Zusammenfassung
Fragestellung: Für Patienten mit therapierefraktärer überaktiver Blase (OAB) stellt die sakrale
Neuromodulation ein Therapiealternative dar. Für die gleiche Indikation ist seit letztem
Jahr das Mikrostimulationssystem bion® für eine N.-pudendus-Stimulation zertifiziert,
welches nur noch 2,8 × 0,3 cm groß ist und dessen Implantationstechnik sowie die ersten
klinischen Ergebnisse im Folgenden vorgestellt werden. Material und Methode: Kommt es im Rahmen eines ambulanten perkutanen Screeningtests (PST) in Lokalanästhesie,
bei dem der N. pudendus über eine Nadelelektrode stimuliert wird, zu einer 50 %igen
Verbesserung der urodynamischen Parameter (1. Harndrang, max. Blasenkapazität etc.),
ist die Indikation zur Implantation eines bion® gegeben. Diese erfolgt ebenfalls von
perineal in Lokalanästhesie. Ergebnisse: Bei den beiden von uns auf diese Weise therapierten Patienten (Patientin I: OAB mit
Inkontinenz; Patientin II: sensorische OAB) kam es nach der Mikrostimulatorimplantation
zu einer Reduktion der Inkontinenzepisoden um durchschnittlich 31,5 % (Patientin I)
bzw. zu einer Reduktion der Miktionsfrequenz von 12,6 auf 7-mal pro Tag. Die urodynamischen
Kontrolluntersuchungen bestätigten die klinischen Ergebnisse. Schlussfolgerung: Das Mikrostimulationssystem bion® und die chronische N.-pudendus-Stimulation stellt
nach den bisherigen Ergebnissen eine Alternative zur sakralen Neuromodulation dar,
wobei zu berücksichtigen ist, dass die Patienten-Selektionierung aufgrund eines bislang
nicht möglichen subakuten Stimulationstestes über mehrere Tage, schwierig ist.
Abstract
Purpose: Sacral neuromodulation is known to be an alternative therapeutic option for patients
with anticholinergic resistant overactive bladder (OAB). For the same indication,
a microstimulation system called BION® is available since last year. The BION®-stimulator,
which only measures 2.8 × 0.3 cm, is designed for pudendal nerve stimulation. Its
implantation technique as well as the first clinical results are presented and discussed.
Materials and Methods: During an outpatient percutaneous screening test (PST), a pudendal nerve stimulation
is performed with a needle electrode in local anesthesia. A 50 % increase in the urodynamic
parameters (bladder capacity, first desire to void, compliance, etc.) is an indication
for a chronic implantation of the BION® stimulator, which also can be placed in local
anesthesia. Results: Two patients have been treated with a BION®-stimulator in our clinic so far. Patient
I suffered from an OAB with frequent urinary incontinence and patient II had a sensory
OAB with high voiding frequency. After the BION®-implantation, patient I showed a
reduction in incontinence episodes by 31.5 % a day and patient II had lowered voiding
frequencies from 12.6 to 7 a day. The postoperative urodynamic investigations confirmed
these clinical results. Conclusions: The BION®-system and chronic pudendal nerve stimulation seem to be alternatives to
sacral neuromodulation, however, patient selection is difficult as subchronic stimulation
for a longer period of time is not possible so far.
Schlüsselwörter
Überaktive Blase - Sakrale Neuromodulation - bion®-Stimulator
Key words
Overactive bladder - sacral neuromodulation - BION®-stimulator
Literatur
1
Braun P M, Seif C, Scheepe J R, Martinez Portillo F J, Bross S, Alken P, Junemann K P.
Chronic sacral bilateral neuromodulation. Using a minimal invasive implantation technique
in patients with disorders of bladder function.
Urologe A.
2002 Jan;
41 (1)
44-47
2
Knoll M, Madersbacher H, Ebener A.
Therapie der Detrusorhyperaktivität durch perkutane Elektrostimulation des Nervus
pudendus.
Akt Urol.
1992;
23
89-90
3
Siegel S W, Catanzaro F, Dijkema H E, Elhilali M M, Fowler C J, Gajewski J B, Hassouna M M,
Janknegt R A, Jonas U, Kerrebroeck P E van, Lycklama a Nijeholt A A, Oleson K A, Schmidt R A.
Long-term results of a multicenter study on sacral nerve stimulation for treatment
of urinary urge incontinence, urgency-frequency, and retention.
Urology.
2000 Dec 4;
56 (6 Suppl 1)
87-91
4 Seif C, Eckermann J, Bross S, Martinez-Portillo F J, Jünemann K-P, Braun P M. Clinical
results after 70 bilateral peripheral nerve evaluation (PNE) tests in patients with
urinary bladder dysfunctions. J Neuromod in press
5
Kiss G, Kofler A, Madersbacher H.
Bessere Ergebnisse durch modifizierte perkutane Nervenevaluation (PNE) mit Permanentelektroden.
Der Urologe (A).
2002;
Suppl 1 p. 28
Abstract P7.7
6
Bannowsky A, Seif C, Sugimoto S, Bohler G, Horst C van der, Bross S, Alken P, Junemann K P,
Braun P M.
Sacral neuromodulation in treatment of functional disorders of the lower urinary tract.
An overview of basic principles, indications, outcomes; Urologe A..
2003 Oct;
42 (10)
1357-1365. Epub 2003 Apr 04
7
Bosch R, Buller J, Groen J.
Treatment of refractory urge urinary incontinence by a novel minimally invasive implantable
pudendal nerve mini-stimulator.
Eur Urol Supp.
2004;
3 No.2
49
Dr. med. Christoph Seif
Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel · Klinik für Urologie und Kinderurologie
Arnold-Heller-Strasse 7
24105 Kiel
Phone: 0431-597-4414
Fax: 0431-597-1957
Email: cseif@urology.uni-kiel.de