Z Orthop Ihre Grenzgeb 2006; 144(2): 212-217
DOI: 10.1055/s-2006-921415
Hand und Ellenbogen

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Stellenwert der Arthrodese des Handgelenkes

Current Status of Wrist ArthrodesisH. Steckel1 , O. Stankovic2 , H. M. Klinger1 , M. H. Baums1 , A. Schmid3 , W. Schultz1
  • 1Orthopädische Klinik, Klinikum der Georg-August-Universität Göttingen
  • 2Unfallchirurgische Klinik, Klinikum der Georg-August-Universität Göttingen
  • 3Unfallklinik Südharz-Krankenhaus Nordhausen
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 April 2006 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Anhand von 47 im Klinikum der Georg-August-Universität zu Göttingen zwischen 1980 und 1998 durchgeführten Handgelenkarthrodesen wird die komplexe Problematik dieses Eingriffes diskutiert. Methode: In einer retrospektiven Arbeit wurden die Patienten klinisch und radiologisch nachuntersucht. Bei der Auswertung der Behandlungsergebnisse wurde der von Lohmann und Buck-Gramcko angegebene Score benutzt, der die Funktion der Hand, den Schmerz, die Rückgewinnung der Kraft sowie die Einschätzung des Operationsergebnisses durch den Patienten berücksichtigt. Ergebnisse: 93,6 % der Handgelenkarthrodesen konnten nachuntersucht werden, die sich auf 25 rheumatologische und 22 traumatologische Fälle verteilten. Als Operationsverfahren kamen die Plattenosteosteosynthese (n = 30) und die Rush-Pin-Stabilisierung (n = 17) zur Anwendung. Die knöcherne Fusion konnte bei allen Patienten festgestellt werden. In 3 traumatologischen Fällen war der knöcherne Durchbau jedoch erst nach Revisionseingriffen zu erreichen. Eine verbesserte Gebrauchfähigkeit der operierten Hand war ausnahmslos evident. Die überwiegende Mehrzahl der Operierten war schmerzfrei. Eine Verbesserung der groben Kraft konnte ebenfalls registriert werden. Die Auswertung der Befunde zeigt, dass bei den traumatologischen Patienten in 86,4 % und bei den Rheumakranken in 90,9 % sehr gute und gute Behandlungsergebnisse erzielt werden konnten. Schlussfolgerung: Die eindeutige Zunahme der Lebensqualität vor allem bei Rheumakranken mit polyartikulärem Befall rechtfertigt auch retrospektiv die Indikationsstellung für die Versteifung des Handgelenkes.

Abstract

Aim: In order to ascertain the value and future of wrist arthrodesis we assessed the results of 47 wrist arthrodeses performed at the Departments of Orthopaedic and Trauma Surgery of the University of Goettingen between 1980 and 1998. Method: In a retrospective analysis we examined the patients clinical and radiological records. Evaluating the results we used the score described by Lohmann and Buck-Gramcko in order to consider function, pain, strength and assessment of the patient him/herself. Results: 93.6 % of all cases could be examined. We found a wrist arthrodesis in posttraumatic arthritis in 22 cases and in rheumatoid arthritis in 25 cases. Plate (n = 30) and Rush-Pin osteosynthesis (n = 17) were used as surgical procedures. In all patients we found a successfully stabilised wrist, although in 3 trauma cases a further surgical procedure was necessary. A better function of the wrist was reached in every patient. The majority of the patients had no pain and an acceptable strength. The results obtained showed good and excellent results in 86.4 % of the wrist arthrodesis for post-traumatic arthritis and in 90.9 % for rheumatoid arthritis. Conclusion: The increase in quality of life, especially in patients suffering from rheumatoid arthritis, shows the procedure of wrist arthrodesis to be a still worthwile surgery.

Literatur

  • 1 Buck-Gramcko D. Handgelenkarthrodesen. In: Nigst H (Hrsg). Handgelenksverletzungen. Hippokrates, Stuttgart 1988; 147-155
  • 2 Carlson J R, Simmons B P. Total wrist arthroplasty.  J Am Acad Orthop Surg. 1998;  6 308-315
  • 3 Moneim M S, Pribyl C R, Garst J R. Wrist arthrodesis: Technique and functional evalution.  Chir Orthop. 1997;  341 23-29
  • 4 Lanz V T, Wachsmuth W. Praktische Anatomie. In: Band 1, Teil 3. Arm. Springer, Berlin 1935; 203-218
  • 5 Barbier O, Saels P, Rombouts J J, Thonnard J L. Long term functional results of wrist arthrodesis in rheumatoid arthritis.  J Hand Surg Br. 1999;  24 27-31
  • 6 Chantelot C, Le Coustumer F, Fontaine C. et al . Arthrodesis du poignet pour arthropatie inflamatoire.  Ann Chir Main Memb Super. 1997;  16 198-206
  • 7 Divelbiss B J, Baratz M E. The role of arthroplasty and arthrodesis following trauma to the upper extremity.  Hand Clin. 1999;  15 335-345
  • 8 Hastings H, Weiss A P, Quenzer D. et al . Arthrodesis of the wrist for posttraumatic disorders.  J Bone Joint Surg [Am]. 1996;  78 897-902
  • 9 Allieu Y. Development of surgical indications in the treatment of rheumatoid wrist.  Ann Chir Main Memb Super. 1997;  16 179-197
  • 10 Weiss A, Hastings H. Wrist arthrodesis for traumatic conditions: a study of plate and local bone graft application.  J Hand Surg Am. 1995;  20 50-56
  • 11 Murray P M. Current status of wrist arthrodesis and wirst arthroplasty.  Chir Plast Surg. 1996;  21 385-394
  • 12 Krimmer H, Wiemer P, Kalb K. Vergleichende Ergebnisbewertung am Handgelenk - mediocarpale Teilarthrodese und Totalarthrodese.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 2000;  32 369-374
  • 13 Rodriguez-Merchan E C. Management of comminuted fractures of the distal radius of the adult.  Clin Orthop. 1998;  353 52-62
  • 14 Terral T G, Freeland A E. Early salvage reconstruction of severe distal radius fractures.  Clin Orthop. 1996;  327 147-151
  • 15 Kafury A A, Freeland A E, Barbieri R A. Primary wrist arthrodesis in a severe intraarticular distal radial fracture.  Orthopedics. 1998;  21 803-805
  • 16 Mannerfelt L. Handgelenksarthrodese. Eigene Technik. In: Nigst H (Hrsg). Handgelenksverletzungen. Hippokrates, Stuttgart 1988; 167-173
  • 17 Steenwerckx A, De Smet L, Zachee B, Fabry G. Proximal row carpectomy: An alternative to wrist fusion?.  Acta Orthop Belg. 1997;  63 1-7
  • 18 Bolano L E, Green D P. Wrist arthrodesis in posttraumatic arthritis: a comparison of two methods.  J Hand Surg Am. 1993;  18 768-791
  • 19 Mih A D. Limited wrist fusion.  Hand Clin. 1997;  13 615-625
  • 20 Minami A, Kato H, Iwasaki N, Minami M. Limited wrist fusions: comparison of results 22 and 89 mouths after surgery.  J Hand Surg Am. 1999;  24 133-137
  • 21 Lohmann H, Buck-Gramcko D. Indikation und Ergebnisse der Handgelenksarthrodesen. In: Handchirurgie. Hippokrates, Stuttgart 1982; 172-182
  • 22 Pech J, Sosna A, Rybka V. et al . Wrist arthrodesis in rheumatoid arthritis: A new technique using internal fixation.  J Bone Joint Surg [Br]. 1996;  78 783-786
  • 23 Kulick R G, De Fiore J C, Straub L R, Ranawat C S. Long-term results of dorsal stabilisation in the rheumatoid wrist.  J Hand Surg Am. 1981;  6 272-280
  • 24 O'Bierne J, Boyer M I, Axelrod T S. Wrist arthrodesis using a dynamic compression plate.  J Bone Joint Surg [Br]. 1995;  77 700-704
  • 25 Clendenin M B, Green D P. Arthrodesis of the wrist - complications and their management.  J Hand Surg Am. 1981;  6 253-257
  • 26 Craigen M A, Stanley J K. Distal ulnar instability following wrist arthrodesis in men.  J Hand Surg Br. 1995;  20 155-158
  • 27 Larsen C F, Jacoby R A, Mccabe S J. Nonunion rates of limited carpal arthrodesis: metaanalysis of the literature.  J Hand Surg Am. 1997;  22 66-73
  • 28 Gemert J G Van. Arthrodesis of the wrist. A clinical, radiographic and ergonomic study of 66 cases.  Acta Orthop Scand. 1984;  210 1-146
  • 29 Field J, Herbert T J, Prosser R. Total wrist fusion. A functional assessment.  J Hand Surg Br. 1996;  21 429-433
  • 30 Weiss A, Wiedeman G J, Quenzer D, Hanington K R. et al . Upper extremity function after wrist arthrodesis.  J Hand Surg Am. 1995;  20 813-817
  • 31 Martini A K. Bewertungsschemata zur Beurteilung des Handgelenkes.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 153-154
  • 32 Rudolf K D, Preisser P, Partecke B D. Vergleich verschiedener Bewertungsmaßstäbe zur Bewertung des Behandlungserfolges nach Kahnbeinverletzungen.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 155-161
  • 33 Germann G, Wind G, Harth A. Der DASH-Fragebogen - Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 149-152

Dr. H. Steckel

Helene-Lange-Str. 32

26131 Oldenburg

Phone: +49/44/1 50 23 04

Email: hanno.steckel@gmail.com

    >