Phlebologie 2013; 42(06): 347-351
DOI: 10.12687/phleb2142-6-2013
Original article
Schattauer GmbH

Inferior vena cava thrombus

Presentation of 16 cases and a literature overviewThrombus der Vena cava inferior
S.-M. Yuan
1   Department of Cardiothoracic Surgery, The First Hospital of Putian, Teaching Hospital, Fujian Medical University, Putian, Fujian Province, People’s Republic of China.
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 17 June 2013

Accepted: 26 June 2013

Publication Date:
04 January 2018 (online)

Summary

Background: The inferior vena cava (IVC) thrombus is an entity with many different causes and clinical presentations.

Methods: In the past five years, we treated 16 patients with IVC thrombus and a diagnosis of primary hepatic carcinoma in 6 (37.5%), metastatic hepatic carcinoma in 8 (50%), and Budd-Chiari syndrome in 2 patients (12.5%).

Results: Conservative treatment with enhanced immunotherapy, chemotherapy, and transcatheter arterial chemoembolization for the hepatic malignancies led to an overall survial of 82.2% at 16-month follow-up.

Discussion: The prognosis of IVC tumor thrombus is usually poor and the surgical techniques are quite challenging. Surgical re-section combined with chemotherapy for advanced hepatocellular carcinoma with tumor thrombus has led to promising results. Aggressive radical nephrectomy with IVC thrombectomy remains the most effective therapeutic option in patients with renal cell carcinoma and IVC tumor thrombus. With the development of minimally invasive surgical techniques and the avoidance of cardiopulmonary bypass, less trauma and prolonged survival can be expected for IVC thrombus of malignant etiology.

Zusammenfassung

Hintergrund: Ein Thrombus in der inferioren Vena cava (IVC) ist eine Entität vieler verschiedener Ursachen und klinischer Erscheinungsformen.

Methode: In den letzten fünf Jahren behandelten wir 16 Patienten mit Thromben der V. cava, von denen sechs (37,5%) ein primäres Leberkarzinom aufwiesen, acht ein metastatisches Leberkarzinom (50%) und zwei (12,5%) mit Budd-Chiari-Syndrom.

Ergebnisse: Konservative Behandlung mit erweiterter Immun-, Chemotherapie und arterieller Transkatheter-Chemoembolisation führte zu einer Gesamtüberlebensrate von 82,2% bei einem 16-monatigen Follow-up.

Diskussion: Die Prognose bei einem Tumor-Thrombus der inferioren Vena cava ist meist schlecht und die operativen Techniken sind schwierig. Die operative Resektion in Kombi-nation mit einer Chemotherapie für fortgeschrittene Lebertumoren mit Tumor-Thromben zeigte viel versprechende Erfolge. Aggressive radikale Nephrektomie mit Thrombektomie bleibt die effektivste Therapieoption bei Patienten mit Nierenzellkarzinom und einem Tumor-Thrombus der IVC. Durch die Entwicklung minimalinvasiver Chirurgie und die Vermeidung von kardio-pulmonaren Bypässen kann verringertes Trauma und ein verlängertes Überleben bei Vorliegen eines mali-gnen IVC-Thrombus erwartet werden.