Z Gastroenterol 2008; 46(2): 211-215
DOI: 10.1055/s-2007-963341
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der nächste Konsensus zum Reizdarmsyndrom muss interdisziplinär sein

The Next Consensus for the Irritable Bowel Syndrome has to be InterdisciplinaryP. Enck1 , U. Martens1
  • 1Psychosomatic Medicine, University Hospitals Tübingen
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 20.3.2007

Manuskript akzeptiert: 20.6.2007

Publication Date:
06 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die vor einem Jahr veröffentlichte dritte Fassung des Rom-Konsensus zu den funktionellen Magen-Darm-Störungen wirft die Frage auf, ob eine Revision des Celle-Konsensus zum Reizdarmsyndrom von 1999 notwendig ist und wer diesen Konsensus tragen soll. Dazu wird in einem historischen Review die Geschichte der Rom-Kriterien und ihres Vorläufers (Manning-Kriterien) rekonstruiert und mit der parallelen Entwicklung der DSM/ICD-Klassifikationen der Allgemeinmedizin und der Psychiatrie/Psychosomatik kontrastiert. Es wird vorgeschlagen, statt eines weiteren Konsensus der Gastroenterologen zum Reizdarmsyndrom, der die Tendenz zur Isolation zwischen den Disziplinen fördert, einen - nationalen wie internationalen - gemeinsamen Konsens zwischen den beteiligten Fachgesellschaften (Allgemeinmedizin, Gastroenterologie/Neurogastroenterologie, Psychosomatik/Psychiatrie) zu formulieren.

Abstract

The publication of the Rome III consensus on functional bowel disorders one year ago has raised the question of whether a revision of the 1999 Celle consensus on the irritable bowel syndrome is necessary and who should be involved in this consensus. Therefore, the this review article attempts to reconstruct the history of the Rome criteria (and its predecessor, the Manning criteria) and contrasts this with the parallel history of the DSM/ICD classification in primary care and psychiatry/psychosomatics. The formulation of a common consensus between all medical societies (primary care, gastroenterology/neurogastroenterology, psychiatry/psychosomatics) is proposed instead of another consensus of gastroenterologists alone, in order to avoid the tendency - at both national and international levels - towards isolation between the medical subspecialties.

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Prof. Paul Enck

Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Abteilung Innere Medizin VI, Universitätsklinikum Tübingen

Frondsbergstr 23

72076 Tübingen

Phone: ++49/70 71/9 38 73 74

Fax: ++49/70 71/9 38 73 79

Email: paul.enck@uni-tuebingen.de

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