Zusammenfassung
Anliegen und Methode 438 Patienten wurden zu „Elternschaft”, „Kinderzahl” und „Zusammenleben mit Kindern”
befragt. Ergebnisse Allein zu leben, Schizophrenie, hirnorganische Erkrankung senkte die Elternschaftsrate;
Migrationseinfluss und höheres Alter erhöhten sie. Bei der Kinderzahl spielen Migrationseinfluss
und feste Partnerschaft verglichen mit Schizophrenie eine gegenläufige Rolle. Mit
Kindern zusammen zu leben, war mit fester Partnerschaft, ambulanten Hilfen, Migrationseinfluss
und affektiver Störung positiv, mit Sucht negativ assoziiert. Bei schizophren erkrankten
Vätern waren im Haushalt lebende Kinder relativ jung und ambulante Hilfen selten etabliert.
Schlussfolgerungen Eltern-Kind Konstellationen sind bei ca. 25 % der Patienten zu erwarten und in der
Therapie zu berücksichtigen.
Abstract
Objective, methods To estimate the impact of various independent variables on „parenthood”, „number
of off-springs”, „living together with off-springs” information from 438 patients
was gathered. Results 193 patients were parents of 375 off-springs. „Living alone”, „schizophrenia”, „organic
psychiatric syndrome” decreased, „being an immigrant”, „older age”, and „female gender”
(as a trend) increased the chance of „parenthood”. „Being an immigrant” and „cohabitating
relationship” increased whereas „schizophrenia” decreased the number of off-springs.
184 children lived together with 103 patients. „Cohabitating relationship”, „being
an immigrant”, „child-care support” and „affective disorder” increased, „addiction”
decreased the chance of „living together with children”. „Being an immigrant” and
„affective disorder” increased the number of children living together with their mental
ill parents. In families with schizophrenic fathers who live together with their children,
the age of the first and second child was rather low. In contrast the child-care services
were used only by 10.7 %. Conclusions Our data show the relevance of parenthood and associated therapeutic issues.
Literatur
1
Hearle J, Plant K, Jenner J, Barkla J, McGrath J.
A survey of contact with offspring and assistance with child care among parents with
psychotic disorders.
Psychiatr Sev.
1999;
50
1354-1356
2
McGrath J, Hearle J, Jenner L. et al .
The fertility and fecundity of patients with psychoses.
Acta Psychiatr Scand.
1999;
99
441-446
3
Bauer M, Lüders C.
Psychotisch erkrankte Frauen und ihre Kinder.
Psychiat Prax.
1998;
25
191-195
4
Howard L M, Kumar C, Leese M, Thornicroft G.
The general fertility rate in women with psychotic disorders.
Am J Psychiatr.
2002;
159
991-997
5
Craig T, Bromet E J.
Parents with psychosis.
Ann Clin Psychiatr.
2004;
16
35-39
6 Lenz A. Kinder psychisch kranker Eltern. Göttingen; Hogrefe 2005
7
Ramchandani P, Stein A, Evans J, O'Connor T G.
Paternal depression in the postnatal period and child development: a prospective population
study.
Lancet.
2005;
365
2201-2205
8
Nicholson J, Nason M W, Calabresi A O, Yando R.
Fathers with severe mental illness: characteristics and comparisons.
Am J Orthopsychiatr.
1999;
69
134-141
9
Grube M.
Peripartale psychiatrische Erkrankung - Unterstützung durch Männer? Eine erste Annäherung.
Der Nervenarzt.
2004;
75
483-488
10
Grube M.
Inpatient treatment of women with postpartal psychiatric disorders - the role of the
men.
Arch women's mental health.
2005;
8
163-70
11
Weitoft G R, Hjern A, Haglund B, Rosen M.
Mortality, severe morbidity, and injury in children living with single parents in
Sweden: a population based study.
Lancet.
2003;
361
289-295
12
Frei A, Ajdacic-Gross V, Rössler W, Eich-Höchli D.
Auswirkungen von depressiven Störungen auf objektive Lebensqualitätsbereiche.
Psych Prax.
2004;
31
298-303
13
Möller K.
The longitudinal and concurrent role of neuroticism for partner relationships.
Scand J Psychol.
2004;
45
79-83
14
Willitts M, Benzeval M, Stansfeld S.
Partnership history and mental health over time.
J Epidemiol Community Health.
2004;
58
53-58
15
Wedcliffe T, Ross E.
The psychological effect of traumatic brain injury on the quality of life of a group
of spouses/partners.
S Afr J Commun Disord.
2001;
48
77-99
16 Hell D. Ehen depressiver und schizophrener Menschen. Berlin, Heidelberg, New York;
Springer 1982
17 Göpfert M, Webster J, Seeman M V. Parental psychiatric disorders: distressed parents
and their families. Cambridge University Press 2004
18
Niemi T N, Suvisaari J M, Haukka J K.
Childhood predictors of future psychiatric morbidity in offspring of mothers with
psychotic disorders.
Brit J Psychiatr.
2005;
186
108-114
19
Lenz A.
Vorstellungen der Kinder über die psychische Erkrankung ihrer Eltern - eine explorative
Studie.
Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr.
2005;
54
382-398
20
Perren S, Wyl A von, Simoni H, Stadlmayr W, Burgin D, Klitzing K von.
Parental psychopathology, marital quality, and the transition to parenthood.
Am J Orthopsychiatr.
2003;
73
55-64
21
Sommer R, Zoller P, Felder W.
Elternschaft und psychiatrische Hospitalisation.
Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr.
2001;
50
498-512
22
Wang A R, Goldschmidt V V.
Interviews of psychiatric inpatients about their family situation and young children.
Acta Psychiatr Scand.
1994;
90
459-465
23
Wang A R, Goldschmidt V V.
Interviews with psychiatric inpatients about professional intervention with regard
to their children.
Acta Psychiatr Scand.
1996;
93
57-61
24
Grube M, Hartwich P.
Zum Einfluss der Elternschaft auf das Therapieverhalten HIV-positiver Drogenabhängiger.
Sucht.
1995;
41
425-430
25 Günter M.
Begutachtung im Familienrecht. In: Venzlaff U, Foerster K (Hrsg) Psychiatrische Begutachtung. München; Elsevier
2004: 539-577
26
DeChillo N, Matorin S, Hallahan C.
Children of psychiatric patients: rarely seen or heard.
Health Soc Work.
1987;
12
296-302
27 National Institute of Mental Health .
CGI-Clinical Global Impressions. In: Guy W, Bonato RR (eds) Manual for the ECDEU assessment battery. 2nd rev. ed. Chevy
Chase, MD; NIMH 1970: 12-1-12-6
28
Caton C L, Cournos F, Dominguez B.
Parenting and adjustment in schizophrenia.
Psychiatr Serv.
1999;
50
239-243
Dr. med. Michael Grube
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie an den Städtischen Kliniken Frankfurt-Höchst
Gotenstraße 6 - 8
65929 Frankfurt
eMail: michael.grube@skfh.de