Zusammenfassung
Ziel: Die Entwicklung und Verbesserung digitaler Durchleuchtungssysteme führte zur raschen
Verdrängung analoger Systeme. Ziel der vorliegenden Arbeit war der Vergleich analoger
bzw. digitaler Durchleuchtungssysteme hinsichtlich Strahlenexposition und Durchleuchtungszeit
im Verlauf von Enteroklysmen. Material and Methoden: Die Strahlenexpositionen und Durchleuchtungszeiten bei Enteroklysmen von n = 241
Patienten (n = 143 weiblich, n = 98 männlich) für das analoge Durchleuchtungssystem
und n = 374 Patienten (n = 196 weiblich, n = 178 männlich) für das digitale Durchleuchtungssystem
wurden im Rahmen der Fragestellung analysiert. Ergebnisse: Die mittlere Strahlenexposition für das digitale System war signifikant (p ≤ 0,05)
geringer (4945,07 cGy × cm2 ) als für das analoge System (7513,6 cGy × cm2 ). Im Gegensatz dazu war die mittlere Durchleuchtungszeit für das analoge System (9
min 43 sec) signifikant (p ≤ 0,05) kürzer als für das digitale System (17 min 10 sec).
Schlussfolgerung: Die Strahlenexposition korreliert im Vergleich nicht mit der Durchleuchtungszeit.
Technische Möglichkeiten wie das „Last-Image-Hold” und gepulste Durchleuchtungstechniken
ermöglichen eine signifikante Dosisreduktion im Vergleich mit analogen Durchleuchtungssystemen.
Abstract
Purpose: With the development and refinement of digital imaging, conventional fluoroscopic
units are increasingly being replaced by state-of-the-art digital units for the practice
of gastrointestinal imaging. The purpose of this study was to compare digital and
conventional methods of gastrointestinal imaging by enteroclysis based on radiation
exposure to the patient and fluoroscopy time. Materials and Methods: The medical records of 241 patients who underwent enteroclysis by the conventional
technique in 1990 and 309 patients who underwent enteroclysis by digital technique
between 2000 and 2004 were reviewed. The radiation exposure of the patient and the
fluoroscopy time were evaluated. Results: The mean radiation exposure was significantly lower (p ≤ 0.05) for patients examined
by the digital technique (4945.07 cGy × cm2 ) than for patients examined by the conventional technique (7513.6 cGy × cm2 ). The fluoroscopy time was significantly lower with the conventional technique (mean
fluoroscopy time 9 min 43 sec) than with the digital technique (17 min 10 sec). Conclusion: We conclude that radiation exposure does not correlate directly with fluoroscopy
time. Technical refinements of the digital technique such as Last Image Hold frames,
which allow images to be stored with no increase in radiation dose and help to reduce
digital fluorography exposures and pulsed fluoroscopy, result in significant dose
reduction.
Key words
small bowel - fluoroscopy - digital radiography - dose-area product
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Dr. Adel Maataoui
Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, J.-W.-Goethe-Universität
Theodor-Stern-Kai 7
60590 Frankfurt am Main
Phone: ++ 49/69/63 01 72 77
Fax: ++ 49/69/63 01 52 52
Email: adel.maataoui@gmx.de