Z Orthop Unfall 2007; 145(1): R1-R24
DOI: 10.1055/s-2007-965035
Orthopädie-Refresher

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nicht infektiöse Entzündungen der Wirbelsäule

Ätiopathogenese, Diagnostik und DifferenzialdiagnosenNon-Infective Inflammations of the Vertebral SpineK. M. Peters1
  • 1Orthopädie und Osteologie, Rhein-Sieg-Klinik, Nümbrecht
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 March 2007 (online)

Abstract

Non-infective inflammations of the vertebral spine can be caused by seronegative spondylarthropathies or rheumatoid arthritis, respectively. Seronegative spondylarthropathies include ankylosing spondylitis, psoriatic arthritis, reactive arthritis, arthritis associated with inflammatory bowel diseases and undifferentiated arthritis. This review discusses etiology and pathogenesis, epidemiology, clinical features, diagnosis and differential diagnoses of these chronic inflammatory diseases with a special focus on vertebral involvement.

Zusammenfassung

Nicht infektiöse Entzündungen der Wirbelsäule können durch seronegative Spondylarthropathien oder eine chronische Polyarthritis hervorgerufen werden. Zur Gruppe der seronegativen Spondylarthropathien zählen Spondylitis ankylosans, Spondylarthritis psoriatica, reaktive Arthritis, Spondylarthritis bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen und undifferenzierte Spondylarthritis. Diese Übersicht informiert über Ätiologie und Pathogenese, Epidemiologie, klinisches Bild, Diagnostik und Differenzialdiagnosen dieser chronischen Erkrankungen, wobei ein besonderer Schwerpunkt auf der Wirbelsäulenbeteiligung liegt.

Literatur

  • 1 Aggarwal A, Misra R, Chandrasekhar S. et al . Is undifferentiated seronegative spondylarthropathy a forme fruste of reactive arthritis?.  Br J Rheumatol. 1997;  36 1001-1004
  • 2 Childs S G. Reactive arthritis. Immune-mediated synovitis or joint infection?.  Orthop Nurs. 2004;  23 267-273
  • 3 Dihlmann W. Gelenke - Wirbelverbindungen. Stuttgart; Thieme 1987 530-533 u. 591-610
  • 4 Elyan M, Khan M A. Diagnosing ankylosing spondylitis.  J Rheumatol. 2006;  78 (Suppl) 12-23
  • 5 Engel J M. Nicht infektiöse Spondylarthritiden. von Strempel A Die Wirbelsäule. Stuttgart; Thieme 2001: 299-320
  • 6 Frank Jr R E. Psoriatic arthritis.  J Insur Med. 1998;  30 267-269
  • 7 Goglielmi G, De Servio A, Leone A. et al . The lumbar spine: imaging in rheumatic disease.  Rays. 2000;  25 49-62
  • 8 Grigoryan M, Roemer F W, Mohr A, Genant H K. Imaging in spondylarthropathies.  Curr Rheumatol Rep. 2004;  6 102-109
  • 9 Grisar J, Bernecker P M, Aringer M. et al . Ankylosing spondylitis, psoriatic arthritis, and reactive arthritis show increased bone resorption, but differ with regard to bone formation.  J Rheumatol. 2002;  29 1430-1436
  • 10 Helliwell P S. Relationship of psoriatic arthritis with the other spondylarthropathies.  Curr Opin Rheumatol. 2004;  16 344-349
  • 11 Jurik A G, Eqund N. Grading sacroiliitis with emphasis on MRT-imaging.  Radiologe. 2004;  44 234-241
  • 12 Keitel W. Klinik der Synovialitis und Tenosynovialitis. Häntzschel, Otto, Nassanova Rheumatoide Arthritis, eine systemische Erkrankung. Leipzig; Johann Ambrosius Barth 1992
  • 13 Klecker R J, Weissman B N. Imaging features of psoriatic arthritis and Reiter's syndrome.  Semin Muskuloskelet Radiol. 2003;  7 115-126
  • 14 Kumar A, Bansal M, Srivastava D N. et al . Long-term outcome of undifferentiated spondylarthropathy.  Rheumatol Int. 2001;  20 221-224
  • 15 McVeigh C M, Cairns A. Diagnosis and management of ankylosing spondylitis.  Brit Med J. 2006;  333 581-585
  • 16 Metz-Stavenhagen P, Krebs S, Völpel H J. Operationsmethoden zur Behandlung der Totalkyphose bei der Spondylitis ankylosans.  Orthopäde. 2001;  30 988-995
  • 17 Nash P, Mease P J, Braun J, van der Heijde D. Seronegative spondylarthropathies: to lump or split.  Ann Rheum Dis. 2005;  64 (Suppl 2) ii9-ii13
  • 18 Neva M H, Kaarela K, Kauppi M. Prevalence of radiological changes in the cervical spine - a cross sectional study after 20 years from presentation of rheumatoid arthritis.  J Rheumatol. 2000;  27 90-93
  • 19 Olivieri I, Barozzi L, Padula A. et al . Clinical manifestations of seronegative spondylarthropathies.  Eur J Radiol. 1998;  27 (Suppl 1) S3-6
  • 20 Olivieri I, van Tubergen A, Salvarani C, van der Linden S. Seronegative spondylarthropathies.  Best Pract Res Clin Rheumatol. 2002;  16 723-739
  • 21 Pellicci P M, Ranawat C S, Tsairis P, Bryan W. A prospective study of the progression of rheumatoid arthritis of the cervical spine.  J Bone Joint Surg Am. 1981;  63 342-350
  • 22 Peters K M. Nichtinfektiöse Entzündungen der Wirbelsäule. Krämer J Wirbelsäule, Thorax. Orthopädie und orthopädische Chirurgie. Stuttgart; Thieme 2004: 226-242
  • 23 Qureshi A A, Husni M E, Mody E. Psoriatic arthritis and psoriasis: need for a multidisciplinary approach.  Semin cutan Med Surg. 2005;  24 46-51
  • 24 Reveille J D. HLA‐B27 and the sero-negative spondylarthropathies.  Am J Med Sci. 1998;  316 239-249
  • 25 Saal J G, Dürk H, Kötter I. Manual Rheumatologie. London; Chapman & Hall 1997: 30-56
  • 26 Salvarani C, Fornaciari G, Beltrami M, Macchioni P L. Musculoskeletal manifestations in inflammatory bowel disease.  Eur J Intern Med. 2000;  11 210-214
  • 27 von Strempel A. Operative Therapie der instabilen rheumatischen Halswirbelsäule. von Strempel A Die Wirbelsäule. Stuttgart; Thieme 2001: 321-326
  • 28 Thabe H. Praktische Rheumaorthopädie. London; Chapman & Hall 1997
  • 29 Unsal E, Arici A M, Pinar T. Andersson lesion: spondylitis erosiva in adolescents. Two cases and review of the literature.  Pediatr Radiol. 2002;  32 183-187

Prof. Dr. med. Klaus Peters

Orthopädie und Osteologie
Rhein-Sieg-Klinik

Höhenstraße 30

51588 Nümbrecht

Email: kpeters@rhein-sieg-klinik.dbkg.de

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