Ultraschall Med 2008; 29(3): 302-307
DOI: 10.1055/s-2006-927218
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dental Implantation: Ultrasound Transmission Velocity to Evaluate Critical Bone Quality - An Animal Model

Dentale Implantation: Ultraschall Transmissionsgeschwindigkeit zur Erfassung kritischer Knochenqualität - ein TiermodellB. Al-Nawas1 , M. O. Klein1 , H. Götz2 , J. Vaterod1 , H. Duschner2 , K. A. Grötz3 , P. H. Kann4
  • 1Dept. of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital Mainz
  • 2Applied Structure- and Microanalysis, University of Mainz
  • 3Dept. of Oral and Maxillofacial Surgery, Dr.-Horst-Schmidt-Kliniken
  • 4Dept. of Internal Medicine, University Hospital Marburg
Further Information

Publication History

received: 1.12.2005

accepted: 19.4.2006

Publication Date:
05 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel: In der Zahnärztlichen Implantologie ist die präoperative Bestimmung der Knochenqualität ein wichtiger Aspekt im Hinblick auf den Langzeiterfolg der Behandlung. Das Einbringen von Implantaten in Gebiete mit einem großen Anteil von wenig mineralisierten spongiösen Knochen erhöht das Risiko eines anschließenden Implantatversagens. Die Messung der Ultraschall Transmissionsgeschwindigkeit (UTG) erwies sich als eine nichtinvasive und verlässliche Methode zur Einschätzung der mechanischen Eigenschaften von Knochen. Das Ziel dieser Studie war die Korrelation von histomorphometrischen Knocheneigenschaften mit den UTG-Werten von Unterkiefer- und Beckenkammknochen in einem Tiermodell. Material und Methoden: 12 native (nicht aufgearbeitete) Proben von Schweineunterkieferknochen sowie 14 Beckenkammknochen wurden mittels UTG-Messung und konventioneller Histomorphometrie untersucht. Die UTG-Werte wurden bikortikal durch drei verschiedene Untersucher an drei verschiedenen Stellen jeweils viermal ermittelt. Knochenproben wurden von den jeweiligen identischen Stellen entnommen und auf eine Dicke von ungefähr 50 µm geschliffen. Mithilfe der Durchlichtmikroskopie wurde der Gesamtanteil an mineralisiertem Knochen bestimmt. Eine Knochendichte von weniger als 40 % wurde als „kritisch” definiert. Ergebnisse: Die mediane Knochendichte lag bei 43 % für Unterkiefer- und 23 % für Beckenkammknochen. Die medianen UTG-Werte des Unterkiefers (1756 m/s) lagen signifikant höher als bei den Beckenkammknochen (1613 m/s). Der intraindividuelle Korrelationstest ergab eine positive, statistisch signifikante Korrelation zwischen der präoperativen UTG-Messung und dem Mineralisationsgrad (r = 0,54). Die ROC-Analyse ermittelte einen UTG-Wert von 1767 m/s, um „kritischen” Knochen mit einer Sensitivität von 75 % zu identifizieren. Schlussfolgerung: In diesem Ex-vivo-Modell erwiesen sich die UTG-Messungen als verlässliche Methode zur Identifizierung von eingeschränkter Knochenqualität vor der Implantation.

Abstract

Purpose: In dental implantology, preoperative evaluation of bone quality is an important aspect for the long-term success of the treatment. The insertion of implants into regions with a great portion of poorly mineralised cancellous bone, in particular, increases the risk of subsequent implant failure. The measurement of Ultrasound Transmission Velocity (UTV) proved to be a non-invasive and valid method for the assessment of mechanical properties of bone. The aim of this study was to correlate conventional histomorphometric bone properties with UTV-values from mandibular and iliac crest bone specimens in an animal model. Materials and Methods: 12 native (no sample preparation) porcine specimens from mandibular bone and 14 from iliac crest bone, respectively, were studied both by UTV measurement and by conventional histomorphometry. UTV-values were measured bicortically by three different investigators four times at each site. Bone samples from identical sites were obtained and ground down to a thickness of approx. 50 µm. Transmission light microscopy was used to assess the overall percentage of mineralised bone. Mineral bone density less than 40 % was defined as “critical”. Results: The median bone density was 43 % for mandibular bone and 23 % for iliac crest bone, respectively. The median UTV values of the mandible (1756 m/sec) were significantly higher than those of the iliac crest specimens (1613 m/sec). Intra-individual correlation testing illustrates a positive, statistically significant correlation between presurgical UTV measurement and the grade of mineralisation (r = 0.54). ROC analysis defined a UTV breakpoint of 1767 m/sec to identify critical bone with a sensitivity of 75 %. Conclusion: In this ex-vivo model, UTV measurements have proven to be a reliable method for identifying critical bone quality prior to implantation.

References

  • 1 Jemt T, Chai J, Harnett J. et al . A 5-year prospective multicenter follow-up report on overdentures supported by osseointegrated implants.  Int J Oral Maxillofac Implants. 1996;  11 291-298
  • 2 Wagner W, Kunkel M, Wahlmann U W. Klasse D4 Knochen: Diagnostik, Probleme und Lösungsmöglichkeiten für Implantate in einem sehr spongiösen Knochenlager.  Implantologie. 1999;  2 121-127
  • 3 Jaffin R A, Berman C L. The excessive loss of Branemark fixtures in type IV bone: A 5 year analysis.  J Periodontol. 1991;  62 2-4
  • 4 Lekholm U, Zarb G A. Patientenselektion und Aufklärung. Branemark PI, Zarb GA Gewebeintegrierter Zahnersatz Berlin; Quintessenz 1985: 195-205
  • 5 Misch C E. Divisions of available bone in implant dentistry.  Int J Oral Implantol. 1990;  7 17-21
  • 6 Trisi P, Rao W. Bone classification: clinical-histomorphometric comparison.  Clin Oral Implants Res. 1999;  10 1-7
  • 7 Friberg B, Sennerby L, Roos J. et al . Evaluation of bone density using cutting resistance measurements and microradiography: an in vitro study in pig ribs.  Clin Oral Implants Res. 1995;  6 164-171
  • 8 Friberg B, Sennerby L, Roos J. et al . Identification of bone quality in conjunction with insertion of titanium implants. A pilot study in jaw autopsy specimens.  Clin Oral Implants Res. 1995;  6 213-219
  • 9 Schortinghuis J, Ruben J L, Meijer H J. et al . Microradiography to evaluate bone growth into a rat mandibular defect.  Arch Oral Biol. 2003;  48 155-160
  • 10 Wowern von N. In vivo measurement of bone mineral content of mandibles by dual-photon absorptiometry.  Scand J Dent Res. 1985;  93 162-168
  • 11 Feifel H, Friebel S, Riediger D. Verlauf und Therapie der Osteomyelitis des Gesichtsschädels.  Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. 1997;  691-694
  • 12 Choel L, Duboeuf F, Bourgeois D. et al . Trabecular alveolar bone in the human mandible: a dual-energy x-ray absorptiometry study.  Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 2003;  95 364-370
  • 13 Lenglinger F X, Muhr T, Krennmair G. Dental-CT: Untersuchungstechnik, Strahlenbelastung und Anatomie.  Radiologe. 1999;  39 1027-1034
  • 14 Sili S cavalli A, Marini M, Spadaro A. et al . Ultrasound transmission velocity of the proximal phalanxes of the non-dominant hand in the study of osteoporosis.  Clin Rheumatol. 1997;  16 396-403
  • 15 Fujii Y, Goto B, Takahashi K. et al . Ultrasound transmission as a sensitive indicator of bone change in Japanese women in the perimenopausal period.  Bone Miner. 1994;  25 93-101
  • 16 Al-Nawas B, Grotz K A, Kann P. Ultrasound transmission velocity of the irradiated jaw bone in vivo.  Clin Oral Investig. 2001;  5 266-268
  • 17 Greenfield E J. Implantation of artificial crown and bridge abutments.  Dent Cosmos. 1913;  55 364
  • 18 Kann P, Schulz U, Klaus D. et al . In-vivo investigation of material quality of bone tissue by measuring apparent phalangeal ultrasound transmission velocity.  Clin Rheumatol. 1995;  14 26-34
  • 19 Abendschein W, Hyatt G W. Ultrasonics and selected properties of bone.  Clin Orthop. 1970;  69 294-301
  • 20 Barkmann R, Lusse S, Stampa B. et al . Assessment of the geometry of human finger phalanges using quantitative ultrasound in vivo.  Osteoporos Int. 2000;  11 745-755
  • 21 Kann P, Schulz U, Mink M. et al . Architecture in cortical bone and ultrasound transmission velocity.  Clinical rheumatology. 1993;  12 364-367
  • 22 Tavakoli M B, Evans J A. Dependence of the velocity and attenuation of ultrasound in bone on the mineral content.  Phys Med Biol. 1991;  36 1529-1537
  • 23 Sievanen H, Cheng S, Ollikainen S. et al . Ultrasound velocity and cortical bone characteristics in vivo.  Osteoporos Int. 2001;  12 399-405
  • 24 Guglielmi G, Njeh C F, Terlizzi de F. et al . Palangeal quantitative ultrasound, phalangeal morphometric variables, and vertebral fracture discrimination.  Calcif Tissue Int. 2003;  72 469-477
  • 25 Al-Nawas B, Brahm R, Grotz K A. et al . Drehmoment und Ultraschalltransmissionsgeschwindigkeit zur Beurteilung des knöchernen Implantatlagers.  Osteology. 2000;  165
  • 26 Al-Nawas B, Grotz K A, Rose E. et al . Using ultrasound transmission velocity to analyse the mechanical properties of teeth after in vitro, in situ, and in vivo irradiation.  Clin Oral Investig. 2000;  4 168-172
  • 27 Donath K, Breuner G. A method for the study of undecalcified bones and teeth with attached soft tissues. The Sage-Schliff (sawing and grinding) technique.  J Oral Pathol. 1982;  11 318-326
  • 28 Lazzara R J, Porter S S, Testori T. et al . A prospective multicenter study evaluating loading of osseotite implants two months after placement: one-year results.  J Esthet Dent. 1998;  10 280-289

PD Dr. med. Dr. med. dent. Bilal Al-Nawas

Dept. of Oral and Maxillofacial Surgery, University Hospital Mainz

Augustusplatz 2

55131 Mainz

Germany

Phone: ++49/61 31/17 37 52

Fax: ++49/61 31/17 66 02

Email: al-nawas@mkg.klinik.uni-mainz.de

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