Z Gastroenterol 2009; 47(2): 209-214
DOI: 10.1055/s-2008-1027702
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Randomized Controlled Treatment Trial of Irritable Bowel Syndrome with a Probiotic E.-coli Preparation (DSM17252) Compared to Placebo

Eine randomisierte, kontrollierte Behandlungsstudie beim Reizdarmsyndrom mit einer probiotischen E.-coli-Präparation (DSM17252) im Vergleich zu PlaceboP. Enck1 , K. Zimmermann2 , G. Menke3 , S. Klosterhalfen1
  • 1Internal Medicine VI, University Medical Hospital, Tübingen
  • 2Symbio Herborn Group GmbH, Herborn
  • 3PAZ Arzneimittel-Entwicklungsgesellschaft mbH, Frankfurt/M.
Further Information

Publication History

manuscript received: 2.6.2008

manuscript accepted: 7.7.2008

Publication Date:
05 February 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Therapiestudien mit bakteriellen Produkten (Probiotika) haben beim Reizdarmsyndrom (RDS) bislang widersprüchliche Ergebnisse erbracht, und E.-coli-Präparate wurden bislang nicht eingesetzt. Methoden: Bei insgesamt 298 Patienten mit Symptomen im unteren Gastrointestinaltrakt, die als Reizdarmsyndrom diagnostiziert worden waren, wurden doppelblind und randomisiert für 8 Wochen mit dem Probiotikum Symbioflor®-2 (Symbiopharm GmbH, Herborn), einem Escherichia-coli-Produkt (N = 148) oder mit Placebo (n = 150) eingesetzt. Die Patienten wurden wöchentlich von ihrem Hausarzt gesehen, der das Vorhandensein zentraler RDS-Symptome überprüfte. Ein abdomineller Schmerzscore (APS) und eine allgemeiner Symptomscore (GSS) waren die primären Endpunkte der Studie und als Responder wurden diejenigen gewertet, die an mehr als einem Zeitpunkt keine Symptome mehr aufwiesen. Ergebnisse: Die Response-Rate betrug 27 / 148 (18,2 %) für das Medikament und 7 / 150 (4,67 %) für Placebo im Hinblick auf den GSS (p = 0,000397); die entsprechende Effektivität für den APS war 28 / 148 (18,9 %) für Symbioflor und 10 / 150 (6,67 %) für Placebo (p = 0,001649). Post-hoc fanden sich keine Unterschiede in der Medikamentenwirksamkeit zwischen den Geschlechtern und in unterschiedlichen Altersgruppen. Schlussfolgerung: Die Behandlung des RDS mit dem probiotischen Medikament Symbioflor-2 ist wirksam und einer Placebobehandlung überlegen; sie reduziert die typischen RDS-Symptome bei diesen Patienten, die von Gastroenterologen und Allgemeinärzten gesehen werden.

Abstract

Background: Therapy trials with bacterial compounds in irritable bowel syndrome (IBS) have produced conflicting results and, so far, an E.-coli preparation has not been used. Methods: Two hundred and ninety-eight patients with lower abdominal symptoms diagnosed as IBS were treated for 8 weeks by the compound Symbioflor®-2 (Symbiopharm GmbH, Herborn, Germany), an Escherichia coli product (N = 148), or placebo (n = 150) in a double-blinded, randomized fashion. Patients were seen weekly by the physician, who assessed the presence of core IBS symptoms. Both an abdominal pain score (APS) as well as a general symptom score (GSS) were used as primary endpoints. Responders had to have complete absence of IBS core symptoms at ≥ 1 visit during treatment. Results: The responder rate in GSS to the drug was 27 / 148 (18.2 %) in comparison to placebo with 7 / 150 (4.67 %) (p = 0.000397). The improvement in APS was 28 / 148 (18.9 %) and 10 / 150 (6.67 %) for placebo (p = 0.001649). The response was reached from visit 3 onwards with both medication and placebo. Post-hoc analysis revealed no significant differences in efficacy of the drug between the gender and different age groups. Conclusion: Treatment of IBS with the probiotic Symbioflor-2 is effective and superior to placebo in reducing typical symptoms of IBS patients seen by general practitioners and by gastroenterologists.

References

  • 1 Floch M H. Use of diet and probiotic therapy in the irritable bowel syndrome: analysis of the literature.  J Clin Gastroenterol. 2005;  39 S243-S246
  • 2 O’Mahony L, McCarthy J, Kelly P. et al . Lactobacillus and bifidobacterium in irritable bowel syndrome: symptom responses and relationship to cytokine profiles.  Gastroenterology. 2005;  128 541-551
  • 3 Nobaek S, Johansson M L, Molin G. et al . Alteration of intestinal microflora is associated with reduction in abdominal bloating and pain in patients with irritable bowel syndrome.  Am J Gastroenterol. 2000;  95 1231-1238
  • 4 O‘Sullivan M A, O’Morain C A. Bacterial supplementation in the irritable bowel syndrome. A randomized double-blind placebo-controlled crossover study.  Dig Liver Dis. 2000;  32 294-301
  • 5 Niedzielin K, Kordecki H, Birkenfeld B. A controlled, double-blind, randomized study on the efficacy of Lactobacillus plantarum 299V in patients with irritable bowel syndrome.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2001;  13 1143-1147
  • 6 Sen S, Mullan M M, Parker T J. et al . Effect of Lactobacillus plantarum 299 V on colonic fermentation and symptoms of irritable bowel syndrome.  Dig Dis Sci. 2002;  47 2615-2620
  • 7 Niv E, Naftali T, Hallak R. et al . The efficacy of Lactobacillus reuteri ATCC 55 730 in the treatment of patients with irritable bowel syndrome – a doubleblind, placebo-controlled, randomized study.  Clin Nutr. 2005;  24 925-931
  • 8 Whorwell P J, Altringer L, Morel J. et al . Efficacy of an encapsulated probiotic Bifidobacterium infantis 35 624 in women with irritable bowel syndrome.  Am J Gastroenterol. 2006;  101 1581-1590
  • 9 Guyonnet D, Chassany P, Ducrotte P. et al . Effect of a fermented milk containing Bifidobacterium animalis DN-173 010 on the health-related quality of life and symptoms in irritable bowel syndrome in adults in primary care: a multicentre, randomized, double-blind, controlled trial.  Aliment Pharmacol Ther. 2007;  26 475-486
  • 10 Kim H J, Vazquez Roque M I, Camilleri M. et al . A randomized controlled trial of a probiotic combination VSL#3 and placebo in irritable bowel syndrome with bloating.  Neurogastroenterol Motil. 2006;  17 687-696
  • 11 Saggioro A. Probiotics in The treatment of irritable bowel syndrome.  J Clin Gastroenterol. 2004;  38 104-106
  • 12 Tsuchiya J, Barreto R, Okura R. et al . Single-blind follow-up study on the effectiveness of a symbiotic preparation in irritable bowel syndrome.  Chin J Dig Dis. 2004;  5 169-174
  • 13 Kajander K, Hatakka K, Poussa T. et al . A probiotic mixture alleviates symptoms in irritable bowel syndrome patients: a controlled 6-month intervention.  Aliment Pharmacol Ther. 2005;  22 387-394
  • 14 Gade J, Thorn P. Paraghurt for patients with irritable bowel syndrome.  Scand J Prim Health Care. 1989;  7 23-26
  • 15 Bruckschen E, Horosiewicz H. Chronische Obstipation. Vergleich von mikrobiologischer Therapie und Lactulose.  Münch Med Wochenschr. 1994;  136 241-245
  • 16 Krammer H J, Kämper H, v Bünau R. et al . Probiotische Arzneimitteltherapie mit E. coli Stamm Nissle 1917 (EcN): Ergebnisse einer prospektiven Datenerhebung mit 3807 Patienten.  Z Gastroenterol. 2006;  44 651-656
  • 17 Möllenbrink M, Bruckschen E. Behandlung der chronischen Obstipation mit physiologischen Escherichia-coli-Bakterien. Ergebnisse einer klinischen Studie zur Wirksamkeit und Verträglichkeit der mikrobiologischen Therapie mit dem E.-coli-Stamm Nissle 1917 (Mutaflor®).  Medizinische Klinik. 1994;  89 587-593
  • 18 Enck P, Zimmermann K, Menke G. et al . A mixture of E. coli (DSM17252) and Enterococcus faecalis (DSM16440) for treatment of the irritable bowel syndrome – a randomized controlled trial with primary care physicians.  Neurogastroenterol Motil. (in press)
  • 19 Smith G D, Steinke D T, Kinnear M. et al . A comparison of irritable bowel syndrome patients managed in primary and secondary care: the episode IBS study.  Brit J Clin Pract. 2004;  54 503-507
  • 20 Van der Horst H E, Dülmen A M, Schellevis F G. et al . Do patients with irritable bowel syndrome in primary care really diifer from outpatients with irritable bowel syndrome?.  Gut. 1997;  41 9969-9974
  • 21 Bijkerk C J, Wit de N J, Stalman W A. et al . Irritable bowel syndrome in primary care: the patients’ and doctors’ view on symptoms, etiology and management.  Can J Gastroenterol. 2003;  17 363-368
  • 22 Thompson W G, Heaton K W, Irvine E J. et al . Functional bowel disorders and functional abdominal pain.  Gut. 1999;  45 (Suppl 2) 43-47
  • 23 Longstreth G F, Thompson W G, Chey W D. et al . Functional bowel disorders.  Gastroenterology. 2006;  130 1480-1491
  • 24 WONCA. ICHPPC-2-Defined. Oxford; Oxford University Press 1983 3rd editition
  • 25 Thompson W G. The road to Rome.  Gastroenterology. 2006;  130 1552-1556
  • 26 WONCA. International Classification of Primary Care,. Oxford; Oxford University Press 1998 2nd edition
  • 27 Manning A P, Thompson W G, Heaton K W. et al . Towards positive diagnosis of the irritable bowel syndrome.  Brit Med J. 1978;  2 653-654
  • 28 Thompson W G. Irritable bowel syndrome: guidelines for the diagnosis.  Gastroenteroly Int. 1989;  2 92-95
  • 29 Food and Drug Administration (FDA), Center for Drug Evaluation and Research (CDER) .Zelnorm (Tegaserod Maleate) Tablets; Application No: 21 – 200. Approval Date: 7 / 24 / 2002 http://www.fda.gov/cder/foi/nda / 2002 / 21 – 200_Zelnorm.htm
  • 30 EMEA, Committee for Proprietary Medicinal Products .Points to consider on evaluation of medicinal products for the treatment of irritable bowel syndrome. Document: CMPM/EMW/ 785 / 97, published: 19.3.2003. 
  • 31 Panijel van M, Burkard I. Pro-Symbioflor for treatment of the irritable colon.  Jatros Naturheilkunde. 1993;  2 (3) 1-4
  • 32 Wirksamkeit und Verträglichkeit von Symbioflor®-2 Randomisierte, multizentrische, doppelblinde, Placebo-kontrollierte Prüfung an 298 Patienten mit Reizdarmsyndrom unter 8-wöchiger Dauerbehandlung mit Symbioflor® 2 (Klinische Phase IV). Ergänzender Integrierter Klinischer Studien-Bericht, Endgültig PAZ 9527 – 5-S2. Frankfurt; 4.7.2005
  • 33 Rusch V, Hyde R M, Ludley T D. Documentation of identiy, production, harmlessness, efficacy, and durability of Symbioflor preparations.  Mikroökologie und Therapie. 1980;  10 173-203
  • 34 Kruis W, Thieme C, Weinzierl M. et al . A diagnostic score for the irritable bowel syndrome. Its value in the exclusion of organic disease.  Gastroenterology. 1984;  87 1-7
  • 35 Enck P, Klosterhalfen S. The placebo response in functional bowel disorders: perspectives and putative mechanisms.  Neurogastroenterol Motil. 2005;  17 325-331
  • 36 Gordon S, Ameen V, Bagby B. et al . Validation of irritable bowel syndrome Global Improvement Scale: an integrated symptom end point for assessing treatment efficacy.  Dig Dis Sci. 2003;  48 1317-1323
  • 37 Irvine A J, Whitehead W E, Chey W D. et al . Design of treatment trials for functional gastrointestinal disorders.  Gastroenterology. 2006;  130 1538-1551
  • 38 Dehlink E, Domig K J, Loibichler C. et al . Heat- and formalin-inactivated probiotic bacteria induce comparable cytokine patterns in intestinal epithelial cell-leucocyte cocultures.  J Food Prot. 2007;  70 2417-2421
  • 39 Verdú E F, Bercík P, Bergonzelli G E. et al . Lactobacillus paracasei normalizes muscle hypercontractility in a murine model of postinfective gut dysfunction.  Gastroenterology. 2004;  127 826-837
  • 40 Heading R, Bardhan K, Hollerbach S. et al . Systematic review: the safety and tolerability of pharmacological agents for treatment of irritable bowel syndrome – a European perspective.  Aliment Pharmacol Ther. 2006;  24 207-236
  • 41 Cremonini F, Delgado-Aros S, Camilleri M. Efficacy of alosetron in irritable bowel syndrome: a meta-analysis of randomized controlled trials.  Neurogastroenterol Motil. 2003;  15 79-86
  • 42 Kajander K, Krogius-Kurikka L, Rinttila T. et al . Effects of multispecies probiotic supplementation on intestinal microbiota in irritable bowel syndrome.  Aliment Pharmacol Ther. 2007;  26 463-473
  • 43 Shanahan F. Irritable bowel syndrome: Shifting the focus towards the gut microbiota.  Gastroenterology. 2007;  133 340-342

Prof. Dr. Paul Enck

Department of Internal Medicine VI, Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, University Hospital Tübingen

Frondsbergstr. 23

72076 Tübingen

Germany

Phone: ++ 49/70 71/2 98 91 18

Fax: ++ 49/70 71/29 43 82

Email: paul.enck@uni-tuebingen.de

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