Z Orthop Ihre Grenzgeb 2006; 144(3): 296-300
DOI: 10.1055/s-2006-933443
Hüftgelenk

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Klinische Resultate 2 Jahre nach Hüfttotalendoprothese (WOMAC/SF-36) und Vergleich mit der Normbevölkerung (SF-36)

Clinical Results 2 Years after Total Hip Replacement (WOMAC/SF-36) and Comparison with the Normal Population (SF-36)J. F. Huber1 , I. Satkauskas1 , R. Theiler2 , M. Zumstein1 , G. B. Ruflin1
  • 1Orthopädische Klinik, Kantonsspital AG, Aarau, Schweiz
  • 2Klinik für Rheumatologie und Rehabilitation und physikalische Medizin, Kantonsspital AG, Aarau, Schweiz
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 July 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel, Fragestellung: Messung der klinischen Ergebnisse und Lebensqualität zwei Jahre nach Hüft-Total-Prothese (HTP) mit validierten Fragebogen (WOMAC, SF-36). Vergleich der Lebensqualität vor und nach HTP mit einem altersangepassten Normkollektiv aus Deutschland. Bestimmung der wichtigsten, empfindlichsten Fragen. Abklärung der Patienten mit mehr Schmerzen nach HTP. Methode: Mit Fragebogen wurden bei 73 Patienten die klinischen Resultate (WOMAC) und die Lebensqualität (SF-36) vor und 3, 6, 12 und 24 Monate nach dem Eingriff gemessen. Die Mittelwerte, Standardabweichungen und die Empfindlichkeit der Fragen (SRM und ES) wurden berechnet. Alle Patienten mit Schmerzzunahme nach HTP wurden speziell nachuntersucht. Resultate: Alle WOMAC-Messgrößen (Schmerzen, Steifheit, Behinderungen) und sechs der acht SF-36-Messgrößen zeigten eine signifikante Verbesserung nach HTP (p < 0,05). Die Lebensqualität 2 Jahre nach HTP ist annähernd mit derjenigen der Normalbevölkerung vergleichbar. Die empfindlichsten Fragen waren die Schmerzfragen und Behinderungsfragen (SRM, ES > 1,5). Zwei Patienten mit mehr Schmerzen postoperativ hatten neben der Hüftarthrose symptomatische degenerative Veränderungen der Lendenwirbelsäule. Schlussfolgerung: Nach HTP können die klinischen Resultate mit dem WOMAC und die Lebensqualität dem SF-36 gemessen werden. Ein Jahr nach HTP zeigt sich die größte Symptomreduktion (Schmerzen - 80 %, Steifheit und Behinderung - 70 %). Die Lebensqualität von Patienten mit Hüftarthrose ist zwei Jahre nach HTP vergleichbar mit derjenigen der Normalbevölkerung. Der WOMAC enthält mehr Fragen mit höherer Empfindlichkeit als der SF-36.

Abstract

Aim: The aim of this study was to determine the outcome after total hip replacement (THR) with the WOMAC and the SF-36 as well as to identify the most responsive items and to elucidate the reasons for increased pain postoperatively. Methods: 73 patients filled out the questionnaires preoperatively and 3, 6, 12, 24 months postoperatively. All mean subscales and the responsiveness for each question were calculated. The patients with increased pain postoperatively were reassessed. Results: All WOMAC subscales and six of the eight SF-36 subscales showed significant improvements after THR (p < 0.05). The most responsive items were the pain and disability questions (SRM, ES > 1.5). Two patients with a higher pain score postoperatively had associated symptomatic degenerative lumbar spinal disease. Conclusions: The WOMAC and the SF-36 are valid measures of the outcomes of THR in their German translations and document the good results after THR. Two years after THR the patients reach the same health state compared to an age matched control group in the population. The WOMAC contains more questions of higher responsiveness than the SF-36. A higher pain score postoperatively may be caused by degenerative disease of the lumbar spine.

Literatur

  • 1 Bellamy N, Buchanan W W, Goldsmith C H, Campbell J, Stitt L W. Validations study of the WOMAC: a health status instrument for measuring clinically important patient-relevant outcomes to antirheumatic drug therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee.  J Rheum. 1988;  15 1833-1840
  • 2 Bellamy N, Buchanan W W, Goldsmith C H, Campbell J, Stitt L W. Validations study of the WOMAC: a health status instrument for measuring clinically important patient-relevant outcomes following total hip or knee arthroplasty in osteoarthritis.  J Orthop Rheumatol. 1988;  1 95-108
  • 3 Bachmeier C JM, March L M, Cross M J, Lapsley H M, Tribe K L, Courtenay B G, Brooks P M. A comparison of outcomes in osteoarthritis patients undergoing total hip and knee replacement surgery.  Osteoarthritis and Cartilage. 2001;  9 137-146
  • 4 Ritter M A, Albohm M J, Keating E M, Faris P M, Meding J B. Comparative outcomes of total joint arthroplasty.  J. Arthroplasty1995;  10 742-747
  • 5 March L M, Cross M J, Lapsley H, Brnabic A JM, Tribe K L, Bachmeier C JM, Courtenay B G, Brooks P M. Outcomes after hip and knee replacement surgery for osteoarthritis.  MJA. 1999;  171 235-238
  • 6 Fortin P R, Clarke A E, Joseph L, Liang M H, Tanzer M, Ferland D. et al . Outcomes of total hip and knee replacement.  Arthritis Rheum. 1999;  42 1772-1778
  • 7 Nilsdotter A K, Lohmander L S. Patient relevant outcomes after total hip replacement. A comparison between different surgical techniques.  Health Qual Life Outcomes. 2003;  11 1-21
  • 8 Fortin P R, Penrod J R, Clarke A E, St. Pierre Y, Joseph L. et al . Timing of total joint replacement affects clinical outcomes among patients with osteoarthritis of the hip or knee.  Arthritis Rheum. 2002;  46 3327-3330
  • 9 Laupacis A, Bourne R, Rorabeck C, Feeny D, Tugwell P, Wong C. Comparison of total hip arthroplasty performed with and without cement: a randomised trial.  J Bone Joint Surg [Am]. 2002;  84 1823-1828
  • 10 Nilsdotter A K, Roos E M, Westerlund J P, Roos H P, Lohmander L S. Comparative responsiveness of measures of pain and function after total hip replacement.  Arthritis Rheum. 2001;  45 258-262
  • 11 Jones C A, Voaklander D C, Johnston D W, Suarez-Almazor M E. The effect of age on pain, function, and quality of life after total hip and knee arthroplasty.  Arch Intern Med. 2001;  161 454-460
  • 12 Laupacis A, Bourne R, Rorabeck C, Feeny D, Wong C, Tugwell P, Leslie K, Bullas R. The effect of elective total hip replacement on health-related quality of life.  J Bone Joint Surg [Am]. 1993;  75 1619-1626
  • 13 Stucki G, Meier D, Stucki S, Michel B A, Tyndall A G, Dick W, Theiler R. Evaluation einer deutschen Version des WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities) Arthroseindex.  Z Rheumatol. 1996;  55 40-49
  • 14 Theiler R, Spielberger J, Bischoff H, Bellamy N, Huber J, Kroesen S. Clinical evaluation of the WOMAC 3.0 OA Index in numeric rating scale format using a computerized touch screen version.  Osteoarthritis and Cartilage. 2002;  10 479-481
  • 15 Ware J E, Sherbourne C D. The MOS 36-item short form health survey (SF-36). Conceptual framework and item selection.  Med Care. 1995;  30 473-483
  • 16 Ware JE et a l.. The equivalence of SF-36 summary health scores estimated using standard and country-specific algorithms in 10 countries: results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment.  J Clin Epidemiol. 1998;  51 1167-1170
  • 17 Bullinger M. German translation and psychometric testing of the SF-36 Health Survey: preliminary results of the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment.  SocSciMed. 1995;  41 1359-1366
  • 18 Jones C A, Voaklander D C, Johnston D WC, Suarez-Almazor M E. Health related quality of life outcomes after total hip and knee arthroplasties in a community based population.  J Rheumatol. 2000;  27 1745-1752
  • 19 Nilsdotter A K, Petersson I F, Roos E M, Lohmander L S. Predictors of patient relevant outcome after total hip replacement for osteoarthritis: a prospective study.  Ann Rheum Dis. 2003;  62 932-930
  • 20 Huber J F, Rink M, Broger I, Zumstein M, Ruflin G B. Optimizing primary total hip replacement - a technique to effect saving of manpower.  Z Orthop. 2003;  141 515-518
  • 21 Katz J N, Larson S D, Phillips C B, Fossel A H, Liang M H. Comparative measurement sensitivity of short and longer health status instruments.  Med Care. 1992;  30 917-925
  • 22 Kazis L E, Anderson J J, Meenan R. Effect sizes for interpretating changes in health status.  Med Care. 1989;  27 S 178-S 189
  • 23 Boardman D L, Dorey F, Thomas B J, Lieberman J R. The accuracy of assessing total hip arthroplasty outcomes.  J Arthroplasty. 2000;  15 200-204
  • 24 Whitehouse S L, Lingard E A, Katz J N, Learmonth I D. Development and testing of a reduced WOMAC function scale.  J Bone Joint Surg [Br]. 2003;  85 706-711

Dr. med. J. F. H.Leitender Arzt 

Orthopädische Klinik · Kantonsspital AG

Tellstr. 1

CH 5001 Aarau

Schweiz

Phone: 00 41/628 38 47 48

Fax: 00 41/628 38 47 63

Email: joerg.huber@ksa.ch

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