Abstract
Craniopharyngiomas are embryogenic malformations which lead to eating disorders and
morbid obesity due to hypothalamic involvement in about 50% of all patients with pediatric
craniopharyngioma. The experience with laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB)
in obese craniopharyngioma patients is limited. We are reporting on four patients
with childhood craniopharyngioma diagnosed at age 2, 11, 12, and 21 years. BMI-SDS
at diagnosis was +0.9, +4.5, +4.7 and -0.1 SD. During follow-up, all patients developed
morbid obesity (BMI-SDS: +13.9, +10.3, +11.4, +7.3) so that 11, 6, 9 and 3 years after
diagnosis LAGB were performed. After a follow-up of 4.5, 1.5, 3.0 and 2.5 years BMI
decreased or stabilized continuously in all patients (BMI-SDS at latest visit: +9.9,
+9.7, +9.5, +5.9 SD). The eating behavior changed in all patients profoundly. The
addiction to food and especially sweets significantly improved based on self-assessment.
In two patients a dislocation of the LAGB occurred and resulted in weight gain. We
conclude that LAGB could be effective in weight reduction of obese craniopharyngioma
patients with hypothalamic syndrome. Close follow-up is necessary in order to analyze
long-term effects and complications of LAGB in patients with childhood craniopharyngioma
and morbid obesity.
Zusammenfassung
Kraniopharyngeome sind Fehlbildungstumoren, die aufgrund einer Hypothalamusbeteiligung
in ca. 50% der Fälle zu einer ausgeprägten Adipositas führen. Die therapeutischen
Optionen zur Gewichtsregulation sind limitiert. Erfahrungen mit bariatrischen Operationen
wie dem laparoskopisch applizierten flexiblen Magenband (LAGB) existieren nicht. Bei
vier Patienten wurde die Diagnose Kraniopharyngeom im Alter von 2, 11, 12, und 21
Jahren gestellt. Der BMI-SDS bei Kraniopharyngeomdiagnose betrug +0.9, +4.5, +4.7
und -0.1 SD. Im weiteren Verlauf entwickelten die Patienten eine ausgeprägte Adipositas
(BMI-SDS: +13.9, +10.3, +11.4, +7.3), sodass 11, 6, 9 und 3 Jahre nach Diagnose ein
LAGB durchgeführt wurde. Bei einer Nachbeobachtungsdauer von 4.5, 1.5, 3.0, 2.5 Jahren
bieten die Patienten aktuell einen BMI von +9.9, +9.7, +9.5 und +5.9 SD. Die Reduktion
des BMI-SDS erfolgte langsam und stetig. Das Essverhalten der Patienten änderte sich
nach LAGB grundlegend. Allerdings boten zwei Patienten im Verlauf eine Dislokation
des LAGB, die eine operative Revision notwendig machte. Wir schlussfolgern, dass das
LAGB eine Therapieoption zur Adipositastherapie von Kraniopharyngeompatienten darstellt.
Engmaschige postoperative Betreuung zur frühzeitigen Behandlung möglicher Komplikationen
und zur Beurteilung des langfristigen Therapieerfolges sind notwendig.
Key words
laparoscopic adjustable gastric banding - craniopharyngioma - morbid obesity - hypothalamus
- bariatric surgery
Schlüsselwörter
Flexibles Magenband - Kraniopharyngeom - Adipositas - Hypothalamus - Bariatrische
Operation
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1 In part presented at the Annual Meeting of the German Society of Pediatric Endocrinology
(APE) 2005 [13 ] and at the Annual Meeting of the German Society for Pediatric Oncology and Hematology
(GPOH ) 2007 [12 ].
2 On behalf of the study committee KRANIOPHARYNGEOM 2000Supported by Deutsche Kinderkrebsstiftung,
Bonn, Germany (www.kinderkrebsstiftung.de )
Korrespondenzadresse
Prof. Dr. H. L. Müller
Abteilung für Pädiatrie
Hämatologie und Onkologie
Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin, Klinikum Oldenburg gGmbH
Dr.-Eden-Str. 10
26133 Oldenburg
Telefon: +49/441/403 20 13
Fax: +49/441/403 28 87
eMail: mueller.hermann@klinikum-oldenburg.de