Summary
Aim: Calcitonin (hCT) is an important diagnostic parameter in medullary thyroid carcinoma
(MTC). We determined the variability of the reference ranges of several currently
available immunometric assays for „biochemically cured“ MTC patients. Patients, methods: We compared six assays [Nichols ICMA, Biomerica IEMA, Immulite 2000 (Siemens), Calcitonin-IRMA
magnum (Medipan), SELco-IRMA (Medipan) and Calcitonin IRMA (Medgenix)] in subgroups
of 198 patients with differentiated thyroid cancer (DTC) after total thyroidectomy
as a model for curatively treated MTC patients. In addition, hCT was measured after
pentagastrin stimulation in 13 DTC patients and 13 patients with MTC. Results: The basal hCT concentrations were below the detection limit of the respective assay
in 100% of all thyroidectomized DTC patients for Nichols ICMA (n = 138) and Immulite
2000 (n = 60), in 97% for Biomerica IEMA (n = 57), and in 85% for IRMA magnum (n =
20). However, basal hCT was mostly within the reference range in Selco-IRMA (n = 20)
and Medgenix IRMA (n = 76). In all DTC patients and 9/13 MTC patients the pentagastrin
stimulated hCT was below the detection limit for the Nichols ICMA and Immulite 2000,
all four MTC patients with elevated stimulated hCT developed a recurrence during follow-up.
Conclusions: For assays with high monomer specificity (Nichols ICMA, Biomerica IEMA, Immulite
2000, to a lesser degree IRMA magnum) biochemical cure is defined by basal and stimulated
calcitonin levels below the detection limit. For assays with low monomer specificity
(SELco-IRMA, IRMA Medgenix) calcitonin levels in the reference range of patients without
thyroid diseases are consistent with “biochemical cure”.
Zusammenfassung
Ziel: Calcitonin (hCT) ist ein entscheidender diagnostischer Parameter beim medullären
Schilddrüsenkarzinom (MTC). Verschiedene immuno metrische Assays wurden untersucht,
um Einfluss auf den hCT-Zielbereich für so genannte „biochemisch geheilte“ MTC-Patienten
zu prüfen. Patienten, Methodik: Mit sechs Assays [Nichols ICMA, Biomerica IEMA, Immulite 2000 (Siemens), Calcitonin-IRMA
magnum (Medipan), SELco-IRMA (Medipan) und Calcitonin IRMA (Medgenix)] haben wir als
Modell für kurativ behandelte MTC-Patienten basale hCT-Werte von 198 thyreoid ektomierten
Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom (DTC) und Penta gastrintest-stimulierte
Werte bei 13 DTC- und 13 kurativ behandelte MTC-Patienten, bestimmt. Ergebnisse: Die basalen hCT-Werte der thyreoidektomierten DTC-Patienten waren beim Nichols ICMA
(n = 138) und Immulite 2000 (n = 60) in 100%, Biomerica IEMA (n = 57) in 97%, IRMA
magnum (Medipan) (n = 20) in 85% der Fälle unterhalb der Nachweisgrenzen (NWG), beim
SELco- IRMA (n = 20) und Medgenix IRMA (n = 76) dagegen überwiegend im Bereich Schilddrüsengesunder.
Beim Nichols ICMA und Immulite 2000 lagen die Werte der Pentagastrintests bei 13 DTC-Patienten
und 9/13 MTC-Patienten auch im Verlauf unter der NWG. Bei vier MTCPatienten, die (auch
bei negativen basalem hCT) eine hCT-Stimulierbarkeit zeigten, ließen sich im späten
Verlauf Rezidive nachweisen. Schlussfolgerungen: Bei Assays mit hoher Mono mer-Spezifität (Nichols-ICMA, Biomerica IEMA, Immulite
2000, eingeschränkt IRMA magnum) sind für die Definition „biochemisch geheilte“ MTC-Patienten
basale und Penta - gastrin-stimulierte hCT-Werte unter der NWG zu fordern. Bei Assays
mit geringerer Monomer- Spezifität (SELco-IRMA, IRMA Medgenix) sind Werte innerhalb
der Referenzbereiche Schilddrüsengesunder noch kompatibel mit „biochemischer Heilung“.
Keywords
Calcitonin - tumour marker - medullary thyroid carcinoma - monomer-specific calcitonin
assay - pentagastrin test - biochemical cure
Schlüsselwörter
Calcitonin - Tumormarker - medulläres Schild drüsenkarzinom - Monomer-spezifischer
Calcitonin-Assay - Pentagastrintest - bio chemische Heilung