Zeitschrift für Phytotherapie 2007; 28(6): 282-284
DOI: 10.1055/s-2008-1032218
Praxis

© Sonntag Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Zukunft der Phytotherapie: Wiederbelebung der ärztlichen Verordnung ist zwingend

Volker Schulz
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Etwa 2000 pflanzliche Arzneimittel sind heute in Deutschland nach gültigem AMG zugelassen. Diese Produkte bieten ein Höchstmaß an Sicherheit und sind in der Hand des Arztes sehr geeignet, überflüssige Behandlungen durch zu starke sowie unnötige Kosten durch zu teure Arzneimittel zu ersparen. Allerdings können Ärzte in diesem Sinne nur tätig werden, wenn sich die Patienten in der Praxis beraten lassen. Mit dem Ausschluss der meisten Phytopharmaka aus der Erstattungsfähigkeit im April 2004 blieben jedoch entsprechende Patientenkontakte vermehrt aus. Der nachfolgende Beitrag erläutert, warum die Rückkehr in die ärztliche Verordnung zwingend für den Erhalt der Phytotherapie ist.

Summary

The future of phytotherapy: The urgency of the revival of prescription

According to the current German Drug Law (AMG), about 2000 types of herbal medicinal products have been approved. The April 2004 exclusion of most HMP from the health insurance compensation eligibility hinders the desirable contact between the patient and the doctor. In the following article the author highlights the necessary urgency of facilitating the reversion to prescriptive medicine.

Literatur

  • 1 Bent S, Kane C, Shinohara K, Neuhaus J, Hudes ES, Goldberg H, Avins AL. Saw palmetto for benign prostatic hyperplasia.  N Engl J Med. 2006;  354 557-566
  • 2 DeKosky ST, Fitzpatrick A, Ives DG, et al.. The Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) Study: Design and baseline data of a randomized trial of Ginkgo biloba extract in prevention of dementia.  Contemp Clin Trials. 2006;  27 238-253
  • 3 Gardner CD, Lawson LD, Block E, et al.. Effect of raw garlic vs. commercial garlic supplements on plasma lipid concentrations in adults with moderate hypercholesterolemia: A randomized clinical trial.  Arch Intern Med. 2007;  167 346-353
  • 4 Gilbert B, Alves LF. Synergy in plant medicines.  Curr Med Chem. 2003;  10 13-20
  • 5 März RW, Kraft K. Synergistische Effekte - ‚simplex of complex’ in der Phytotherapie.  Z Phytotherapie. 2005;  26 76-78
  • 6 Newton KM, Reed SD, LaCroix AZ, et al.. Treatment of vasomotor symptoms of menopause with black cohosh, multibotanicals, soy, hormone therapy, or placebo: A randomized trial.  Ann Intern Med. 2006;  145 869-879
  • 7 Pollman A. Trendanalyse zum Dispensierrecht. Komplement Integr Med 8 2007: 6
  • 8 Schwabe U, Paffrath D. Arzneiverordnungs-Report 2002. Berlin; Heidelberg; New York; Springer 2003: 654
  • 9 Shelton RC, Keller MB, Gelenberg A, et al.. Effectiveness of St. John’s wort in major depression: a randomized controlled trial.  JAMA. 2001;  285 1978-1986
  • 10 Taylor JA, Weber W, Standish L, et al.. Efficacy and safety of Echinacea in treating upper respiratory tract infections in children: A randomized controlled trial.  JAMA. 2003;  290 2824-2830
  • 11 Turner RB, Bauer R, Woelkart K, Hulsey TC, Gangemi D. An evaluation of Echinacea angustifolia in experimental rhinovirus infections.  N Engl J Med. 2005;  353 341-348
  • 12 Wagner H. Phytomedicine in the twentyfirst century: new developments and challenges.  FACT. 2003;  8 392-396
  • 13 Williamson EM. Synergy and other interactions in phytomedicines.  Phytomedicine. 2001;  8 401-409

Prof. Dr. Volker Schulz

Oranienburger Chaussee 25

13465 Berlin

Email: V.Schulz.Berlin@t-online.de

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