Handchir Mikrochir Plast Chir 2006; 38(1): 6-13
DOI: 10.1055/s-2006-923873
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Anatomie der seitlichen Halsregion mit besonderer Berücksichtigung des Thoracic-outlet-Syndroms

Anatomy of the Lateral Cervical Region with Emphasis on Thoracic Outlet SyndromeA. Prescher1 , D. Schuster1
  • 1Institut für Neuroanatomie (Leiter der Prosektur: Prof. Dr. A. Prescher), Medizinische Fakultät der RWTH Aachen
Further Information

Publication History

Eingang des Manuskriptes: 20.9.2005

Angenommen: 12.12.2005

Publication Date:
15 March 2006 (online)

Zusammenfassung

Die Anatomie der seitlichen Halsregion und der zum Arm ziehenden Leitungsbahnen wird detailliert beschrieben, wobei besonders auf die drei topographischen Engstellen, an denen das neurovaskuläre Bündel komprimiert werden kann, Wert gelegt wird. Die anatomischen Varianten, die ein Thoracic-outlet-Syndrom (TOS) erzeugen können, werden detailliert geschildert.

Abstract

The anatomy of the lateral cervical region is described and revisited. The three topographical regions where the neurovascular bundle can be easily compressed by surrounding structures are highlighted. Furthermore, the paper focuses on the anatomical variations which are able to produce a thoracic outlet syndrome (TOS).

Literatur

  • 1 Akita K, Ibukuro K, Yamaguchi K, Heima S, Sato T. The subclavius posticus muscle: A factor in arterial, venous or brachial plexus compression?.  Surg Radiol Anat. 2000;  22 111-115
  • 2 Atasoy E. Thoracic outlet syndrome: Anatomy.  Hand Clin. 2004;  20 7-14
  • 3 Baumgartner F, Nelson R J, Robertson J M. The rudimentary first rib. A cause of thoracic outlet syndrome with arterial compromise.  Arch Surg. 1989;  124 1090-1092
  • 4 Forcada P, Rodriguez-Niedenführ M, Llusa M, Carrera A. Subclavius posticus muscle: Supernumerary muscle as a potential cause for thoracic outlet syndrome.  Clin Anat. 2001;  14 55-57
  • 5 Hama H, Matsusue Y, Ito H, Yamamuro T. Thoracic outlet syndrome associated with an anomalous coracoclavicular joint. A case report.  J Bone Joint Surg [Am]. 1993;  75 1368-1369
  • 6 Juvonen T, Satta J, Laitala P, Luukkonen K, Nissinen J. Anomalies at the thoracic outlet are frequent in the general population.  Am J Surg. 1995;  170 33-37
  • 7 Konuskan B, Bozkurt M C, Tagil S M, Ozcakar L. Cadaveric observation of an aberrant left subclavian artery: A possible cause of thoracic outlet syndrome.  Clin Anat. 2005;  18 215-216
  • 8 Lang E K. Scalenus anticus and pectoralis minor syndrome.  J Indiana State Med Assoc. 1967;  60 440
  • 9 Lindgren K A, Leino E. Subluxation of the first rib: A possible thoracic outlet syndrome mechanism.  Arch Phys Med Rehabil. 1988;  69 692-695
  • 10 Lindgren K A, Manninen H, Rytkonen H. Thoracic outlet syndrome - A functional disturbance of the thoracic upper aperture?.  Muscle Nerve. 1995;  18 526-530
  • 11 Makhoul R G, Machleder H I. Developmental anomalies at the thoracic outlet: An analysis of 200 consecutive cases.  J Vasc Surg. 1992;  16 534-542
  • 12 Nichols H M. Anatomic structures of the thoracic outlet.  Clin Orthop Relat Res. 1967;  51 17-25
  • 13 Pang D, Wessel H B. Thoracic outlet syndrome.  Neurosurgery. 1988;  22 105-121
  • 14 Pollack E W. Surgical anatomy of the thoracic outlet syndrome.  Surg Gynecol Obstet. 1980;  150 97-103
  • 15 Roos D B. Congenital anomalies associated with thoracic outlet syndrome. Anatomy, symptoms, diagnosis, and treatment.  Am J Surg. 1976;  132 771-778
  • 16 Roos D B. Historical perspectives and anatomic considerations.  Semin Thorac Cardiovasc Surg. 1996;  8 183-189
  • 17 Roos D B. Pathophysiology of congenital anomalies in thoracic outlet syndrome.  Acta Chir Belg. 1980;  79 353-361
  • 18 Ross C A, Vyas U S. Thoracic outlet syndrome due to congenital anomalous joint of the first thoracic rib.  Can J Surg. 1972;  15 186-190
  • 19 Siegel R S, Steichen F M. Cervicothoracic outlet syndrome. Vascular compression caused by congenital abnormality of thoracic ribs. A case report.  J Bone Joint Surg [Am]. 1967;  49 1187-1192
  • 20 van der Woude G J. A variant of the serratus anticus muscle as a possible cause of a thoracic outlet compression syndrome.  Arch Chir Neerl. 1971;  23 303-304

Prof. Dr. med. Andreas Prescher

Institut für Neuroanatomie
Medizinische Fakultät der RWTH Aachen

Wendlingweg 2

52074 Aachen

Email: aprescher@ukaachen.de

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