1999;  93 412-416
  • 19 Dietz H P, Haylen B T, Broome J. Ultrasound in the quantification of female pelvic organ prolapse.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2001;  18 511-514
  • 20 Tunn R, Petri E. Introital and transvaginal ultrasound as the main tool in the assessment of urogenital and pelvic floor dysfunction: an imaging panel and practical approach.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2003;  22 205-213
  • 21 Khullar V, Salvatore S, Cardozo L, Bourne T H, Abbott D, Kelleher C J. A novel technique for measuring bladder wall thickness in women using transvaginal ultrasound.  Ultrasound Obstet Gynecol. 1994;  3 220-223
  • 22 Kociszewski J, Bagci S. TVT - Sonographische Beobachtungen im Hinblick auf die korrekte Lage und Funktion des TVT-Bandes unter Berücksichtigung der individuellen Urethralänge.  Geburtsh Frauenheilk. 2003;  63 640-647
  • 23 Dietz H P, Wilson P D, Clarke B, Haylen B T. Irritative symptoms after colposuspension: are they due to distortion or overelevation of the anterior vaginal wall and trigone?.  Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2001;  12 232-235
  • 24 Martan A, Masata J, Halaska M, Voigt R. Ultrasound imaging of the lower urinary system in women after Burch colposuspension.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2001;  17 58-64
  • 25 Buhr H J, Kroesen A J. Rolle der Bildgebung bei Analinkontinenz. Endosonographie. [The importance of diagnostics in faecal incontinence. Endosonography].  Chirurg. 2003;  74 4-14
  • 26 Kumar A, Scholefield J H. Endosonography of the anal canal and rectum.  World J Surg. 2000;  24 208-215
  • 27 Nielsen M B. Endosonography of the anal sphincter muscles in healthy volunteers and in patients with defecation disorders.  Acta Radiol. 1998;  416 (Suppl) 1-21
  • 28 Rottenberg G T, Williams A B. Endoanal ultrasound.  Br J Radiol. 2002;  75 482-488
  • 29 Schafer R, Heyer T, Gantke B, Schafer A, Frieling T, Haussinger D. et al . Anal endosonography and manometry: comparison in patients with defecation problems.  Dis Colon Rectum. 1997;  40 293-297
  • 30 Soffer E E, Hull T. Fecal incontinence: a practical approach to evaluation and treatment.  Am J Gastroenterol. 2000;  95 1873-1880
  • 31 Sultan A H, Kamm M A, Talbot I C, Nicholls R J, Bartram C I. Anal endosonography for identifying external sphincter defects confirmed histologically.  Br J Surg. 1994;  81 463-465
  • 32 Bump R C, Mattiasson A, Bo K, Brubaker L P, DeLancey J O, Klarskov P. et al . The standardization of terminology of female pelvic organ prolapse and pelvic floor dysfunction.  Am J Obstet Gynecol. 1996;  175 10-17

Priv.-Doz. Dr. med. Ursula Peschers

Frauenklinik
Amperkliniken

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85221 Dachau

Email: ursula.peschers@amperkliniken.de

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