Dtsch Med Wochenschr 2007; 132(37): 1897-1900
DOI: 10.1055/s-2007-985614
Konsensus | Review article
Orthopädie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Konzeptionelle Therapieansätze bei Arthrose

Therapeutic concepts for osteoarthritisS. Rehart1 , M. Henniger 1
  • 1Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie; Markus-Krankenhaus Frankfurt
Further Information

Publication History

eingereicht: 16.7.2007

akzeptiert: 9.8.2007

Publication Date:
07 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Heutzutage wird die Arthrose als multifaktorielles Geschehen aufgefasst, das Kriterien der systemischen, chronisch-entzündlichen Erkrankungen aufweist. Ansätze in der Therapie bestehen präventiv, konservativ, medikamentös - auch mit Biologicals -, lokal (intraartikulär), genetisch und operativ.

Therapeutic concepts for osteoarthritis

Today osteoarthritic changes are understood as a systemic disease with multifactorial influences comparable to the systemic arthritis illnesses. Therapeutic goals aim to preventive measures, conservative treatment, medicaments - also „biologicals” -, local (intraarticular) injections, genetic and surgicals interventions.

Literatur

  • 1 Aaron R. et al . Arthroscopic débridement for osteoarthritis of the knee.  J Bone Joint Surgery. 2006; ;  88-A (5) 936-943
  • 2 Bell C. et al . Self assembling peptides as injectable lubricants for osteoarthritis.  J Biomed Mater Res. 2006;  78 236-246
  • 3 Cannon C. et al . Multinational etoricoxib and diclofenac arthritis long-term (MEDAL) programme: a randomized comparison.  Lancet. 2006;  368 1771-1781
  • 4 Chevalier X. et al . Safety study of intrarticular injection of interleukin-1-receptor-antagonist in patients with painful knee osteoarthritis: a multicenter study.  J Rheumatol. 2005;  32 1317-1323
  • 5 Clegg D. et al . Glucosamine, chondroitin sulfate, and the two in combination for painful knee osteoarthritis.  New Engl J Med. 2006;  354 795-808
  • 6 Forsyth C. et al . Increased matrix metalloproteinase-13 production with aging by human articular chondrocytes in response to catabolic stimuli.  J Gerontol Biol Sci 60A. 2005;  9 1118-1124
  • 7 Martin J. et al . Posttraumatic osteoarthritis: the role of stress induced chondrocyte damage.  Biorheology. 2006;  (43) 517-521
  • 8 McIntosh A. et al . Recent intraarticular steroid injection may increase infection rates in primary THA.  Clin Orthop Rel Res. 2006;  451 50-54
  • 9 Michel B. et al . Chondroitins 4 and 6 sulfate in osteoarthritis of the knee. A randomized, controlled trial.  Arthritis & Rheumatism. 2005;  52 (3) 779-786
  • 10 Nehrer S. et al . Histologic analysis of tissue after failed cartilage repair procedures.  Clin Orthop. 1999;  365 149-162
  • 11 Petrella R. et al . A prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study to evaluate the efficacy of intraarticular hyaluronic acid for osteoarthritis of the knee.  J Rheumatol. 2006;  33 951-956
  • 12 Pottie P. et al . Obesity and osteoarthritis: more complex than predicted!.  Ann Rheum Dis. 2006;  65 1403-1405
  • 13 Roskos S. Intraarticular corticosteroids for treating osteoarthritis of the knee.  Amer Family Phys. 2005;  72 (7) 1222-1223
  • 14 Tehranzadeh J. et al . Cartilage metabolism in osteoarthritis and the influence of viscosupplemantation and steroids: a review.  Acta Radiologica. 2005;  3 287-296

Prof. Dr. med. St. Rehart

Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Markus-Krankenhaus, Akademisches Lehrkrankenhaus der J.W.-Goethe-Universität Frankfurt

W.-Epstein-Str. 2

60431 Frankfurt am Main

Phone: 069/9533-2540

Fax: 069/9533-2417

Email: Rehart@fdk.info

    >