Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 1998; 08(1): 27-29
DOI: 10.1055/s-2008-1061817
Aus der Praxis

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Fibromyalgie-Syndrom und Kur

Fibromyalgia and spaO. Hillebrand
  • Kur- und Erholungszentrum Bad Schallerbach, Bad Schallerbach, Österreich
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

This is a case of primary fibromyalgia with the patient, after experiencing symptoms for several years, falling into a depressive state and becoming severely neurotic. The patient was diagnosed several times using suitable parameters prior to treatment at the spa. The diagnosis was also confirmed on the spa premises. At the beginning of her stay, the patient showed little confidence in medical personnel. The medical team succeeded in gradually improving this situation using approximate methods of contact with the patient. This procedure required a great deal of patience. A combination therapy involving balneophysical, psychotherapeutic and pharmaceutic measures was carried out. The initial course of treatment was undertaken using great caution. In the subsequent years, the therapy was successfully intensified with easy relaxation exercises in thermal-sulfated baths being the most important course of treatment. Passive physical therapy was originally indicated during periods of depression. This was well tolerated allowing for active group therapy at a later stage. At no point in time did the strictly-controlled depressive mood interfere with the course of treatment carried out at the spa. Never did the strictly controlled depressive mood interfere with the course of treatment carried out at the spa. Autogenous training was constructively implemented during periods when the patient was not in a depressive state. Acupuncture, particularly as a long-term form of therapy, was not included in the course of treatment at it was not expected to reach the desired result.

Zusammenfassung

Es wird über einen Fall von primärer Fibromyalgie berichtet, bei dem die Patientin nach mehrjährigem Bestehen des Zustandes zusätzlich depressiv verstimmt und außerdem auf ihre Krankheitsvorstellung fixiert war. Die Diagnose wurde bereits außerhalb des Kurortes mehrfach und durch entsprechende Parameter gestellt und hier bestätigt. Das anfänglich stark gestörte Vertrauensverhältnis zu den Ärzten konnte durch entsprechende Zuwendung zur Patientin mit viel Geduld allmählich verbessert werden. Die kombinierte balneophysikalische, psychotherapeutische und medikamentöse Behandlung, die bei dem ersten Kurheilverfahren mit großer Vorsicht durchgeführt wurde, konnte in den nachfolgenden Jahren mit Erfolg intensiviert werden. Im Vordergrund standen dabei Thermal-Schwefelbäder mit leichten Lockerungsübungen. Während depressiver Phasen empfehlen sich bei derartigen Erkrankungen vorerst die Formen der passiven physikalischen Therapie, die bei entsprechender Verträglichkeit im späteren Verlauf in eine aktive Gruppentherapie übergeführt werden können. Die streng kontrollierte depressive Verstimmung erwies sich im gegenständlichen Fall in keiner Phase der kurmäßigen Behandlung als störend. Da Akupunktur, vor allem längerfristig, die in sie gesetzten Erwartungen erfahrungsgemäß nicht erfüllt, wurde von diesem Verfahren Abstand genommen.

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