Der Klinikarzt 2007; 36(12): 699-703
DOI: 10.1055/s-2007-1021788
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Chronische Rückenschmerzen: Psychologische Faktoren - Angstmotivierte Bewegungsvermeidung verstärkt den Chronifizierungsprozess

Chronic back pain: psychological factors - Fear of movements aggravates chronificationMichael Pfingsten1
  • 1Zentrum Anaesthesiologie, Rettungs- und Intensivmedizin, Universitätsmedizin Göttingen (Leitung: Prof. Dr. B.M. Graf)
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 January 2008 (online)

Psychosoziale Mechanismen spielen bei der Chronifizierung von Rückenschmerzen eine bedeutsame Rolle. Das elaborierteste Modell der Entwicklung chronischer mu-kuloskeletaler Schmerzen ist das Angst-Vermeidungs-Modell, das den chronifizierten Status (mit körperlichen und psychischen Beeinträchtigungen) der betroffenen Patienten als eine gelernte Konsequenz versteht, die sich aus der angstmotivierten Vermeidung von Bewegung und Belastung ergibt. Daher ist es für die Kommunikation mit dem Patienten besonders wichtig, negative Erwartungseffekte zu vermeiden und positive antizipatorische Effekte zu nutzen. Alle therapeutischen Maßnahmen müssen darüber hinaus dahingehend geprüft werden, ob sie eventuell das Vermeidungsverhalten der betroffenen Patienten unterstützen. Zusätzlich sollten Elemente der Angstbehandlung in die Therapie des Rückenschmerzes einbezogen werden.

In several prospective studies it could be demonstrated that that pain becoming a chronic phenomenon is strongly affected by psychological factors. The most elaborate model for the development of chronic low back pain is the model of fear avoidance-beliefs. The essential feature of this model is that negative orientations towards pain leads to fear of movements and beliefs that movements will lead to more pain. Therapists have to be aware of the powerful effects of anticipating processes, which can give rise to fear of pain, amplifying intensity of pain, and consequentely result in avoidance behavior. On the other hand reduction of uncertainty via adequate information about the unseriousness of back pain disorders may lead to an adequate confrontative pain behavior, less emotional arousal and more useful coping mechanism. For chronic pain, therapy must include mechanisms from treatment of phobias, in which pain behavior is looked upon as a result of a phobic process.

Literatur

  • 1 Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C. et al. . Guidelines for chronic low back pain. Chapter 4. European guidelines for the management of chronic non-specific low back pain.  Eur Spine J. 2006;  15 192-300
  • 2 Boersma K, Linton S.. Psychological process underlying the development of a chronic pain problem.  Clin J Pain. 2006;  22 160-166
  • 3 Coudeyre E, Rannou F, Tubach F. et al. . General practitioners' fear-avoidance beliefs influence their management of patients with low back pain.  Pain. 2006;  124 330-337
  • 4 Daltroy LH, Iversen MD, Lasron MG. et al. . A controlled trial of an educational program to prevent low back injuries.  N Engl J Med. 1997;  322 322-328
  • 5 Fordyce WE.. Back Pain in the Workplace. Seattle: IASP Press 1995
  • 6 Guzman J, Esmail R, Karjalainen K. et al. . Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review.  BMJ. 2001;  322 1511-1516
  • 7 Hasenbring M, Pfingsten M.. Psychologische Mechanismen der Chronifizierung. In: Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg). Psychologische Schmerztherapie (6. Auflage). Heidelberg: Springer 2007: 103-122
  • 8 Hildebrandt J, Müller G, Pfingsten M. Die Lendenwirbelsäule. München: Urban & Fischer (Elsevier) 2004
  • 9 Hildebrandt J, Pfingsten M.. GRIP - Das Manual. Berlin: Congress-Verlag 2003
  • 10 Indahl A, Velund L, Reikeraas O.. Good prognosis for low back pain when left untampered.  Spine. 1995;  20 473-477
  • 11 Kendrick D, Fielding K, Bentley E. et al. . Radiography of the lumbar spine in primary care patients with low back pain: randomised controlled trial.  BMJ. 2001;  322 400-405
  • 12 Leeuw M, Goossens M., Linton S. et al. . The fear-avoidance-model of musculoskeletal pain: current state of evidence.  J Behav Med. 2007;  30 77-94
  • 13 Mannion AF, Dvorak J, Taimela S, Muntener M.. Increase in strength after active therapy in chronic low back pain (CLBP) patients.  Schmerz. 2001;  15 468-473
  • 14 Mayer TG, Gatchel RJ.. Functional restoration for spinal disorders: the sports medicine approach. Philadelphia: Lea & Febiger 1988
  • 15 Pfingsten M, Schöps P.. Chronische Rückenschmerzen - Vom Symptom zur Krankheit.  Z Orthop. 2004;  142 146-152
  • 16 Pfingsten M.. Bio-psycho-soziale Einflussfaktoren beim Rückenschmerz und Konsequenzen für die Bewegungstherapie.  Bewegungstherapie und Gesundheitssport. 2005;  21 152-158
  • 17 Pfingsten M, Hildebrandt J.. Rückenschmerzen. In: Basler HD, Franz C, Seemann H et al. (Hrsg). Psychologische Schmerztherapie (6. Auflage). Heidelberg: Springer 2007: 405-425
  • 18 Pfingsten M.. Angst-Vermeidungsüberzeugungen bei Rückenschmerzen.  Schmerz. 2004;  18 17-27
  • 19 Poiraudeau S, Rannou F, Baron G. et al. . Fear-avoidance beliefs about back pain in patients with subacute low back pain.  Pain. 2006;  124 305-311
  • 20 Turner JA, Franklin G, Fulton-Kehoe D. et al. . Work recovery expectations and fear-avoidance predict work disability.  Spine. 2006;  31 682-689

Korrespondenz

Prof. Dr. Michael Pfingsten

Schwerpunkt Algesiologie Zentrum Anaesthesiologie, Rettungs- und Intensivmedizin Universitätsmedizin Göttingen

Robert-Koch-Straße 40

37075 Göttingen

Email: michael.pfingsten@med.uni-goettingen.de

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