Zusammenfassung
Die Indikationsstellung und Planung einer Strahlentherapie kann in der Radioonkologie
nur unter Berücksichtigung multimodaler onkologischer Behandlungskonzepte durchgeführt
werden. Dazu ist die die korrekte Stadieneinteilung unerlässlich. Da bei der Strahlentherapie
anders als bei der Chemotherapie die Lokaltherapie im Vordergrund steht, gilt besonderes
Augenmerk der Frage nach der lokalen Ausbreitung des Tumors und der Identifikation
der Lymphknotenmetastasen. Darüber hinaus ist für die Indikationsstellung der Strahlentherapie
und für die interdisziplinäre Gesamtbeurteilung der Tumorerkrankung die verlässliche
Definition des M-Status von erheblicher Bedeutung. Sowohl für die Indikationsstellung
als auch für die Planung und Durchführung einer Strahlentherapie kommt der bildgebenden
Diagnostik eine besondere Bedeutung zu. Verschiedene morphologische und funktionelle
Verfahren stehen zur Verfügung. Durch die Einführung von PET / CT-Hybridgeräten ist
es möglich, die anatomische Zuordnung der PET-Signale zur obligaten CT-Planungsmatrix
der Strahlentherapie zu optimieren und dadurch die Vorteile der PET zu nutzen. Im
Folgenden soll der Nutzen der kombinierten anatomisch-metabolischen Bildgebung in
der Strahlentherapie unter besonderer Berücksichtigung der Indikationsstellung dargestellt
werden.
Abstract
The decision for radiation and planning of radiotherapy can only be defined in view
of the interdisciplinary treatment concept. Therefore a correct staging is fundamental.
In contrast to chemotherapy, in radiotherapy, used as a local therapy, an exact identification
of the infiltrating tumor and the nodal manifestations is necessary. A correct definition
of the M-status is required for the indication of radiotherapy as well as the interdisciplinary
treatment concept. Imaging is essential for the definition of the treatment concept
and the planning process of radiotherapy. Different morphological and functional imaging
methods are available. In radiation oncology the advantages of PET can be most favorably
used with PET / CT hybrid scanners because the obligatory CT-planning matrix of radiotherapy
allows an anatomically optimized image fusion of PET signals. Aim of this study is
the evaluation of combined anatomical and metabolic imaging in the process of staging
and decision for radiation oncology.
Schlüsselwörter
PET / CT - FDG - Staging - Strahlentherapie - Bestrahlungsplanung
Key words
PET / CT - FDG - staging - irradiation treatment - irradiation planning
Literatur
- 1
Antoch G, Stattaus J, Nemat A T. et al .
Non-small cell lung cancer: dual-modality PET / CT in preoperative staging.
Radiology.
2003;
229
526-533
- 2
Bassi M C, Turri L, Sacchetti G. et al .
FDG-PET / CT Imaging for staging and target volume delineation in preoperative conformal
radiotherapy of rectal cancer.
Int J Radiat Oncol Biol Phys.
2007;
, [epub ahead of print]
- 3
Bradley J, Thorstad W L, Mutic S. et al .
Impact of FDG-PET on radiation therapy volume delineation in non-small-cell lung cancer.
Int J Radiat Oncol Biol Phys.
2004;
59
78-86
- 4
Ciernik I F, Dizendorf E, Baumert B G. et al .
Radiation treatment planning with an integrated positron emission and computer tomography
(PET / CT): a feasibility study.
Int J Radiat Oncol Biol Phys.
2003;
57
853-863
- 5
Coleman R E.
Value of FDG-PET scanning in management of lung cancer.
Lancet.
2002;
359
1361-1362
- 6
El-Bassiouni M, Ciernik I F, Davis J B. et al .
[18FDG] PET / CT-based intensity-modulated radiotherapy treatment planning of head and
neck cancer.
Int J Radiat Oncol Biol Phys.
2007;
69
286-293
- 7
Eschmann S M, Paulsen F, Reimold M. et al .
Prognostic impact of hypoxia imaging with 18F-misonidazole PET in non-small cell lung cancer and head and neck cancer before radiotherapy.
J Nucl Med.
2005;
46
253-260
- 8
Franzius C.
FDG-PET: advantages for staging the mediastinum?.
Lung Cancer.
2004;
45 Suppl 2
69-74
- 9
Graeter T P, Hellwig D, Hoffmann K, Ukena D, Kirsch C M, Schafers H J.
Mediastinal lymph node staging in suspected lung cancer: comparison of positron emission
tomography with F-18-fluorodeoxyglucose and mediastinoscopy.
Ann Thorac Surg.
2003;
75
231-235
, discussion 235-236
- 10
Gregoire V, Haustermans K, Geets X, Roels S, Lonneux M.
PET-based treatment planning in radiotherapy: a new standard?.
J Nucl Med.
2007;
48 Suppl 1
68-77
- 11
Hellwig D, Ukena D, Paulsen F, Bamberg M, Kirsch C M.
[Meta-analysis of the efficacy of positron emission tomography with F-18-fluorodeoxyglucose
in lung tumors. Basis for discussion of the German Consensus Conference on PET in
Oncology 2000].
Pneumologie.
2001;
55
367-377
- 12
Jarritt P H, Carson K J, Hounsell A R, Visvikis D.
The role of PET / CT scanning in radiotherapy planning.
Br J Radiol.
2006;
79 Spec No 1
27-35
- 13
Lardinois D, Weder W, Hany T F. et al .
Staging of non-small-cell lung cancer with integrated positron-emission tomography
and computed tomography.
N Engl J Med.
2003;
348
2500-2507
- 14
Lecchi M, Fossati P, Elisei F, Orecchia R, Lucignani G.
Current concepts on imaging in radiotherapy.
Eur J Nucl Med Mol Imaging.
2007;
, [epub ahead of print]
- 15
Mac Manus M P, Hicks R J, Ball D L. et al .
F-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography staging in radical radiotherapy
candidates with nonsmall cell lung carcinoma: powerful correlation with survival and
high impact on treatment.
Cancer.
2001;
92
886-895
- 16
Nestle U, Hellwig D, Schmidt S. et al .
2-Deoxy-2-[18F]fluoro-D-glucose positron emission tomography in target volume definition for radiotherapy
of patients with non-small-cell lung cancer.
Mol Imaging Biol.
2002;
4
257-263
- 17
Nestle U, Kremp S, Grosu A L.
Practical integration of [18F]-FDG-PET and PET-CT in the planning of radiotherapy for non-small cell lung cancer
(NSCLC): the technical basis, ICRU-target volumes, problems, perspectives.
Radiother Oncol.
2006;
81
209-225
- 18
Reske S N, Kotzerke J.
FDG-PET for clinical use. Results of the 3rd German Interdisciplinary Consensus Conference, “Onko-PET III”, 21 July and 19 September
2000.
Eur J Nucl Med.
2001;
28
1707-1723
- 19
Schoder H, Carlson D L, Kraus D H. et al .
18F-FDG PET / CT for detecting nodal metastases in patients with oral cancer staged
N 0 by clinical examination and CT / MRI.
J Nucl Med.
2006;
47
755-762
- 20
Toloza E M, Harpole L, Detterbeck F, McCrory D C.
Invasive staging of non-small cell lung cancer: a review of the current evidence.
Chest.
2003;
123
157-166
- 21
Yildirim Y, Sehirali S, Avci M E. et al .
Integrated PET / CT for the evaluation of para-aortic nodal metastasis in locally
advanced cervical cancer patients with negative conventional CT findings.
Gynecol Oncol.
2008;
108
154-159
PD Dr. S. Könemann
Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie · Radioonkologie · Universitätsklinikum
Münster
Albert-Schweitzer-Str. 33
48149 Münster
Telefon: +49 / 2 51 / 8 34 78 31
Fax: +49 / 2 51 / 8 34 73 55
eMail: stkoene@uni-muenster.de