Zusammenfassung
Hintergrund: Die Navigation ist heute in der endonasalen NNH-Chirurgie eine allgemein akzeptierte
Methode. Beim Einsatz der Navigation stellen die Konstanz der Genauigkeit bei einem
frei beweglichen Patientenkopf sowie die Verlängerung der Operationszeit durch die
zusätzliche Referenzierungszeit grundlegende Probleme dar. Der Navigationssystem-Hersteller
Stryker-Leibinger hat gemeinsam mit unserer Arbeitsgruppe ein nicht invasives, rahmenloses,
automatisches Patientenregistrierungs- und gleichzeitig Patiententrackingsystem für
die navigierte endonasale NNH-Chirurgie entwickelt. Bei diesem neuen anwenderfreundlichen
System handelt es sich um eine aktive, auf LEDs basierende, auf der Oberfläche des
Splanchnocranium selbstklebende Autoregistrierungsmaske.
Material und Methode: In Form einer anatomischen Kadaverstudie und einer klinischen Patientenstudie wurde
die LED-Autoregistrierungsmaske bezüglich Handhabung sowie Anwendbarkeit und Genauigkeit
überprüft. Die Bestimmung der Genauigkeit wurde mittels der metrischen Euklidischen
Distanzberechnung festgestellt.
Ergebnisse: Die LED-Autoregistrierungsmaske überzeugte durch hohe Präzision bei relativ einfacher
Bedienbarkeit. Die Gesamtgenauigkeit betrug 2,22 ± 0,91 mm. Vor allem bei Revisionsoperationen
mit veränderter Anatomie erwies sich das System als wertvolle Orientierungshilfe.
Schlussfolgerungen: Die LED-Oberflächenautoregistrierung ist besonders geeignet für die navigationsgestützte
endonasale NNH-Chirurgie und ist mit dem Goldstandard Titanschraubmarker annähernd
vergleichbar.
Abstract
Background : In endonasal sinus surgery, computer aided surgery (CAS) is a generally accepted
method. Applicating CAS, there are basic problems with the constancy of accuracy at
a free mobile patient head as well as with extended referencing time. The navigation
system manufacturer Stryker-Leibinger invented together with our working group a non-invasive,
frameless, automatic patient registration and simultaneous tracking system for navigated
endonasal sinus surgery. With this new user-friendly system it concerns an active,
LED-based, self-adhesive on the surface of splanchnocranium autoregistration mask.
Material and Method : The LED autoregistration mask was tested in an anatomic cadaver study and an ongoing
clinical patient study regarding manageability, applicability and accuracy. Accuracy
measurements were accomplished on different control points of the head in the cadaver
study. The determination of accuracy was calculated with the metric Euclidean distance.
Further we report on our experiences with a total of 20 patients applicating the new
mask. To control the accuracy, anatomic landmarks of the patients were adducted. Goal
of our study was to determine the accuracy of the LED mask and to compare it with
titanium screw markers, the valid reference gold standard.
Results : The LED autoregistration mask convinced by a high precision with relatively simple
useability. Total accuracy amounted to 2,22 ± 0,91 mm. The LED system proved to be
a valuable orientation guide mainly at revision surgeries with modified anatomy.
Conclusions : LED surface autoregistration is especially suitable for endonasal sinus surgery
and represents a very helpful tool for the rhinosurgeon. Our accuracy studies have
shown that the LED autoregistration mask is comparable to the gold standard titanium
screw markers and, in addition, very reliable.
Schlüsselwörter
Oberflächenregistrierung · computerassistierte Chirurgie · endonasale Nasennebenhöhlenchirurgie
Key words
Surface registration · computer aided surgery · endonasal sinus surgery