RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2008-1081089
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Primär kutane Manifestation einer Wegener-Granulomatose
Primary cutaneous manifestation of Wegener’s granulomatosisPublikationsverlauf
                     eingereicht: 7.12.2007
                     
                     akzeptiert: 15.5.2008
                     
Publikationsdatum:
30. Juni 2008 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein 57-jähriger Mann stellte sich zur Abklärung hämorrhagischer Papeln palmar sowie nekrotisierender Knötchen an beiden Ellenbogen und an den Oberschenkeln vor. Zudem bestanden rezidivierende Arthralgien.
Untersuchungen: Eine Hautbiopsie ergab das Bild einer kutanen nekrotisierenden Vaskulitis. Auffällig waren erhöhte Werte für antineutrophile zytoplasmatische Antikörper (c-ANCA) sowie Proteinase-3-Antikörper (PR3), eine mäßige Leukozytose und eine milde Proteinurie.
Diagnose, Therapie und Verlauf: Eine frühe systemische Wegener-Granulomatose wurde anhand des PR3-Befundes sowie der kutanen Histologien mit histiozytären Granulomen und einer nekrotisierenden Vaskulitis diagnostiziert. Unter einer ausschleichenden Prednisolontherapie und anschließender Remissionserhaltung mit Methotrexat (MTX) gingen die Hautveränderungen und Arthralgien vollständig zurück. Drei Monate später entwickelte sich eine zunehmende MTX-Toxizität, die auf eine Glomerulonephritis zurückgeführt wurde.
Folgerung: Bei einer kutanen nekrotisierenden Vaskulitis unklarer Genese sollte auch an eine Wegener-Granulomatose gedacht werden. Eine Hautmanifestation kommt als Erstsymptom in Betracht. Bei mildem Verlauf ohne Nierenbeteiligung kann eine MTX-Therapie erwogen werden.
Primary cutaneous manifestation of Wegener’s granulomatosis
History: A 57-year-old man was admitted with hemorrhagic papules and necrotisising nodules on both elbows and upper legs. Recurrent arthralgia occurred.
Investigations: The skin biopsy showed a cutaneous necrotisising vasculitis. Positive test results for c-ANCA and proteinase 3 antibodies and a slightly increased WBC and a mild proteinuria were noticeable.
Diagnosis, treatment and course: The diagnosis of an early systemic Wegener’s granulomatosis was based on elevated proteinase 3-titres and cutaneous histologic findings as necrotisising vasculitis and granulomatous inflammation. Treatment with prednisolon followed by methotrexate resolved the cutaneous symptoms and the arthralgia completely. Three months later the patient developed a progredient methotrexate toxicity caused by a glomerulonephritis.
Conclusion: Wegener’s granulomatosis should be considered if a cutaneous necrotisising vasculitis is diagnosed. A cutaneous manifestation could be an early symptom. Methotrexate could be used for treatment of mild courses of Wegener’s disease without renal involvement.
Schlüsselwörter
c-ANCA - Proteinase -3-Antikörper - Wegener-Granulomatose - Methotrexat - nekrotisierende Vaskulitis
Key words
c-ANCA - proteinase 3 antibodies - Wegener’s granulomatosis - methotrexate - necrotizing vasculitis
Literatur
- 1 
            Aschoff R, Laske J, Pfeiffer C, Wozel G, Meurer M. 
            Multiple, teils ulzerierende Knoten an Hals und Beinen einer
            60-jährigen Frau. 
            Hautarzt. 
            2003; 
            54 
            638-640 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Comfere N I, Macaron N C, Gibson L E. 
            Cutaneous manifestations of Wegener’s
            granulomatosis: a clinicopathologic study of 17 patients and correlation
            to antineutrophil cytoplasmic antibody status. 
            J Cutan Pathol. 
            2007; 
            34 
            739-747 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Csernok E, Gross W L. 
            Primary vasculitides
            and vasculitis confined to skin: clinical features and new pathogenic
            aspects. 
            Arch Dermatol Res. 
            2000; 
            292 
            427-436 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Cybulska A, Undas A, Sydor W J, Flak A, Musial A. 
            Wegener’s granulomatosis with massive skin necrosis. 
            J Rheumatol. 
            2004; 
            31 
            830-831 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Daoud M S, Gibson L E, DeRemee R A, Specks U, el-Azhary R A, Su W P. 
            Cutaneous Wegener’s granulomatosis: clinical, histopathologic,
            and immunopathologic features of thirty patients. 
            J Am
            Acad Dermatol. 
            1994; 
            31 
            605-612 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            De Groot K, Rasmussen N, Bacon P A. et al .
            Randomized trial of cyclophosphamide versus
            methotrexate for induction of remission in early systemic antineutrophil
            cytoplasmic antibody-associated vasculitis. 
            Arthritis
            Rheum. 
            2005; 
            52 
            2461-2469 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Hellmich B, Flossmann O, Gross W L. et al .
            EULAR recommendations for conducting clinical
            studies and/or clinical trials in systemic vasculitis:
            focus on anti-neutrophil cytoplasm antibody-associated vasculitis. 
            Ann Rheum Dis. 
            2007; 
            66 
            605-617 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Jayne D, Rasmussen N, Andrassy K. et al .
            A randomized trial of maintenance therapy
            for vasculitis associated with antineutrophil cytoplasmic autoantibodies. 
            N Engl J Med. 
            2003; 
            349 
            36-44 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Jennette J C, Falk R J, Andrassy K. et al .
            Nomenclature of systemic vasculitides.
            Proposal of an international consensus conference. 
            Arthritis Rheum. 
            1994; 
            37 
            187-192 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Klammer M, Hetzel G R, Fürst G. et al .
            Erstmanifestation eines
            Morbus Wegener an der Haut. 
            Hautarzt. 
            2003; 
            54 
            986-988 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Lamprecht P, Ahmadi-Simab K, Gross W L, Hellmich B. 
            Rheumatologie – Teil
            3. Aktuelle Forschungsergebnisse zur Epidemiologie, Diagnose und
            Therapie von primär systemischen Vaskulitiden. 
            Med
            Klin (Munich). 
            2006; 
            101 
            212-225 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Langford C A. 
            Wegener granulomatosis. 
            Am J Med Sci. 
            2001; 
            321 
            76-82 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Nowack R, Gobel U, Klooker P, Hergesell O, Andrassy K, van der Woude F J. 
            Mycophenolate
            mofetil for maintenance therapy of Wegener’s granulomatosis
            and microscopic polyangiitis: a pilot study in 11 patients with
            renal involvement. 
            J Am Soc Nephrol. 
            1999; 
            10 
            1965-1971 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Specks U. 
            Methotrexate for Wegener’s granulomatosis: what is
            the evidence?. 
            Arthritis Rheum. 
            2005; 
            52 
            2237-2242 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Walsh J S, Gross D J. 
            Wegener’s
            granulomatosis involving the skin. 
            Cutis. 
            1999; 
            64 
            183-186 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Watts R, Lane S, Hanslik T. et
            al .
            Development and validation of a consensus methodology
            for the classification of the ANCA-associated vasculitides and polyarteritis
            nodosa for epidemiological studies. 
            Ann Rheum Dis. 
            2007; 
            66 
            222-227 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Dr. med. Eckhard Fiedler
         Universitätsklinik und Poliklinik für
         Dermatologie und Venerologie, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
         
         Ernst-Kromayer-Str. 5
         
         06097 Halle (Saale)
         
         Telefon: 0345/557-3973
         
         Fax: 0345/557-3915
         
         eMail: eckhard.fiedler@medizin.uni-halle.de
         
         
 
     
      
    