Ultraschall Med 2007; 28(1): 75-78
DOI: 10.1055/s-2007-962847
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Role of Real-Time Contrast-Enhanced Ultrasound in the Assessment of Metastatic Portal Vein Thrombosis

Die Rolle der Kontrastmittel-Sonografie bei der Untersuchung der metastatischen PortalvenenthromboseA. Venturi1 , F. Piscaglia1 , E. Silvagni1 , R. Righini1 , B. Fabbrizio2 , M. Cescon3 , L. Bolondi1
  • 1Department of Internal Medicine and Gastroenterology, St. Orsola-Malpighi University Hospital, Bologna, Italy
  • 2Department of Oncology and Haematology, Pathology Division, ‘Felice Addarii’ Institute, University of Bologna, Italy
  • 3Division of Liver and Multiorgan Surgery, University of Bologna, Italy
Further Information

Publication History

received: 17.1.2006

accepted: 20.9.2006

Publication Date:
15 February 2007 (online)

Zusammenfassung

Patienten mit Lebererkrankungen oder systemischen Krankheiten sind anfällig für die Entwicklung von Portalvenenthrombosen. Die nicht-neoplastische Thrombose ist durch eine fehlende Perfusion des Thrombus charakterisiert, welches in der Kontrastmittel-Sonografie einer ausgeprägten Hypoperfusion entspricht. Wir berichten von zwei Fällen von Portalvenenthrombose, beidenen die Kontrastmittel-Sonografie in der späten Phase eine ausgeprägte Hypoperfusion zeigte. Dieses Perfusionsmuster der späten Phase entspricht dem einer nicht-neoplastischen Thrombose, ist aber dem Muster von metastatischen Leberläsionen ähnlich. Die sonografisch gesteuerte Feinnadelbiopsie ergab in der Tat ein histologisches Bild, das mit einem Karzinom vereinbar war. Bei der Wiederholung des Kontrastmittel-Ultraschalls zeigte sich eine Perfusion des Tumors in der arteriellen Phase als Hinweis auf den neoplastischen Charakter des Thrombus. Unsere Fälle weisen darauf hin, dass die Kontrastmittel-Sonografie mit Kontrastmitteln der zweiten Generation bei Patienten mit Portalvenenthrombose sowohl die arterielle als auch die portale Phase umfassen sollte, um eine korrekte nichtinvasive Diagnose der metastatischen Portalvenenthrombose sicherzustellen.

Abstract

Patients with liver disease or systemic pathology are more prone to develop portal vein thrombosis. Non-neoplastic thrombosis is characterised by absence of intrathrombotic perfusion, corresponding to marked hypoechogenicity at contrast-enhanced ultrasound. We report two cases of portal vein thrombosis in which contrast-enhanced ultrasound showed marked hypoechogenicity in the late phase. This late phase perfusional contrast pattern is consistent with non-neoplastic thrombosis, but is actually similar to that of metastatic liver lesions. Echo-guided needle biopsy indeed yielded histological results consistent with carcinoma. Repeated contrast-enhanced ultrasound showed presence of intratumoural perfusion in the arterial phase, suggestive of the neoplastic nature of the thrombus. Our cases suggest that CEUS with second generation contrast agents in patients with portal thrombosis should include the evaluation of both arterial and portal phases in order to provide accurate non-invasive diagnosis of metastatic portal vein thrombosis.

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Fabio Piscaglia, MD, PhD

Department of Internal Medicine and Gastroenterology, St. Orsola-Malpighi University Hospital

Via Albertoni, 15

40138 Bologna, Italy

Phone: ++39/51/6 36 25 68

Fax: ++39/51/6 36 27 25

Email: Piscagl@med.unibo.it

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