Handchir Mikrochir Plast Chir 2004; 36(6): 392-396
DOI: 10.1055/s-2004-830489
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Bedeutung der Cytomegalievirus-Infektion in deutschsprachigen Verbrennungszentren[1]

Clinical Importance of CMV-Infection in German-Speaking Burn CentersM. Pfau1 , K. Hamprecht2 , H.-E. Schaller1 , H.-O. Rennekampff1
  • 1Klinik für Hand-, Plastische, Rekonstruktive und Verbrennungschirurgie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik, Eberhard-Karls-Universität Tübingen
  • 2Institut für Medizinische Virologie, Universitätsklinik, Eberhard-Karls-Universität Tübingen
Further Information

Publication History

Eingang des Manuskriptes: 1. August 2003

Angenommen: 10. August 2004

Publication Date:
04 January 2005 (online)

Zusammenfassung

Verbrennungspatienten erscheinen aufgrund der Immunsuppression für eine Cytomegalievirus (CMV)-Infektion gefährdet. Im Rahmen einer Befragung deutschsprachiger Verbrennungszentren sollte die derzeitige Bedeutung der CMV-Infektion in der Behandlung von Brandverletzten ermittelt werden.

41 % der befragten Brandverletztenzentren maßen der CMV-Infektion in der Verbrennungsmedizin eine generell geringe Bedeutung zu, 41 % sahen nur bei intensivpflichtigen Patienten eine Bedeutung und 18 % sprachen einer CMV-Infektion generell eine große Bedeutung zu. 70 % der erfassten Brandverletztenzentren führten kein CMV-Screening bei Aufnahme eines brandverletzten Patienten durch. Mehr als 50 % der teilnehmenden Zentren sehen eine Notwendigkeit, bei seronegativen Verbrennungspatienten CMV-negative Blutprodukte zu verabreichen.

Die Bedeutung der CMV-Infektion bei brandverletzten Patienten ist derzeitig nicht eindeutig festzulegen. Unter Berücksichtigung neuerer diagnostischer Möglichkeiten sollte die klinische Bedeutung der CMV-Infektion bei Verbrennungspatienten prospektiv untersucht werden.

Abstract

Due to immunosuppression, burn patients are at risk for CMV-infection. By means of a retrospective questionnaire we evaluated the clinical rating and management of CMV-infection in German-speaking burn centers.

41 % of the participating burn centers considered the role of CMV-infection of overall minor importance, 41 % of importance only in intensive care burn patients, 18 % of overall great importance. 70 % of the participating burn centers do not perform CMV-screening at admission. More than 50 % of the participating burn centers consider application of CMV-negative human blood-derived products in CMV-seronegative individuals as essential.

At present clinical importance of CMV-infection in burn patients can not be clearly determined. But further prospective studies utilizing recently developed diagnostics seem warranted to the potential influence of CMV-infection on morbidity and mortality in burn patients.

1 Nach einem Vortrag auf der 20. Jahrestagung der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Verbrennungsbehandlung, Sils, Schweiz, 6. bis 8. Januar 2002

Literatur

  • 1 Bale J F, Kealey G P, Massanari R M, Strauss R G. The epidemiology of cytomegalovirus infection among patients with burns.  Infect Control Hosp Epidemiol. 1990;  11 17-22
  • 2 Buckard J A. Cytomegalievirusinfektionen bei Schwerbrandverletzten. Inauguraldissertation, Fakultät für Klinische Medizin Mannheim der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg. 1991
  • 3 Eggers M, Metzger C, Enders G. Differentiation between acute primary and recurrent human cytomegalovirus infection in pregnancy, using a microneutralization assay.  J Med Virol. 1998;  56 351-358
  • 4 Erickson E J, Saffle J R, Morris S E, Eichwald E J, Sullivan J J, Shelby J. Bacterial translocation is prolonged in burned mice infected with cytomegalovirus.  J Burn Care Rehabil. 1991;  12 454-457
  • 5 Grangeot-Keros L, Cointe D. Diagnosis and prognostic markers of HCMV infection.  J Clin Virol. 2001;  21 213-221
  • 6 Grejer A E, Verschuuren E A, Harmsen M C, Dekkers C A, Adriaanse H M, The T H, Middeldorp J M. Direct quantification of human cytomegalovirus immediate-early and late mRNA levels in blood of lung transplant recipients by competitive nucleic acid sequence-based amplification.  J Clin Microbiol. 2001;  39 251-259
  • 7 Griffiths P D. The treatment of cytomegalovirus infection.  J Antimicrobiol Chemotherapy. 2002;  49 243-253
  • 8 Heininger A, Jahn G, Engel C, Notheisen T, Unertl K, Hamprecht K. Human cytomegalovirus infections in nonimmunosuppressed critically ill patients.  Crit Care Med. 2001;  29 541-547
  • 9 Hamprecht K, Steinmassl M, Einsele H, Jahn G. Discordant detection of human cytomegalovirus DNA from peripheral blood mononuclear cells, granulocytes and plasma: correlation to viremia and HCMV infection.  J Clin Virol. 1998;  11 125-136
  • 10 Hunt J P, Hunter C T, Brownstein M R, Giannopoulos A, Hultman C S, deSerres S, Bracey L, Frelinger J, Meyer A A. The effector component of the cytotoxic T-lymphocyte response has a biphasic pattern after burn injury.  J Surg Research. 1998;  80 243-251
  • 11 Kagan R J, Naraqi S, Matsuda T, Jonasson O M. Herpes simplex virus and cytomegalovirus infections in burned patients.  J Trauma. 1985;  25 40-45
  • 12 Kealey G P. Disease transmission by means of allograft.  J Burn Care Rehabil. 1997;  18 S10-S11
  • 13 Kealey G P, Bale J F, Strauss R G, Massanari R M. Cytomegalovirus infection in burn patients.  J Burn Care Rehabil. 1987;  8 543-545
  • 14 Kobayashi H, Kobayashi M, Herndon D N, Pollard R B, Suzuki F. Susceptibility of thermally injured mice to cytomegalovirus infection.  Burns. 2001;  27 675-680
  • 15 Kobayashi H, Kobayashi M, McCauley R L, Herndon D N, Pollard R B, Suzuki F. Cadaveric skin allograft-associated cytomegalovirus transmission in a mouse model of thermal injury.  Clin Immun. 1999;  92 181-187
  • 16 Kutza A S, Muhl E, Hackstein H, Kirchner H, Bein G. High incidence of active Cytomegalovirus infection among septic patients.  Clin Inf Dis. 1998;  26 1076-1082
  • 17 Li C R, Greenberg P D, Gilbert M J, Goodrich J M, Riddell S R. Recovery of HLA-restricted cytomegalovirus (CMV)-specific T-cell responses after allogeneic bone marrow transplant: correlation with CMV disease and effect of ganciclovir prophylaxis.  Blood. 1994;  83 1971-1979
  • 18 Ljungman P, Griffiths P, Paya C. Definitions of cytomegalovirus infection and disease in transplant recipients.  Clin Infect Dis. 2002;  34 1094-1097
  • 19 Pamphilon D H, Rider J R, Barbara J AJ, Williamson L M. Prevention of transfusion-transmitted cytomegalovirus infection.  Transfusion Medicine. 1999;  9 115-123
  • 20 Pang X L, Chui L, Fenton J, LeBlanc B, Preiksaitis J K. Comparison of LightCycler-based PCR, COBAS Amplicor CMV monitor, and pp65 antigenemia assay for quantitative measurement of cytomegalovirus viral load in peripheral blood specimens from patients after solid organ transplantation.  J Clin Microbiol. 2003;  41 3167-3174
  • 21 Prösch S, Döcke W D, Reinke P, Volk H D, Krüger D H. Human cytomegalovirus reactivation in bone-marrow-derived granulocyte/monocyte progenitor cells and mature monocytes.  Intervirology. 1999;  42 308-313
  • 22 Schwacha M G. Macrophages and post-burn immune dysfunction.  Burns. 2003;  29 1-14

1 Nach einem Vortrag auf der 20. Jahrestagung der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Verbrennungsbehandlung, Sils, Schweiz, 6. bis 8. Januar 2002

Dr. med. Matthias Pfau

Klinik für Hand-, Plastische, Rekonstruktive und Verbrennungschirurgie
BG-Unfallklinik
Eberhard-Karls-Universität Tübingen

Schnarrenbergstraße 95

72076 Tübingen

    >