Rofo 2006; 178(3): 316-323
DOI: 10.1055/s-2005-858934
Abdomen

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Magnetresonanztomographie (MRT) des Beckens zur Beurteilung des Endometriums unter Tamoxifentherapie

MR Imaging of the Pelvis in the Diagnosis of the Endometrium in Breast Cancer Patients in Tamoxifen TherapyE. Hauth1 , H. Libera1 , R. Kimmig2 , M. Forsting1
  • 1Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie und Neuroradiologie, Universitätsklinik Essen
  • 2Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinik Essen
Further Information

Publication History

eingereicht: 10.10.2005

angenommen: 14.11.2005

Publication Date:
10 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Bestimmung der Wertigkeit der Becken-MRT in der Beurteilung des Endometriums bei Mammakarzinompatientinnen unter Tamoxifentherapie. Material und Methoden: Bei 24 Patientinnen (Mittel: 62 Jahre, Spannweite: 51 - 74 Jahre) und 30 gesunden Probandinnen (Mittel: 65 Jahre, Spannweite: 51 - 73 Jahre) wurde eine MRT des Beckens durchgeführt. Das Uterus- und Zervixvolumen sowie die maximale Höhe des Endometriums, der Übergangszone und des Myometriums der Patientinnen unter Tamoxifentherapie wurde dem berechneten Konfidenzintervall der Messergebnisse der Probandinnengruppe gegenübergestellt. Das jeweilige Signifikanzniveau wurde durch den Mann-Whitney-U-Test ermittelt. Ergebnisse: Die beiden Gruppen unterschieden sich bezüglich der gemessenen Parameter nicht signifikant voneinander. Die maximale Höhe der Endometriumzone betrug bei den Patientinnen im Mittel 0,6 cm (Spannweite: 0,1 - 2,2 cm), in der Gruppe der Probandinnen im Mittel 0,4 cm (Spannweite: 0,2 - 1,2 cm). Bei den gesunden Probandinnen lag in allen Fällen eine homogene Signalintensität des Endometriums vor. Bei 12 der 24 Patientinnen lag eine inhomogene Signalintensität des Endometriums vor. Bei 9 von 12 Patientinnen mit inhomogener Endometriumzone und einer Dicke ≥ 0,6 cm bestätigte sich histopathologisch der MR-tomographische Verdacht auf einen Polypen; in 3 Fällen lag eine Hyperplasie vor. Bei einer Patientin lag histopathologisch neben einem Polypen ein Endometriumkarzinom im Stadium T1 a N0 vor, das sich MR-tomographisch nicht darstellen ließ. Schlussfolgerung: Die MRT scheint geeignet tamoxifeninduzierte Veränderungen des Endometriums zu diagnostizieren. Die MRT des Beckens könnte daher als diagnostisches Verfahren zur Überwachung des Endometriums von Mammakarzinompatientinnen unter Tamoxifentherapie eingesetzt werden.

Abstract

Purpose: The purpose of the study was to determine the value of MR imaging of the pelvis in the diagnostic work-up of the endometrium in breast cancer patients in tamoxifen therapy. Materials and Methods: MR imaging of the pelvis was performed on 24 patients (mean: 62 years, range: 51 - 74 years) and 30 healthy women (mean: 65 years, range: 51 - 73 years). The volume of the uterus and cervix and the maximal thickness of the endometrium, junctional zone and myometrium of the uterus were determined and compared to the confidence interval of the parameters in healthy women. The Mann-Whitney U-test was used to identify differences in the volume of the uterus and cervix and in the thickness of the uterine wall layers in both groups. Results: A comparison of the volume of the uterus and cervix and the thickness of the uterine wall layers in the two groups yielded no significant differences. The volume of the uterus and cervix showed no statistical differences between the two groups. The maximal height of the endometrium in the patient group showed a mean of 0.6 cm (range: 0.1 - 2.2 cm), and a mean of 0.4 cm (range: 0.1 - 1.2 cm) in the group of healthy women. The differences were not statistically significant. In all healthy women the endometrium showed homogeneous signal intensity in the sagittal T2-weighted images. In 12 of the 24 breast cancer patients, the endometrium showed inhomogeneous signal intensity. In 9 of 12 patients with an inhomogeneous endometrium with a thickness equal to or greater than 0.6 cm, histopathology confirmed polyps. In 3 patients endometrium hyperplasia was found. In one patient histopathology revealed a polyp and an endometrium carcinoma in stage T1 a N0. The endometrium carcinoma was not able to be seen via MR imaging. Conclusion: MR imaging might be helpful in the diagnosis of endometrium pathologies during tamoxifen therapy. Therefore, MR imaging of the pelvis could be used as a diagnostic tool in the follow-up diagnosis of the endometrium in breast cancer patients in tamoxifen therapy.

Literatur

  • 1 Ascher S M, Imaoka I, Lage J M. Tamoxifen-induced uterine abnormalities: the role of imaging.  Radiology. 2000;  29-38
  • 2 Reinhold C, Khalili I. Postmenopausal bleeding: value of imaging.  Radiol Clin North Am. 2002;  527-62
  • 3 Cheng W F, Lin H H, Torng P L. et al . Comparison of endometrial changes among symptomatic tamoxifen-treated and nontreated premenopausal and postmenopausal breast cancer patients.  Gynecol Oncol. 1997;  233-237
  • 4 Kedar R P, Bourne T H, Powles T J. et al . Effects of tamoxifen on uterus and ovaries of postmenopausal women in a randomised breast cancer prevention trial.  Lancet. 1994;  1318-1321
  • 5 Lahti E, Blanco G, Kauppila A. et al . Endometrial changes in postmenopausal breast cancer patients receiving tamoxifen.  Obstet Gynecol. 1993;  660-664
  • 6 Cohen I, Rosen D J, Shapira J. et al . Endometrial changes with tamoxifen: comparison between tamoxifen-treated and nontreated asymptomatic, postmenopausal breast cancer patients.  Gynecol Oncol. 1994;  185-190
  • 7 Cohen I, Rosen D J, Shapira J. et al . Endometrial changes in postmenopausal women treated with tamoxifen for breast cancer.  Br J Obstet Gynaecol. 1993;  567-570
  • 8 Schwartz L B, Rutkowski N, Horan C. et al . Use of transvaginal ultrasonography to monitor the effects of tamoxifen on uterine leiomyoma size and ovarian cyst formation.  J Ultrasound Med. 1998;  699-703
  • 9 Cohen I, Beyth Y, Shapira J. et al . High frequency of adenomyosis in postmenopausal breast cancer patients treated with tamoxifen.  Gynecol Obstet Invest. 1997;  200-205
  • 10 Hann L E, Giess C S, Bach A M. et al . Endometrial thickness in tamoxifen-treated patients: correlation with clinical and pathologic findings.  AJR Am J Roentgenol. 1997;  657-661
  • 11 Hauth E AM, Stattaus J, Debatin J F. et al . Magnetresonanztomographie benigner und maligner Tumoren des weiblichen Beckens.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  817-828
  • 12 Hamm B, Krestin G P, Laniado M. et al .MRT von Abdomen und Becken. Kapitel 11: Uterus und Vagina. Stuttgart; Thieme 1999: 221-263
  • 13 Hauth E AM, Antoch G, Ruehm S G. et al . Wertigkeit der Magnetresonanztomographie (MRT) des Beckens in der präoperativen Diagnostik der Endometriose.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  1265-1270
  • 14 Hauth E AM, Stattaus J, Kimmig R. et al . Magnetresonanztomographie (MRT) des Beckens bei Endometriose- eine Übersichtsarbeit.  Zentralbl Gynakol. 2005;  76-82
  • 15 Schultze-Mosgau A, Diedrich K, Ortmann O. Wirkungen von Tamoxifen auf das Endometrium.  Geburtsh Frauenheilk. 2002;  743-749
  • 16 Burkart C, Wight E, Pok J. et al . Sonographische Endometriumkontrolle unter Tamoxifen: Wirklich nicht empfehlenswert oder doch sinnvoll?.  Ultraschall in Med. 2001;  136-142
  • 17 Fisher B, Costantino J P, Redmond C K. et al . Endometrial cancer in tamoxifen-treated breast cancer patients: findings from the National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project (NSABP) B-14.  J Natl Cancer Inst. 1994;  527-537
  • 18 Goldstein S R, Nachtigall M, Snyder J R. et al . Endometrial assessment by vaginal ultrasonography before endometrial sampling in patients with postmenopausal bleeding.  Am J Obstet Gynecol. 1990;  119-123
  • 19 Granberg S, Wikland M, Karlsson B. et al . Endometrial thickness as measured by endovaginal ultrasonography for identifying endometrial abnormality.  Am J Obstet Gynecol. 1991;  47-52
  • 20 Mitchell D G, Schonholz L, Hilpert P L. et al . Zones of the uterus: discrepancy between US and MR images.  Radiology. 1990;  827-831
  • 21 Demas B E, Hricak H, Jaffe R B. Uterine MRI: effects of hormonal stimulation.  Radiology. 1986;  123-126
  • 22 Hricak H, Alpers C, Crooks L E. et al . Magnetic resonance imaging of the female pelvis: initial experience.  AJR Am J Roentgenol. 1983;  1119-1128
  • 23 Ascher S M, Johnson J C, Barnes W A. et al . MRI appearance of the uterus in postmenopausal women receiving tamoxifen therapy for breast cancer: histopathologic correlation.  Radiology. 1996;  105-110
  • 24 Grasel R P, Outwater E K, Siegelman E S. et al . Endometrial polyps: MR imaging features and distinction from endometrial carcinoma.  Radiology. 2000;  47-52
  • 25 Kurman R J, Norris H J. Endometrial hyperplasia and related cellular changes. Kurman RJ Blaustein’s pathology of the female genital tract New York; Springer-Verlag 1994: 411-437
  • 26 Ascher S M, Reinhold R. Imaging of cancer of the endometrium.  Radiol Clin N An. 2002;  563-576
  • 27 Audet P, Pressacco J, Burke M. et al . MR imaging of female pelvic malignancies.  Magn Reson Imaging Clin N Am. 2000;  887-914

Dr. Elke A. Hauth

Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie und Neuroradiologie, Universitätsklinik Essen

Hufelandstraße 55

45147 Essen

Phone: ++ 49/2 01/7 23-35 78

Fax: ++ 49/2 01/7 23-20 77

Email: elke.hauth@uni-essen.de

    >