Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 1996; 06(6): 217-222
DOI: 10.1055/s-2008-1061933
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Reliabilität und Objektivität der computergestützten Myotonometrie im Bereich der Lumbalmuskulatur

Reliability and objectivity of computer-assisted myotonometry in the region of lumbar musculatureT. Brockow, U. Schreiber, U. Smolenski, D. Loth, P. Unbehauen, R. Callies
  • Institut für Physiotherapie (komm. Direktor: Priv.-Doz. Dr. med. U. Smolenski) der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Jena
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Objective: Study's goal was to estimate reliability (Rel) and objectivity (Obj) of the computer-assisted myotonometry in the region of lumbar musculature.

Subjects: Interrater-reliability was assessed on 16 low back pain suffers by three independent examiners, intrarater-reliability on 17 persons without lumbar complaints and Obj on 48 measuring curves by two independent analysts.

Design: After prestretching cutis and subcutis with a 200 g-load, the lumbar erector-muscle at level L3 was suddenly compressed and decompressed by a 600 g-load. Changes in distance were recorded both for 30 s compression and decompression. The resulting measuring curve contains 5 phases: elastic and viscous compressibility, elastic and viscous retractibility and plasticity. For assessing Rel and Obj intra-class-coefficients (ICC's) were calculated.

Results: Comparing different raters only elastic retractibility reached good Rel (ICC's: 0.64-0.77). Elastic compressibility and elastic retractibility showed both good intrarater-reliability (ICC's: 0.74-0.95) and good Obj (ICC's: 0.86-0.94). The other phases remained markedly behind the thresholds for good Rel (ICC's: ≥ 0.7) and Obj (ICC's: ≥ 0.9). Low Rel and Obj as a whole was due to a high degree of random measurement errors.

Conclusions: Better Rel can be obtained by repeated measurements or measurements by only one examiner. In further studies validity and sensitivity to change should be evaluated.

Kurzfassung

Ziel: Intention der Studie war es, Reliabilität (Rel) und Objektivität (Obj) der computergestützten Myotonometrie im Bereich der Lumbaimuskulatur zu untersuchen.

Gegenstand: Die Interrater-Reliabilität wurde an 16 Personen mit tiefsitzenden Rückenschmerzen (3 unabhängige Untersucher), die Intrarater-Reliabilität an 17 Normalpersonen, die Obj an 48 Meßkurven (2 unabhängige Auswerter) untersucht.

Gestaltung: Nach Vordehnung von Haut- und Unterhautfettgewebe mit einem 200g-Gewicht wurde der Musculus erector Spinae, pars lumbalis, in Höhe L3 mit einem 600 g-Gewicht plötzlich be- und entlastet. Registriert wurden die Wegänderungen für jeweils 30 s Be- und Entlastung. Als Meßresultat ergibt sich eine Kurve aus 5 Phasen: elastische und viskose Kompressibilität, elastische und viskose Rctrakti-bilität sowie Plastizität. Zur Bestimmung der Rel und Obj wurden Intraclass-Korrelationskoeffizienten (ICCs) berechnet.

Ergebnisse: Im Interrater-Vergleich erreichte nur die elastische Retraktibilität eine gute Rel (ICCs: 0,64-0,77). Elastische Kompressibilität und elastische Retraktibilität zeigten sowohl eine gute Intrarater-Reliabilität (ICCs: 0,74-0,95) als auch eine gute Obj (ICCs: 0,86-0,94). Die übrigen Kurvenphasen lagen deutlich unter den Schwellen für eine gute Rel (ICC ≥ 0,7) und Obj (ICCs ≥ 0,9). Die insgesamt geringe Rel und Obj war durch hohe Zu fall s Varianzen bedingt.

Schlußfolgerung: Die Rel des Meßverfahrens kann durch Meßwiederholungen oder Messungen durch nur einen Untersucher erhöht werden. Validität und Veränderungs-sensitivität sollten untersucht werden.

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