Geburtshilfe Frauenheilkd 2006; 66(10): 976-982
DOI: 10.1055/s-2006-924493
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neue technische Verfahren in der operativen Hysteroskopie - Wird die hysteroskopische Myomektomie einfacher?

New Techniques in Operative Hysteroscopy - Will the Hysteroscopic Myomectomy Become Easier?A. Niesel1 , A. Gallinat2
  • 1Frauenklinik, Klinik Preetz
  • 2Tagesklinik Altonaer Straße, Hamburg
Further Information

Publication History

Eingang Manuskript: 5.5.2006 Eingang revidiertes Manuskript: 1.8.2006

Akzeptiert: 2.8.2006

Publication Date:
26 October 2006 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die operative Hysteroskopie beinhaltet ein größeres Risiko in Bezug auf mögliche Komplikationen als eine diagnostische Hysteroskopie. Dazu zählen u. a. Perforation, Blutung, hyponaträmische Hypervolämie. Zur Vermeidung von Komplikationen werden hohe Anforderungen an den Operateur und die technische Ausrüstung gestellt. Welche Vorteile bieten neue Instrumente? Material und Methoden: Die bewährten Wege zur Risikoreduktion in der operativen Hysteroskopie werden beschrieben. Neue Techniken in der operativen Hysteroskopie werden vorgestellt. Ergebnis: Automatische Myomchipabsaugung, bipolare Resektion in isotoner Spüllösung, bipolare Vaporisation sowie intrauterines Morcellement stellen neue Verfahren in der operativen Hysteroskopie dar. Schlussfolgerung: Neues Instrumentarium in der operativen Hysteroskopie ist mit spezifischen Vor- und Nachteilen verbunden. Die neuen Techniken werden in Bezug auf die Risikoreduktion bei der Resektion submuköser Myome diskutiert.

Abstract

Purpose: There are greater risks of possible complications for operative hysteroscopy procedures compared to diagnostic hysteroscopy. This includes perforation, bleeding, electrolyte imbalance, etc. To avoid complications the standards required of the surgeon and his equipment are high. Do new instruments offer advantages? Material and Methods: The proven techniques for risk reduction in operative hysteroscopy procedures are described. New instruments are presented. Results: Automatic myoma-chip evacuation, bipolar resection in isotonic fluid, bipolar vaporization and mechanical morcellation are the new technologies in operative hysteroscopy. Conclusions: New instruments in operative hysteroscopy have specific advantages and disadvantages. The new techniques are presented and discussed with the aim of reducing risks during the resection of submucous myomas.

Literatur

  • 1 Rimbach S, Deckner C, Sanzo M, Bastert G. Ausbildung in der diagnostischen und operativen Hysteroskopie.  Geburtsh Frauenheilk. 2004;  64 206-210
  • 2 Nawroth F, Schmidt T, Foth D. Zum Stellenwert der Hysteroskopie als Screeningmethode in der Sterilitätsdiagnostik.  Geburtsh Frauenheilk. 2005;  65 139-143
  • 3 Zubke W, Baltzer J, Wallwiener D, Brucker S. Operative Gynäkologie. Suprazervikale Hysterektomie per Laparoskopie im Vergleich zur totalen Hysterektomie.  Geburtsh Frauenheilk. 2005;  65 102-109
  • 4 Neuwirth R S. A new technique and additional experience with hysteroscopic resection of submucous fibroids.  Am J Obstet Gynecol. 1978;  131 91-94
  • 5 Wamsteker K, Emanuel M H, de Kruif J H. Transcervical hysteroscopic resection of submucous fibroids for abnormal uterine bleeding: Results regarding the degree of intramural extension.  Obstet Gynecol. 1993;  82 736-740
  • 6 O'Connor H, Magos A L. Endometrial resection for the treatment of menorrhagia.  New Engl Journal of Medicine. 1996;  335 151-156
  • 7 Isaacson K B. Complications of hysteroscopy.  Obstet Gynecol Clin North Am. 1999;  26 39-51
  • 8 Munro M G. Abnormal uterine bleeding: surgical management - Part III.  J Am Assoc Gynecol Laparosc. 2000;  7 18-47
  • 9 Jansen F W, Vredevoogd C B, van Ulzen K, Hermans J, Trimbos J B, Trimbos-Kemper T CM. Complications of hysteroscopy: A prospective, multicenter study.  Obstet Gynecol. 2000;  96 266-270
  • 10 Propst A M, Liberman R F, Harlow B L, Ginsburg E S. Complications of hysteroscopic surgery: Predicting patients at risk.  Obstet Gynecol. 2000;  96 517-520
  • 11 Darwish A. Modified hysteroscopic myomectomy of large submucous myoma.  Obstet Gynecol Invest. 2003;  56 192-196
  • 12 Overton C, Hargreaves J, Maresh M. A national survey of the complications of endometrial destruction for menstrual disorders: The MISTLETOE study. Minimally invasive surgical techniques: laser, endothermal or endoresection.  Br J Obstet Gynaecol. 1997;  104 1351-1359
  • 13 O'Connor H, Broadbent J AM, Magos A L, McPherson K. Medical research council randomised trial of endometrial resection versus hysterectomy in management of menorrhagia.  Lancet. 1997;  349 897-901
  • 14 Tulandi T, al-Took S. Endoscopic myomectomy. Laparoscopy and hysteroscopy.  Obstet Gynecol Clin North Am. 1999;  26 135-148
  • 15 Bradley L D. Complications in hysteroscopy: Prevention, treatment and legal risk.  Curr Opin Obstet. 2002;  14 409-415
  • 16 Köchli O R, Wallwiener D, Brandner P, Bratschi H U, Bronz L, Burmucic R, Eberhard M, Gallinat A, Hohl M K, Hucke J, Keckstein J, Kolmorgen K, Müller D J, Nagele F, Neis K J, Römer T H, Schmidt E H, Tercanli S, Lindemann H J. Hysteroscopy. State of the art. Contrib Gynecol Obstet. Vol 20. Basel; Karger 2000: 182-187
  • 17 Brandner P, Neis J K, Diebold P. Hysteroscopic resection of submucous myomas. Köchli OR Hysteroscopy. State of the art. Contrib Gynecol Obstet. Vol 20. Basel; Karger 2000: 81-90
  • 18 Murakami T, Shimizu T, Katahira A, Terada Y, Yokomizo R, Sawada R. Intraoperative injection of prostaglandin F2alpha in a patient undergoing hysteroscopic myomectomy.  Fertil Steril. 2003;  79 1439-1441
  • 19 Loffer F D, Bradley L D, Brill A I, Brooks P G, Cooper J M. Hysteroscopic fluid monitoring guidelines. The adhoc committee on hysteroscopic training guidelines of the American Association of Gynecologic Laparoscopists.  J Am Assoc Gynecol Laparosc. 2000;  7 167-168
  • 20 Brunken C, Qiu H, Tauber R. Transurethrale Resektion von Blasentumoren in Kochsalzlösung.  Urologe. 2004;  43 1101-1105
  • 21 Emanuel M H, Wamsteker K. The intrauterine morcellator: a new hysteroscopic operating technique to remove intrauterine polyps and myomas.  J Minim Invasiv Gynecology. 2005;  12 62-66
  • 22 Bettocchi S, Ceci O, Di Venere R, Pansini M V, Pellegrino A, Marello F, Nappi L. Advanced operative office hysteroscopy without anaesthesia: analysis of 501 cases treated with a 5 Fr. bipolar electrode.  Human Reprod. 2002;  17 2435-2438
  • 23 Vilos G A. Intrauterine surgery using a new coaxial bipolar electrode in normal saline solution (Versapoint): A pilot study.  Fertil Steril. 1999;  72 740-743

Dr. med. Achim Niesel

Frauenklinik
Klinik Preetz

Am Krankenhaus 5

24211 Preetz

Email: a.niesel@klinik-preetz.de

    >