Subscribe to RSS
Please copy the URL and add it into your RSS Feed Reader.
https://www.thieme-connect.de/rss/thieme/en/10.1055-s-00000011.xml
Dtsch Med Wochenschr 2005; 130(4): 165-170
DOI: 10.1055/s-2005-837390
DOI: 10.1055/s-2005-837390
Übersichten
Endokrinologie / Osteologie© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Sekundäre Osteoporosen bei endokrinen Erkrankungen
Secondary osteoporosis in endocrine diseasesFurther Information
Publication History
eingereicht: 6.9.2004
akzeptiert: 2.12.2004
Publication Date:
20 January 2005 (online)

Endokrine Erkrankungen können eine Osteoporose verursachen. Bei bestimmten Endokrinopathien ist der Zusammenhang zwischen endokriner Störung und der Entstehung der Osteoporose so eng, dass hier von sekundären, endokrin bedingten Osteoporosen gesprochen wird.
Literatur
- 1
Bilezikian J P, Potts J T, Fuleihan G el-H, Kleerekoper M, Neer R, Peacock M, Rastad J, Silverberg S J, Udelsman R, Wells S A.
Summary statement from a workshop on asymptomatic primary hyperparathyroidism: a perspective
for the 21st century.
J Clin Endocrinol Metab.
2002;
87
5353-5361
MissingFormLabel
- 2
Cohen D, Adachi J D.
The treatment of glucocorticoid-induced osteoporosis.
J Steroid Biochem Mol Biol.
2004;
88
337-349
MissingFormLabel
- 3
Cohen S, Levy R M, Keller M, Boling E, Emkey R D, Greenwald M, Zizic T M, Wallach S, Sewell K L, Lukert B P, Axelrod D W, Chines A A.
Risedronate therapy prevents corticosteroid-induced bone loss: a twelve-month, multicenter,
randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study.
Arthritis Rheum.
1999;
42
2309-2318
MissingFormLabel
- 4
Cummings S R, Nevitt M C, Browner W S, Stone K, Fox K M, Ensrud K B, Cauley J, Black D, Vogt T M.
Risk factors for hip fracture in white women. Study of osteoporotic fractures research
group.
N Engl J Med.
1995;
332
814-815
MissingFormLabel
- 5
Kann P, Jocham A, Beyer J.
Hypothyreose, Hyperthyreose und Therapie mit Schilddrüsenhormonen: Einflüsse auf das
Skelettsystem.
Dtsch Med Wochenschr.
1997;
122
1392-1397
MissingFormLabel
- 6
Kann P, Laudes M, Piepkorn B, Heintz A, Beyer J.
Suppressed levels of serum cortisol following high-dose oral dexamethasone administration
differ between healthy postmenopausal females and patients with established primary
vertebral osteoporosis.
Clin Rheumatol.
2001;
20
25-29
MissingFormLabel
- 7
Kann P, Piepkorn B, Schehler B, Andreas J, Lotz J, Prellwitz W, Beyer J.
Effect of long-term treatment with GH on bone metabolism, bone mineral density and
bone elasticity in GH-deficient adults.
Clin Endocrinol.
1998;
48
561-568
MissingFormLabel
- 8
Kann P H.
Endosonographic imaging of the adrenals.
Endoscopy.
2005;
in press
MissingFormLabel
- 9
Kann P H.
Growth hormone in anti-aging medicine: a critical review.
Aging Male.
2003;
6
257-263
MissingFormLabel
- 10
Kann P H.
Wachstumshormon, Knochenstoffwechsel und Osteoporose beim Erwachsenen.
Dtsch Med Wochenschr.
2004;
129
1390-1394
MissingFormLabel
- 11
Khosla S, Melton L J, Wermers R A, Crowson C S, O’Fallon W, Riggs B.
Primary hyperparathyroidism and the risk of fracture: a population-based study.
J Bone Miner Res.
1999;
14
1700-1707
MissingFormLabel
- 12
Neer R M, Arnaud C D, Zanchetta J R, Prince R, Gaich G A, Reginster J Y, Hodsman A B, Eriksen E F, Ish-Shalom S, Genant H K, Wang O, Mitlak B H.
Effect of parathyroid hormone (1 - 34) on fractures and bone mineral density in postmenopausal
women with osteoporosis.
N Engl J Med.
2001;
344
1434-1441
MissingFormLabel
- 13
Oertel H, Strasburger C J, Kann P, Quabbe H J.
Empfehlungen zur Indikation und Durchführung einer Wachstumshormon-Substitution im
Erwachsenenalter.
Dtsch Med Wochenschr.
1998;
123
883-886
MissingFormLabel
- 14
Olszynski W P, Shawn Davison K, Adachi J D, Brown J P, Cummings S R, Hanley D A, Harris S P, Hodsman A B, Kendler D, McClung M R, Miller P D, Yuen C K.
Osteoporosis in men: epidemiology, diagnosis, prevention, and treatment.
Clin Ther.
2004;
26
15-28
MissingFormLabel
- 15
Orwoll E, Ettinger M, Weiss S, Miller P, Kendler D, Graham J, Adami S, Weber K, Lorenc R, Pietschmann P, Vandormael K, Lombardi A.
Alendronate for the treatment of osteoporosis in men.
N Engl J Med.
2000;
343
604-610
MissingFormLabel
- 16
Rosen T, Hansson T, Granhed H, Szucs J, Bengtsson B A.
Reduced bone mineral content in adult patients with growth hormone deficiency.
Acta Endocrinol.
1993;
129
201-206
MissingFormLabel
- 17
Snyder P J, Peachey H, Hannoush P, Berlin J A, Loh L, Holmes J H, Dlewati A, Staley J, Santanna J, Kapoor S C, Attie M F, Haddad J G, Strom B L.
Effect of testosterone treatment on bone mineral density in men over 65 years of age.
J Clin Endocrinol Metab.
1999;
84
1966-1972
MissingFormLabel
- 18
Strasburger C J, Schopohl J, Kann P, Oertel H.
Diagnostische Kriterien für die Indikation zur Wachstumshormonsubstitution bei Erwachsenen.
Dtsch Med Wochenschr.
1997;
122
861-863
MissingFormLabel
- 19
Uzzan B, Campos J, Cucherat M, Nony P, Boissel J P, Perret G Y.
Effects on bone mass of long term treatment with thyroid hormones: a meta-analysis.
J Clin Endocrinol Metab.
1996;
81
4278-4289
MissingFormLabel
- 20
Vestergaard P, Mosekilde L.
Fractures in patients with hyperthyroidism and hypothyroidism: a nationwide follow-up
study in 16,249 patients.
Thyroid.
2002;
12
411-419
MissingFormLabel
- 21
Vestergaard P, Mosekilde L.
Fractures in patients with primary hyperparathyroidism: nationwide follow-up study
of 1201 patients.
World J Surg.
2003;
27
343-349
MissingFormLabel
- 22
Wallach S, Cohen S, Reid D M, Hughes R A, Hosking D J, Laan R F, Doherty S M, Maricic M, Rosen C, Brown J, Barton I, Chines A A.
Effects of risedronate treatment on bone density and vertebral fracture in patients
on corticosteroid therapy.
Calcif Tissue Int.
2000;
67
277-285
MissingFormLabel
- 23
Wejda B, Hintze G, Katschinski B, Olbricht T, Benker G.
Hip fractures and the thyroid: a case-control study.
J Intern Med.
1995;
237
241-247
MissingFormLabel
- 24
Wilhelm B, Kann P.
Wachstumshormon und Knochen: Einfluss einer siebenjährigen Wachstumshormonsubstitution
auf Knochenstoffwechsel und Knochendichte bei Erwachsenen mit einem Wachstumshormonmangel.
Med Klin.
2004;
99
569-577
MissingFormLabel
- 25
Wilson R J, Rao S, Ellis B, Kleerekoper M, Parfitt A M.
Mild asymptomatic primary hyperparathyroidism is not a risk factor for vertebral fractures.
Ann Intern Med.
1988;
109
959-962
MissingFormLabel
- 26
Wüster C, Abs R, Bengtsson B A, Bennmarker H, Feldt-Rasmussen U, Hernberg-Stahl E, Monson J P, Westberg B, Wilton P. KIMS Study Group and the KIMS International Board .
Pharmacia & Upjohn International Metabolic Database. The influence of growth hormone
deficiency, growth hormone replacement therapy, and other aspects of hypopituitarism
on fracture rate and bone mineral density.
J Bone Miner Res.
2001;
16
398-405
MissingFormLabel
Prof. Dr. med. Peter Herbert Kann
Endokrinologie & Diabetologie, Klinikum der Philipps-Universität Marburg
35033 Marburg
Phone: 06421/2863135
Fax: 06421/2862733
Email: kannp@med.uni-marburg.de