Zusammenfassung
Fieber nach Tropenaufenthalt ist ein potentiell lebensbedrohlicher Notfall und sollte
sofort stationär abgeklärt werden. Wichtigste Differentialdiagnose ist die Malaria.
Goldstandard in der Diagnostik ist die Durchführung eines „Dicken Tropfens” sowie
eines Blutausstrichs. Veränderungen können jedoch auch schon in der Routinelabordiagnostik
auftreten und Hinweise auf eine Malaria geben. Die Therapie erfolgt angepasst nach
Erregerspezies, Reiseland und Schwere der Erkrankung. Wichtig zur Vermeidung von Erkrankungen
nach Tropenaufenthalt ist eine reisemedizinische Beratung in einem Tropeninstitut
oder bei einem Tropenmediziner vor Beginn der Reise.
Summary
Fever developing after a journey to the tropics is a potentially life-threatening
emergency and the patient should be hospitalised for an immediate diagnostic work-up.
The most important differential diagnosis is malaria. The diagnostic gold standard
is microscopy of a thick blood smear. Evidence for the presence of malaria can, however,
also be found in routine laboratory diagnostic procedures (thin film). Treatment is
oriented to the pathogen, the country visited and the severity of the illness. Of
importance for the avoidance of illnesses following visits to tropical countries is
the acquirement of relevant advice from an institute for tropical medicine or from
a specialist in tropical medicine before embarking on the journey.
Literatur
- 1
Alfandari S. et al. .
Imported malaria: presentation and outcome of 111 cases.
Clin Microbiol Infect.
1996;
2
86-90
- 2
Jelinek T. et al. .
Imported falciparum malaria in Europe: Sentinel surveillance data from European network
on surveillance of imported infectious diseases.
Clin Infect Dis.
2002;
34
572-576
- 3 Genton B, D'Acremont V. Clinical features of malaria in returning travellers and
migrants. In: Schlagenhauf P (Hrsg.). Traveler's malaria. London: BC Decker Inc. Hamilton
2001: 371-392
- 4
Barsoum RS.
Malarial acute renal failure.
J Am Soc Nephrol.
2000;
11
2147-2154
- 5
Holst FG. et al. .
Inappropriate secretion of antidiuretic hormone and hyponatriemia in severe falciparum
malaria.
Am J Trop Med Hyg.
1994;
50
602-607
- 6 Ross R. Memoires- with a full account of the great malaria problem and its solution. London:
Murray London 1923
- 7 DTG .Leitlinien für die Diagnostik und Therapie der Malaria. www.dtg.org
2002
- 8
Jelinek T, Grobusch M, Schwenke S. et al. .
Sensitivity and specificity of dipstick test for rapid diagnosis of malaria in nonimmune
travelers.
J Clin Microbiol.
1999;
37
721-723
- 9
Schwartz E. et al. .
Short report: a consideration of primaquine dose adjustment for radical cure of Plasmodium
vivax malaria.
Am J Trop Med Hyg.
2000;
62
393-395
Anschrift für die Verfasser
Susanne Zöllner
Prof. Dr. med. Peter Kern
Sektion Infektiologie und Klinische Immunologie, Innere Medizin III, Universitätsklinikum
Ulm
Robert-Koch-Str. 8
89077 Ulm
Telefon: 0731/ 500-24421
eMail: susanne.zoellner@medizin.uni-ulm.de