Summary
The clinical significance of 18 F-FDG-PET/CT in the follow-up of patients with differentiated thyroid carcinoma was
evaluated and the results were compared with those of 18 F-FDGPET, 131I-whole-body scintigraphy including SPECT/CT (WBS) and ultrasound. In
addition, it was the aim to investigate the impact of 18 F-FDG-PET/CT on the therapeutic management. Patients, methods: 327 patients (209 women, 118 men; mean age 53 ± 18 years) with differentiated thyroid
cancer (242 papillary, 75 follicular, 6 mixed, 1 Hürthle cell and 3 poorly differentiated
tumours) were analyzed retrospectively at four tertiary referral centres. 289 18 F-FDG-PET/CT and 118 18 F-FDG-PET studies were performed in these patients between 2007 and 2010. In addition,
an overall clinical evaluation was performed, including cytology, histology, thyroglobulin
level, ultrasound, WBS, and subsequent clinical course in order to compare the molecular
imaging results. Finally, the change in therapeutic management due to findings of
18 F-FDG-PET/CT was investigated. Results: The sensitivity of 18 F-FDG-PET/CT was 92%, the specificity was 95%. Sensitivity and specificity of 18 F-FDG-PET alone were 67% and 93%, respectively. WBS showed a sensitivity of 65% and
a specificity of 94%. The corresponding values of ultrasound were 37% and 94%, respectively.
The sensitivity of 18 F-FDG-PET/CT in the group of patients with a negative WBS (n=194) amounted to 96%.
When 18 F-FDG-PET/CT and WBS were considered in combination, tumour tissue was missed in only
2 out of 133 patients; when 18 F-FDG-PET and WBS were combined, tumour tissue was missed in 1 out of 24 patients.
18 F-FDG-PET/CT resulted in management change in 43% (n=57/133) with a decision on surgical
approach in 20% (n=27/133). Conclusions:
18 F-FDG-PET/CT is superior to 18 F-FDG-PET alone in patients with differentiated thyroid cancer and has a direct impact
on the therapeutic management of patients with suspected local recurrence or metastases,
particularly in those with negative WBS.
Zusammenfassung
Die klinische Bedeutung der 18 F-FDG-PET/CT in der Nachsorge des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms wurde untersucht
und die Ergebnisse wurden mit denen der 18 F-FDGPET, 131I-Ganzkörper-Szintigraphie inklusive SPECT/CT (GKS) und Sonographie verglichen.
Darüber hinaus wurde der Einfluss der 18 F-FDG-PET/CT auf das therapeutische Management evaluiert. Patienten, Methode: An vier Zentren der Maximalversorgung wurden 327 Patienten (209 Frauen, 118 Männer;
mittleres Alter 53 ± 18 Jahre) mit differenzierten Schilddrüsenkarzinomen (242 papilläre,
75 follikuläre, 6 gemischte, 1 Hürthle-Zell und 3 gering differenzierte Tumore) analysiert.
Die 289 18 F-FDG-PET/CT und 118 18 F-FDG-PET Studien fanden zwischen 2007 und 2010 statt. Darüber hinaus wurde eine allgemeine
klinische Untersuchung inklusive Zytologie, Histologie, Thyreoglobulin-Spiegel, Sonographie,
GKS und/oder dem weiteren klinischen Verlauf durchgeführt, um sie mit den Ergebnissen
der molekularen Bildgebung zu vergleichen. Schließlich wurde untersucht, inwieweit
die Befunde der 18 F-FDG-PET/CT zur Änderung des therapeutischen Managements führten. Ergebnisse: Die Sensitivität der 18 F-FDG-PET/CT betrug 92%, die Spezifität 95%. Die Sensitivität und Spezifität der 18 F-FDG-PET alleine lagen bei 67% bzw. 93%. Die GKS zeigte eine Sensitivität von 65%
und eine Spezifität von 94%. Die entsprechenden Werte der Sonographie waren 37% bzw.
94%. In der Gruppe der Patienten mit einer negativen GKS (n = 194) betrug die Sensitivität
der 18 F-FDG-PET/CT 96%. Wurden 18 F-FDG-PET/CT und GKS zusammen berücksichtigt wurden, wurde Tumorgewebe bei nureinem
von 24 Patienten übersehen. Die 18 F-FDG-PET/CT führte zu einer Änderung des Managements in 43% (n = 57/133), wobei in
20% (n = 27/133) der Fälle die Entscheidung für ein operatives Vorgehen getroffen
wurde. Schlussfolgerung: Bei Patienten mit differenzierten Schilddrüsenkarzinomen ist 18 F-FDG-PET/CT der 18 F-FDGPET überlegen. Weiterhin hat sie einen direkten Einfluss auf das therapeutische
Management von Patienten mit dem Verdacht auf Lokalrezidiv oder Metastasen, besonders
bei denen mit negativer GKS.
Keywords FDG-PET/CT - FDG-PET - thyroid cancer - multicentre study
Schlüsselwörter FDG-PET/CT - FDG-PET - Schilddrüsenkrebs - multi zentrische Studie