Rofo 2006; 178(8): 763-770
DOI: 10.1055/s-2006-926914
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

MR-Ganzkörperdiagnostik

Whole-Body MR Diagnostic ConceptsS. C. Ladd1 , M. Zenge1 , G. Antoch1 , M. Forsting1
  • 1Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie und Neuroradiologie, Universitätsklinik Essen
Further Information

Publication History

eingereicht: 6.1.2006

angenommen: 10.2.2006

Publication Date:
24 July 2006 (online)

Zusammenfassung

Der Begriff „Ganzkörpermagnetresonanztomographie (MRT)” umfasst eine ganze Reihe verschiedener Techniken, die zur Detektion unterschiedlicher Erkrankungen eingesetzt werden. Die Ganzkörper-MR-Angiographie erlaubt die Darstellung des arteriellen Gefäßsystems von Kopf bis Fuß mit Ausnahme der Koronargefäße. Die Ganzkörper-MRA wird bereits jetzt zur Therapieplanung von Patienten mit multiplen Gefäßstenosen eingesetzt und könnte in Zukunft als Screeninguntersuchung für Risikogruppen wie zum Beispiel für Patienten mit einer koronaren Herzkrankheit genutzt werden. Die Ganzkörper-MRT kann unter Verwendung flüssigkeitssensitiver Sequenzen speziell für die Frage nach Knochenmetastasen die Knochenszintigraphie ersetzen. Schnelle kontrastmittelverstärkte Sequenzen können als Alternativverfahren zur Tumorsuche verwendet werden; bei der Detektion von Fernmetastasen kann sie der Positronenemissionstomographie kombiniert mit der Computertomographie (PET-CT) sogar überlegen sein. Dieser Artikel stellt die neuesten Entwicklungen der Ganzkörper-MRT und ihre bereits etablierten klinischen Indikationen dar, die zukünftig bei einer Vielzahl von Erkrankungen zu einer Änderung des diagnostischen Prozedere führen könnten.

Abstract

The term whole-body magnetic resonance imaging (MRI) covers a whole series of different MRI techniques that can be used for detecting various diseases. Whole-body magnetic resonance angiography facilitates the visualization of the entire arterial system from head to toe with the exception of the coronary arteries. Whole-body MRA is clinically used for therapy planning in patients with multiple stenoses and may be able to be used in the future as a screening method for high risk populations, for example in patients with coronary heart disease. Whole-body MRI can replace skeletal scintigraphy in the detection of bone marrow metastases by using fluid-sensitive sequences. Fast contrast-enhanced sequences can be used as an alternative approach in the search for tumors. Whole-body MRI can even be superior to a combination of positron-emission tomography and computed tomography in the detection of distant metastases. This article presents the recent developments in whole-body MRI and its established indications, which in the future might lead to a change in the paradigm for the diagnostic work-up of many diseases.

Literatur

  • 1 Prince M R. Gadolinium-enhanced MR aortography.  Radiology. 1994;  191 155-164
  • 2 Ruehm S G, Goyen M, Quick H H. et al . Ganzkörper-MRA auf einer rollenden Tischplattform (Angiosurf).  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 670-674
  • 3 Quick H H, Vogt F M, Maderwald S. et al . Hochauflösende Ganzkörper-Magnetresonanzangiographie mit paralleler Bildgebung: Erste Erfahrungen.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 163-169
  • 4 Shankaranarayanan A, Herfkens R, Hargreaves B M. et al . Helical MR: continuously moving table axial imaging with radial acquisitions.  Magn Reson Med. 2003;  50 1053-1060
  • 5 Zhu Y, Dumoulin C L. Extended field-of-view imaging with table translation and frequency sweeping.  Magn Reson Med. 2003;  49 1106-1112
  • 6 Zenge M O, Ladd M E, Vogt F M. et al . Whole-body magnetic resonance imaging featuring moving table continuous data acquisition with high-precision position feedback.  Magn Reson Med. 2005;  54 707-711
  • 7 Kruger D G, Riederer S J, Grimm R C. et al . Continuously moving table data acquisition method for long FOV contrast-enhanced MRA and whole-body MRI.  Magn Reson Med. 2002;  47 224-231
  • 8 Gaa J, Rummeny E J, Seemann M D. Whole-body imaging with PET/MRI.  Eur J Med Res. 2004;  30 309-312
  • 9 Lenhart M, Finkenzeller T, Paetzel C. et al . Kontrastmittelverstärkte MR-Angiographie der Becken- und Beingefäße in der klinischen Routinediagnostik.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 1289-1295
  • 10 Barkhausen J, Ruehm S G, Goyen M. et al . MR evaluation of ventricular function: true fast imaging with steady-state precession versus fast low-angle shot cine MR imaging: feasibility study.  Radiology. 2001;  219 264-269
  • 11 Van der Geest R J, Reiber J HC. Quantification in Cardiac MRI.  J Magn Reson Imaging. 1999;  10 602-608
  • 12 Hunold P, Brandt-Mainz K, Freudenberg L. et al . Myokardiale Vitalitätsdiagnostik mit kontrastverstärkter Magnetresonanztomographie - Vergleich des „late enhancement”-Konzepts mit der Positronen-Emissions-Tomographie.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 867-873
  • 13 van der Wall E E, van Rugge F P, Vliegen H W. et al . Ischemic heart disease: value of MR techniques.  Int J Card Imaging. 1997;  13 179-189
  • 14 Lundblad D, Eliasson M. Silent myocardial infarction in women with impaired glucose tolerance: The Northern Sweden MONICA study.  Cardiovasc Diabetol. 2003;  2 9
  • 15 Ruehm S G, Wiesner W, Debatin J F. Pelvic and lower extremity veins: contrast-enhanced three-dimensional MR venography with a dedicated vascular coil-initial experience.  Radiology. 2000;  215 421-427
  • 16 Kluge A, Rominger M, Schonburg M. et al . Indirekte MR-Phlebografie: Kontrastmittelprotokolle, Nachverarbeitung und Kombination mit Lungenemboliediagnostik in der MRT.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 976-984
  • 17 Shellock F G, Kanal E. Magnetic resonance: Bioeffects, Safety, and Patient Management. Philadelphia New York: Lippincott-Raven; 1996: 54-55
  • 18 Lee B B, Choe Y H, Ahn J M. et al . The new role of magnetic resonance imaging in the contemporary diagnosis of venous malformation: can it replace angiography?.  J Am Coll Surg. 2004;  198 549-558
  • 19 Barkhausen J, Quick H H, Lauenstein T. et al . Whole-body MR imaging in 30 seconds with real-time true FISP and a continuously rolling table platform: feasibility study.  Radiology. 2001;  220 252-256
  • 20 Kellenberger C J, Epelman M, Miller S F. et al . Fast STIR whole-body MR imaging in children.  Radiographics. 2004;  24 1317-1330
  • 21 Walker R, Kessar P, Blanchard R. et al . Turbo STIR magnetic resonance imaging as a whole-body screening tool for metastases in patients with breast carcinoma: preliminary clinical experience.  J Magn Reson Imaging. 2000;  11 343-350
  • 22 Antoch G, Vogt F M, Freudenberg L S. et al . Whole-body dual-modality PET/CT and whole body MRI for tumor staging in oncology.  JAMA. 2003;  290 3199-3206
  • 23 Schmidt G P, Baur-Melnyk A, Herzog P. et al . High-resolution whole-body magnetic resonance image tumor staging with the use of parallel imaging versus dual-modality positron emission tomography-computed tomography: experience on a 32-channel system.  Invest Radiol. 2005;  40 743-753
  • 24 Lauenstein T C, Freudenberg L S, Goehde S C. et al . Whole-body MRI using a rolling table platform for the detection of bone metastases.  Eur Radiol. 2002;  12 2091-2099
  • 25 Ghanem N, Altehoefer C, Hogerle S. et al . Comparative diagnostic value and therapeutic relevance of magnetic resonance imaging and bone marrow scintigraphy in patients with metastatic solid tumors of the axial sceleton.  Eur J Radiol. 2002;  43 256-261
  • 26 Schlemmer H P, Schafer J, Pfannenberg C. et al . Fast whole-body assessment of metastatic disease using a novel magnetic resonance imaging system: initial experiments.  Invest Radiol. 2005;  40 64-71
  • 27 Roberts I S, Benbow E W, Bisset R. et al . Accuracy of magnetic resonance imaging in determining cause of sudden death in adults: comparison with conventional autopsy.  Histopathology. 2003;  42 424-430
  • 28 Patriquin L, Kassarjian A, Barish M. et al . Postmortem whole-body magnetic resonance imaging as an adjunct to autopsy: preliminary clinical experience.  J Magn Reson Imaging. 2001;  13 277-287
  • 29 Jackowski C, Sonnenschein M, Thali M J. et al . Virtopsy: postmortem minimally invasive angiography using cross section techniques-implementation and preliminary results.  J Forensic Sci. 2005;  50 1175-1186
  • 30 Wilhelm Poll L, Wittsack H J, Koch J A. et al . A rapid and reliable semiautomated method for measurement of total abdominal fat volumes using magnetic resonance imaging.  Magn Reson Imaging. 2003;  21 631-636
  • 31 Shen W, Punyanitya M, Wang Z. et al . Total body skeletal muscle and adipose tissue volumes: estimation from a single abdominal cross-sectional image.  J Appl Physiol. 2004;  97 2333-2338
  • 32 Abe T, Kojima K, Kearns C F. et al . Whole body muscle hypertrophy from resistance training: distribution and total mass.  Br Sports Med. 2003;  37 543-545
  • 33 O’Connell M J, Powell T, Brennan D. et al . Whole body MR imaging in the diagnosis of polymyositis.  Am J Roentgenol. 2002;  179 967-971
  • 34 Pichiecchio A, Uggetti C, Egitto M G. et al . Quantitative MR evaluation of body composition in patients with Duchenne muscular dystrophy.  Eur Radiol. 2002;  12 2704-2709
  • 35 Stellungnahme des Bundesministeriums für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit (BMU), 2002, www.kvbb.de/jsp/epctrl.jsp,. 2005
  • 36 Einführung eines bundesweiten Mammographie-Screening-Programms. Beilage zum Deutschen Ärzteblatt, Heft 4 vom 23. Januar 2004, Ausgabe A. 
  • 37 Frisell J, Lidbrink E, Hellstrom L. et al . Follow-up after 11 years: update of mortality results in the Stockholm mammographic screening trial.  Breast Cancer Res Treat. 1997;  45 263-270
  • 38 Ajaj W, Pelster G, Treichel U. et al . Dark lumen magnetic resonance colonography: comparison with conventional colonoscopy for the detection of colorectal pathology.  Gut. 2003;  52 1738-1743
  • 39 Goehde S C, Hunold P, Vogt F M. et al . Full-body cardiovascular and tumor MRI for early detection of disease: feasibility and initial experience in 298 subjects.  AJR Am J Roentgenol. 2005;  184 598-611

Dr. Susanne C. Ladd

Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie und Neuroradiologie, Universitätsklinik Essen

Hufelandstrasse 55

45122 Essen

Phone: ++49/2 01/7 23 15 93

Fax: ++49/2 01/7 23 15 48

Email: susanne.ladd@uni-duisburg-essen.de

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